عصر خودرو

افت معنادار قیمت‌های پایه

عصر بازار: کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا سیگنال جدیدی برای بهبود حجم خرید از بورس و بازار و همچنین تقویت حجم تولید در صنایع پایین‌دستی خواهد بود که در کل به بهبود بنیادین بازار منجر خواهد شد. به نظر می‌رسد هم‌اکنون زمانی طلایی برای افزایش حجم تولید در صنایع مصرف‌کننده این قبیل مواد اولیه فراهم آمده است.

افت معنادار قیمت‌های پایه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در روز گذشته در موعد مقرر آن به گونه‌ای اعلام شد که همان‌گونه که پیش‌تر پیش‌بینی شده بود، با کاهش جدی نرخ‌ها رو‌به‌رو شد، هرچند که قیمت دلار افزایش یافت. در لیست اعلام شده تقریبا تمام پلیمرها کاهش نرخ داشتند و تنها SBR استایرن بوتادین رابر با افزایش قیمت‌ همراه شد. در این بین کمترین کاهش شامل پت‌بطری و پت‌نساجی و همچنین پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن بود. پلی‌استایرن مقاوم و همچنین پلی‌پروپیلن‌ها نیز بیشترین کاهش قیمت‌ها را تجربه کردند که این موارد می‌تواند به تحریک تقاضای داخلی منجر شود. هنوز اما و اگرها در بازار ترکیه پابرجاست و مشکلات گمرکی پیش‌آمده هرچند به‌صورت رقیق‌تری درآمده ولی اصل مشکلات هنوز پابرجا است. با توجه به حجم بالای تقاضای پلی‌پروپیلن‌ها مخصوصا گریدهای نساجی در بازارهای این کشور احتمال افزایش عرضه در بازار داخلی وجود دارد، هرچند که هنوز هم قیمت‌های جهانی این کالا به نسبت قیمت‌های پایه برخی انتقادات را به شیوه قیمت‌گذاری برانگیخته ولی باز‌هم وضعیت پیش‌رو را باید به فال‌نیک گرفت زیرا داده‌های مهمی برای تحریک تقاضای داخلی در حال تجربه شدن است.در معاملات بورس کالا شاهد جذابیت نسبی عرضه‌ها بودیم، هرچند که تعداد محدودی از کالاها همچون پلی‌پروپیلن نساجی SF060، پلی‌اتیلن سنگین فیلم OFF - EX5 درجه 1، پلی‌پروپیلن شیمیایی MR230C و پلی‌اتیلن سنگین فیلم EX5 با کاهش قیمت‌ها رو‌به‌رو شدند. با توجه به اعلام قیمت‌های پایه و همچنین اعمال آن در روز جاری، انتظار داریم تا هم حجم معاملات از امروز افزایش یافته و هم با رشد جذابیت خرید، تعداد بیشتری از خریداران به سمت تالار جذب شوند تا در کل وضعیت کلی و بنیادین بازار بهبود یابد. این در حالی است که کاهش روزشمار قیمت‌ها ممکن است نقطه ضعفی برای افزایش حجم تولید باشد.


    در بازار داخلی مدتی است که قیمت‌ها در مسیر کاهشی قرار داشته که هم‌اکنون شاهد تجربه دومین هفته نزولی در این بازار هستیم. کاهش قیمت‌ها را باید از چند بعد مختلف بررسی کرد زیرا ویژگی‌های چندگانه‌ای دارد. از یک‌سو با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی انتظار سرایت این روند کلی به بازار داخلی وجود داشته و هم‌اکنون با ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازارهای جهانی می‌توان به ادامه این روند نزولی امیدوار بود. از سوی دیگر عقب‌نشینی خریداران در بورس و بازار نیز به تعمیق این روند کاهشی کمک کرده ولی افزایش حجم عرضه‌ها را نیز باید جدی گرفت. هم‌اکنون مدتی است که جذابیت صادرات به بازارهای جهانی کاهش یافته که همین وضعیت باعث شده تا حجم عرضه‌ها در بازار داخلی افزایش یابد، هرچند که کاهش شدید قیمت‌ها، موجب شده تا شائبه عرضه مستقیم به بازار به موازات بورس کالا تقویت شود که در گذشته به آن اشاره شده بود.


    زمانی طلایی برای رونق تولید در صنایع پایین‌دستی

    با توجه به وضعیت کلی در اقتصاد، همچنین تلاش دولت برای مهار تورم و افزایش رشد اقتصادی و همچنین کاهش تورم تولیدکننده، به نظر می‌رسد هم‌اکنون زمانی طلایی برای رونق تولید در صنایع پایین‌دستی به‌وجود آمده زیرا هم حجم عرضه مواد اولیه در بازار داخلی افزایش یافته، هم جذابیت صادرات مواد اولیه کاهش یافته و هم تقاضای داخلی و صادراتی برای محصولات نهایی افزایش یافته است. از طرف دیگر به‌صورت کلی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا کاهش یافته که نشان‌دهنده وجود ظرفیت خالی در صنایع پایین‌دستی به‌شمار می‌رود. از طرف دیگر در کنار افزایش قیمت دلار در بازار داخلی و رسیدن دلار حواله‌ای به نزدیکی 3450 تومان و همچنین نزدیک شدن دلار مبادله‌ای به نرخ 3000 تومان، دیگر واردات همچون قبل ارزش اقتصادی پیشین را نداشته و واحدهای تولیدی می‌توانند با فراغ‌بال بیشتری به تغذیه بازارهای داخلی بپردازند. از طرف دیگر با توجه به نزدیکی به اعیاد پیش‌رو همچون غدیر و قربان و البته پایان یافتن روزهای گرم سال، به‌صورت کلی حجم تقاضا افزایش نسبی پیدا کرده که می‌تواند به بهبود حجم تولید در صنایع پایین‌دستی کمک کند. با توجه به این موارد تقریبا همه‌چیز برای افزایش حجم تولید و استفاده از ظرفیت‌های خالی در صنایع مصرف‌کننده مواد اولیه پلیمری فراهم آمده، بنابراین تنها نیاز به حمایت‌های دولتی برای تحریک بخش تولید وجود دارد. در نهایت در زمانی طلایی همچون روزهای پیش‌رو، علم کردن بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا و مخصوصا پر و بال دادن به آن تنها به التهابی دست ساخته در بازار منجر خواهد شد که قطعا بیشترین تاثیر منفی را بر حجم تولید در صنایع پایین‌دستی در بر خواهد داشت و حداقل خروجی آن تزریق دورنمایی مبهم از آینده عرضه مواد اولیه به بازار داخلی خواهد بود بنابراین بهتر است تصمیم سازان اقتصادی و مخصوصا برخی طرفداران یک جریان صنعتی خاص به جای برخی منفعت‌جویی‌های گروهی، به حفظ بازار بالفعل فعلی فکر کنند تا در زمان پساتحریم بتوانند از این موقعیت استفاده کنند. در هر حال باید حفظ بازارهای فعلی داخلی را یک استراتژی طولانی‌مدت قلمداد کنند زیرا با فرض گشایش‌های بین‌المللی، در آینده شاید عرضه‌کنندگان بیشتری با کیفیت بهتری جای عرضه‌کنندگان اصلی را بگیرند.


    مهم‌ترین‌ ویژگی‌ها در بازار محصولات پتروشیمی در روزهای اخیر:

    اعلام قیمت‌های پایه جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با جهت‌گیری کاهشی

    کاهش 9 درصدی قیمت استایرن مقاوم به‌عنوان بیشترین کاهش

    افزایش 8/ 1 درصدی SBR به‌عنوان بیشترین افزایش قیمت ها

    افزایش 37/ 1 درصدی قیمت دلار و ثبت بهای 3390 تومانی

    کاهش ادامه‌دار قیمت‌ها در بازار داخلی برای دومین هفته پیاپی

    باقی بودن اما و اگرهای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا

    تزریق یک پتانسیل کاهشی جدید در بازار به کمک کاهش جدی قیمت‌های پایه

    کاهش 380 تومانی قیمت h2420 در بازار داخلی به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ کاهش قیمت‌ها در روز گذشته

    بالابودن نسبی حجم عرضه‌ها در بورس و بازار

    انتظار برای افزایش حجم معاملات و بازگشت خریداران به تبع قیمت‌های جذاب فعلی

    وجود تقاضای محدود در روز گذشته به دلیل کاهش قیمت‌های پیش رو

    کاهش مجدد قیمت جهانی نفت خام در اولین روز معاملاتی در هفته میلادی که احتمال ادامه روند کاهشی قیمت این کالا را افزایش می‌دهد.

    کاهش یک درصدی قیمت نفت خام آمریکا و افت یک درصدی بهای هر بشکه نفت خام برنت تا لحظه تنظیم این گزارش

    کاهش ادامه‌دار قیمت‌های جهانی در بازار محصولات پتروشیمی که با ادامه کاهش قیمت نفت، می‌تواند ادامه یابد

    احتمال ادامه روند افزایشی قیمت دلار در بازار داخلی

    انتظار برای افزایش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی به دلیل کاهش قیمت‌های مواد اولیه

    پایین بودن جذابیت صادرات که می‌تواند به افزایش جذابیت عرضه در بازار داخلی منجر شود

    کاهش آرام حجم تولید که در وقفه در تحویل برخی کالاهای معامله شده موثر بوده است

    افزایش جذابیت قیر در تالار داخلی در روزهای اوج تقاضای فصلی آن

    توجه بازار به گریدهای OFF همچون گذشته

    اوضاع به نسبت مساعد معاملات در بورس کالا در کنار کاهش قیمت‌ها

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو