عصر خودرو

ایران در حال متنوع سازی فهرست مشتریان نفت خام خود است

عصر بازار- پایگاه خبری پلاتس انگلیس اعلام کرد، ایران به ویژه در اروپا، دنبال یافتن خریداران جدید برای نفت خام خود است، اما مشتریان اصلی آن همچنان هند و چین هستند که در سال ۲۰۱۶ واردات نفت خام از این کشور را به طور ثابت افزایش داده اند.

ایران در حال متنوع سازی فهرست مشتریان نفت خام خود است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، پلاتس نوشت؛ ایران با توجه به سیاست متنوع سازی فهرست خریداران نفت ، در چند ماه گذشته مشتریانی در مناطقی از جهان پیدا کرده که معمولا از این کشورها نفت وارد نمی کرده است.
    ایران در اوایل ماه اکتبر 2016 (اواسط مهر) با فروش یک میلیون بشکه نفت خام به مجارستان از طریق کرواسی موافقت کرد، زیرا در دوره پساتحریم می خواهد تعداد مشتریان اصلی نفت خود را افزایش دهد. فهرست جدید مشتریان نفت ایران هم اکنون شامل شرکت های بریتیش پترولیوم انگلیس، توتال فرانسه، هلنیک پترولیوم یونان، رپسول و سپسا اسپانیا، لوک اویل روسیه، گروپا لوتوس لهستان، پتروگال پرتغال و ساراس و ایپلوم ایتالیا است.
    پایگاه خبری پلاتس که اخبار حوزه انرژی را منتشر می کند، افزود، ایران گفته است این هفته با بوسنی و هرزگوین در این زمینه مذاکره می کند.
    با این حال آسیا همچنان بازار اصلی صادرات نفت ایران است.
    صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی در ماه سپتامبر 2016(شهریور-مهر) در مقایسه با مدت مشابه پارسال (سپتامبر 2015) 73 درصد افزایش داشت.
    چهار مشتری اصلی نفت ایران شامل چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در ماه میلادی گذشته در مجموع یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت در روز از کشورمان وارد کردند.
    ایران که در دوران تحریم، حداکثر یک میلیون بشکه نفت به مشتریان خود می فروخت، اکنون سهمی بیش از 2 میلیون و 500 هزار بشکه از بازار نفت را به خود اختصاص داده است.
    بر اساس آخرین آمارها، مقصد 63 درصد نفت ایران کشورهای آسیایی است که از آن به‎ عنوان قطب بزرگ مصرف نفت جهان نام می برند و همه کشورها تلاش دارند سهمی قابل توجه از این بازار را به خود اختصاص دهند.

    برچسب ها