عصر خودرو

فعالان بخش خصوصی مطرح کردند:

شانس‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در ایران

عصر بازار- در شرایطی که تحریم‌‌ها لغو شده و سرمایه‌گذاران یکی پس از دیگری برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی اعلام آمادگی می‌کنند، شانس سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف نیز بالا و بالاتر رفته است.

شانس‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرهیختگان، تا جایی که بنا به گفته‌های فعالان بخش خصوصی، اگر از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده و موانع پیش‌رو برداشته شود تحولات چشمگیری در اقتصاد کشور رخ می‌دهد که درنهایت می‌تواند موجبات توسعه و رونق کشور را فراهم کند. اما در میان فرصت‌های خوبی که پیش‌روی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی وجود دارد، برخی صنایع و بخش‌ها بیش از سایرین جذابیت دارند.

    برخی از کارشناسان، بورس و معدن و برخی دیگر صنایع گردشگری، مسکن و خودرو را از جمله این بخش‌ها می‌دانند.گروه سوم اما از صنایع دانش‌بنیان به‌عنوان بخش‌های جذاب نام می‌برند و معتقدند که اگر شرایط فراهم شود و حمایت‌های بیشتری از صنایع دانش‌بنیان شود این بخش می‌تواند یکی از شانس‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری باشد.البته این گروه، صنعت نساجی را نیز برای سرمایه‌گذاری مناسب‌ می‌دانند و تاکید می‌کنند که صنعت نساجی هم از نظر هزینه و هم اشتغالزایی حرف اول را می‌زند.

    بخش‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری

    جمشید عدالتیان / عضو اتاق بازرگانی

    ایران در بخش‌های گردشگری، صنایع لوازم خانگی، الکترونیک، خودروسازی و مسکن ظرفیت‌‌های خالی دارد. در بخش خدمات گردشگری می‌توانیم سالیانه 50 تا 60 میلیارد دلار درآمد داشته باشیم و به ازای هر مسافر خارجی سه شغل ایجاد کنیم.در بخش صنایع خودروسازی نیز ظرفیت‌های زیادی داریم؛ به‌گونه‌ای که همه کشورها به این بازارها هجوم آورده‌اند. صنعت خودرو بازار جذابی است که سالیانه یک میلیون و 500 هزار خودرو تولید می‌کند.

    بعد از صنعت خودرو، مسکن نیز به دو دلیل بازار جذابی است؛ اول اینکه جوانان زیادی داریم که ازدواج می‌کنند و احتیاج به مسکن دارند. دوم اینکه روند شهرنشینی در ایران بالاست. این درحالی است که سالیانه به یک میلیون مسکن نیاز داریم. در کنار این بخش‌ها فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هتل‌ها نیز ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارند، اما تحقق اهداف مورد نظر در بخش هتل‌های زنجیره‌ای نیازمند فرودگاه و هواپیماهای بهتر است.

    بخش خدمات نیز بخش مهم دیگری برای سرمایه‌گذاری است. در شهری مثل تهران، خدمات اهمیت زیادی دارد؛ مراکز تفریحی، رستوران، سینما، مراکز خرید، خدمات زیبایی و بدنسازی از جمله این بخش‌ها هستند که مردم حاضرند در آنها مبالغ زیادی هزینه کنند.

    شانس‌های سرمایه‌گذاری

    مهدی رئیس‌زاده / عضو اتاق بازرگانی

    صنایع دانش‌بنیان یکی از بخش‌های مهم برای سرمایه‌گذاری است؛ به شرط آنکه شرایط آن فراهم شود. شانس خوبی در کشور برای توسعه این صنایع وجود دارد، اما رکود یکی از مشکلاتی است که هم‌اکنون صنایع با آن روبه‌رو هستند. در صورتی‌که اگر موضوع رکود در صنایع برطرف شود، مشکل اشتغال نیز که هم‌اکنون به یکی از چالش‌های اصلی کشور تبدیل شده و روزبه‌روز به سیل فارغ‌التحصیلان بیکار اضافه می‌شود، برطرف خواهد شد. صنایع نساجی و پوشاک یکی دیگر از بخش‌هایی است که می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد. در این صنعت نیز اشتغالزایی زیاد است. پتروشیمی و گاز نیز صنایع دیگری هستند که می‌توانند بخش‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری باشند؛ هر چند اشتغالزایی در این صنایع در مقایسه با صنعت نساجی نیست، سرمایه‌گذاری در این صنایع نیز می‌تواند جذابیت‌های خود را به دنبال داشته باشد. به‌عنوان مثال اگر در صنعت نساجی 20 شغل ایجاد شود، در صنایع نفت و پتروشیمی یک شغل ایجاد می‌شود. در صنعت نساجی بین 40 تا 120 میلیون سرمایه لازم است در حالی که در بخش نفت وپتروشیمی نیازمند 900 میلیون تا یک میلیارد سرمایه هستیم. مسکن نیز بخش جذاب دیگری برای سرمایه‌گذاری است، اما مشکل اصلی این بخش این است که هم‌اکنون در رکود است و اگر از رکود خارج شود می‌تواند تاثیر بسزایی در رونق اشتغال داشته باشند.

    برچسب ها