عصر خودرو

پیش‌بینی کشف قیمت «شلیا» در گروه پر حاشیه

آیا شرایط بازار سهام برای عرضه‌های اولیه مساعد است؟

عصر بازار: امروز دوشنبه ۱۵ درصد از سهام شرکت مواد ویژه لیا در نماد معاملاتی «شلیا» برای اولین بار پس از پذیرش در حالی روی میز فروش بازار دوم فرابورس ایران می‌رود که سهمیه معامله گران برخط (آنلاین) با توجه به تعداد معامله گران این بازار چیزی در حدود کمتر از ۴۰۰ برگه سهم تعلق خواهد گرفت.

آیا شرایط بازار سهام برای عرضه‌های اولیه مساعد است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از فارس، تا دقایقی دیگر تعداد 12میلیون و 123 هزار  سهم معادل 15 درصد از کل سهام شرکت مواد ویژه لیا (سهامی عام) برای نخستین بار در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه می شود.

    تعداد کل سهام این شرکت کوچک بالغ بر 80 میلیون و 820 هزار سهم است که در روز عرضه اولیه 15 درصد از کل این تعداد سهام بالغ بر 12 میلیون و 123 هزار سهم در بازار دوم فرابورس عرضه می شود.

    سهام قابل عرضه در فرایند کشف قیمت این سهم تعداد 6 میلیون و 123 هزار سهم و سهمیه معامله گران برخط(آنلاین) نیز پس از کشف قیمت سهام بالغ بر 6 میلیون سهم خواهد بود.

    بر اساس این گزارش، هر یک از شرکت‌های کارگزاری به همراه تمامی ایستگاه‌های معاملاتی خود تنها مجاز به خرید 65 زهار سهم «شلیا» خواهند بود.

    فرابورس اعلام کرده که هیچ یک از صندوق های سرمایه گذاری سهمیه ای جهت خرید سهام این شرکت کوچک در روز عرضه اولیه را ندارند.

    ‌شرکت مواد ویژه لیا یکی از شرکت‌های تابعه سازمان توسعه صنعتی است که در زمینه تولید الیاف شیشه و تیشوی فایبر گلاس فعالیت می کند؛ این شرکت پس از خرید تکنولوژی و خطوط تولید این محصولات از شرکت آلمانی لیپکس در مهر ماه 1380 آغاز به کار کرد و بنا دارد در آینده ای نزدیک پروژه احداث کارخانه الیاف شیشه با ظرفیت 20 هزار تن در سال را با هدف تامین نیاز بازار مصرف داخلی احداث کند.

    سرمایه «شلیا» بالغ بر 8 میلیارد و 82 میلیون تومان است که شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران (وتوصا) مالک سهام کنترلی آن است.

    سال مالی این شرکت پایان مردادماه هر سال است و در بودجه براوردی خود برای سال مالی 95 سود هر سهم پس از کسر مالیات را به طور خالص مبلغ 272 ریال پیش بینی کرده است؛‌ حاشیه سود ناخالص این شرکت اندکی بیش از 23 درصد درامد حاصل از فروش است.

    گفتنی است «شلیا» سود هر سهم پس از کسر مالیات خود در پایان سال مالی 94 را 184 ریال اعلام کرده بود که بنا دارد در مجمع سهامداران خود 10 تومان به ازای هر سهم تقسیم کند.

    این شرکت از موجودی انبار بالایی برخوردار است که باعث شده از فروش بیشتری نسبت به بودجه بهره گیرد. بازار فروش این شرکت کوچک از همبستگی بالایی با بازاز مسکن و توسعه خطوط نفت و گاز در کشور دارد.

    در این زمینه مدیر معاملات شرکت کارگزاری فیروزه آسیا عنوان کرد: شرکت‌های هم گروه «شلیا» در بازار سهام اغلب از نسبت قیمت بر درآمدی (p/e) 16 الی 17 مرتبه ای برخوردارند که به نظر می رسد با توجه به روند سوداوری این شرکت کوچک و شرایط کنونی بازار حداکثر با پی بر ای 7 تا 8 مرتبه ای کشف قیمت شود.

    مهدی غفاری افزود: حجم کل این عرضه اولیه حدود 1.5 تا 2 میلیارد تومان نقدینگی بازار را به خود جذب خواهد کرد که تاثیری بر روند کلی بازار سهام ندارد‌ این در حالی است که متولی بازار سهام اعتقاد دارد با عرضه های اولیه سهام می توان شادابی و نشاط نسبی در بازار ایجاد کرد در حالیکه شرایط فعلی به نظر می رسد مناسب عرضه های اولیه نیست و فقط به نوسانگیری بر روی این سهم در بازه های کوتاه مدت دامن می زند.

    وی بر این باور است که متولیان بورس به جای افزودن بر دستاوردهای خود در کارنامه مدیریتی با عرضه های اولیه سهام در هر شرایطی به فکر سر و سامان دادن به اوضاع فعلی بورس و کاهش ریسک های حاکم بر آن باشند.

    برچسب ها