عصر خودرو

موانع سودآوری بانک‌ها از مسیر افزایش سرمایه

عصر بازار: روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۶۱/ ۹ واحد افزایش یافت تا به رقم ۶۴ هزار و ۵۰۷ واحد برسد. در میان صنایع بورسی ۲۰ گروه با افزایش شاخص، ۵ گروه بدون تغییر و ۱۲ گروه با کاهش شاخص معاملات خود را به پایان بردند. روز یکشنبه گروه‌های خودرو و بانک‌ها بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشتند.

موانع سودآوری بانک‌ها از مسیر افزایش سرمایه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در شرایطی که سخنان وزیر اقتصاد پیرامون افزایش سرمایه بانک‌ها در صورت افزایش درآمدها، خوش‌بینی‌هایی درباره آینده این گروه پدید آورده اما کارشناسان معتقدند با توجه به وجود بحران‌های فعلی در گروه بانکی موانعی در مسیر افزایش سودآوری از طریق این افزایش سرمایه‌ها وجود دارد.

    بانک‌ها و تاثیر افزایش سرمایه‌ها
    روز گذشته شاخص این گروه 13/ 0 درصد افزایش یافت. بانک سینا با 3 درصد افزایش قیمت بیشترین افزایش قیمت بانکی‌ها را داشت در حالی که بانک اقتصادنوین با 9/ 1‌درصد افت قیمت در قعر این گروه قرار گرفت. بیشترین حجم معاملات این گروه و بیشترین حجم معاملات بورس در اختیار بانک صادرات ایران قرار داشت؛ نمادی که نسبت به دیروز کاهش قیمت یافت. معامله‌گران حقیقی در خرید و فروش نماد بانک سینا فعالیت بیشتری از حقوقی‌ها داشتند به شکلی که 9/ 6 میلیون سهم (معادل 1/ 85 درصد) از حجم خرید و 5/ 5 میلیون سهم (معادل 5/ 67 درصد) از حجم فروش در اختیار حقیقی‌ها بود. 100 درصد از حجم فروش بانک اقتصاد نوین نیز به‌وسیله حقیقی‌ها انجام گرفت در حالی که 5/ 62 درصد از حجم خرید در اختیار حقوقی‌ها بود.

    احتمال بازگشایی نماد بانک پاسارگاد در روزهای آینده از دیگر اخباری است که می‌تواند بر وضعیت این گروه اثرگذار باشد. نماد این بانک 29 تیرماه به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شد. بر اساس اطلاعیه‌های منتشرشده در سامانه «کدال»، بانک پاسارگاد افزایش سرمایه 20 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی را در دستور کار قرار داده است. بر اساس تصمیمات هیات‌‌مدیره در تاریخ 12 شهریور سرمایه این شرکت از مبلغ 42000 میلیارد ریال به 50400 میلیارد ریال افزایش یافته است.

    به این ترتیب انتظار انتشار حق تقدم سهام این شرکت به تعداد 8400 میلیارد سهم وجود دارد که می‌تواند بر وضعیت این گروه موثر واقع شود. بر همین اساس، این شرکت صورت‌های مالی دوره سه ماهه و پیش‌بینی بر اساس عملکرد سه ماهه برای سال 94 را اصلاح کرده است. شرکت سود هر سهم خود برای سال مالی منتهی به اسفند 94 را 285 ریال عنوان کرده است که تغییرات خاصی نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی نشان نمی‌دهد.  

    چندی پیش وزیر اقتصاد نیز درباره افزایش سرمایه بانک‌ها سخنانی بیان کرد. بر اساس گفته‌های طیب‌نیا حداقل 10 هزار میلیارد تومان باید صرف افزایش سرمایه بانک‌ها شود تا قدرت اعطای تسهیلات آنها افزایش یابد و امکان خروج از رکود فراهم شود. پیمان حدادی امکان افزایش سرمایه بانک‌ها و تاثیرات احتمالی آن در وضعیت این گروه را چنین تحلیل کرد: در شرایطی که این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی صورت بگیرد، می‌تواند از تشدید بحران بانک‌ها جلوگیری کند. بانک‌ها از نظر سودآوری عملیاتی وضعیت نامناسبی دارند. بانک‌ها موظفند سودهای علی الحساب پرداخت کنند در حالی که سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های گذشته داشته‌اند عموما زیان‌ده یا پایین‌تر از میزانی بوده که بتواند به سودآوری آنها منجر شود.

    از طرف دیگر بخش قابل توجهی از تسهیلاتی که بانک‌ها در اختیار گذاشته‌اند به آنها بازگردانده نشده است. به این ترتیب در صورتی که افزایش سرمایه اتفاق بیفتد عمدتا صرف رفع همین بحران‌ها خواهد شد و در افزایش سودآوری بانک‌ها از این محل تردید وجود دارد. از طرفی باید در نظر داشت که واکنش معامله‌گران بازار با فراهم آمدن این امکان در آینده چه خواهد بود. با توجه به رکود و کمبود نقدینگی فعلی آیا معامله‌گران بازار تمایلی به شرکت در این افزایش سرمایه‌ها خواهند داشت؟

    «وتوصا» در صدر
    روز گذشته شاخص گروه سرمایه‌گذاری‌ها 2/ 0 درصد افزایش یافت. در این گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با افزایش قیمت 45/ 2 درصدی در صدر گروه قرار گرفت. همچنین سرمایه‌گذاری بوعلی با 73/ 2 درصد کاهش قیمت بیشترین افت قیمت نمادهای این گروه را داشت. بررسی اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای 6 ماه منتهی به 31/ 05/ 1394 «وبوعلی» نشان می‌دهد جمع درآمدهای این شرکت نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی 50 درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش سرمایه‌گذاری بوعلی در پایان دوره 6 ماهه برای هر سهم 30 ریال زیان ایجاد کرده، این در حالی است که سال گذشته در همین دوره 229 ریال سود برای هر سهم محقق کرده بود. عمده حجم معاملات وتوصا، نماد صدر نشین این گروه در اختیار حقیقی‌ها بود. 100 درصد حجم خرید و 7/ 80 درصد از حجم فروش این نماد به‌وسیله حقیقی‌ها انجام شد. 100 درصد از حجم خرید و فروش سرمایه‌گذاری بوعلی نیز در اختیار حقیقی‌ها بود.

    رشد «همراه» در غیاب «اخابر»
    17/ 0 درصد رشد شاخص دستاورد گروه مخابرات در روز گذشته بود. شرکت ارتباطات سیار ایران با نماد معاملاتی همراه در غیاب دیگر نماد این گروه «اخابر» که جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده از تاریخ 8 شهریور متوقف شده است، 33/ 0 درصد رشد را تجربه کرد. 145 هزار و 311 سهم (معادل 4/ 89 درصد) از حجم خرید این نماد به‌وسیله حقوقی‌ها انجام گرفت؛ در حالی که حقیقی‌ها 1/ 50 درصد از حجم فروش را در اختیار داشتند.

    «وغدیر» تنها سبز پوش گروه
    شاخص گروه چند‌رشته‌ای‌های صنعتی روز یکشنبه 13/ 0 درصد افزایش یافت. تنها سرمایه‌گذاری غدیر در میان 4 نماد این گروه افزایش قیمت داشت،‌ نمادی که سومین نماد تاثیرگذار در رشد شاخص کل نیز بود. وغدیر 62/ 0 درصد افزایش قیمت یافت؛ در حالی که سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با 28/ 0 درصد افت بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد. حقوقی‌ها در معاملات سرمایه‌گذاری غدیر فعال‌تر از حقیقی‌ها بودند به شکلی که 7/ 60 درصد از حجم خرید و 5/ 72 درصد از حجم فروش معاملات این نماد را در اختیار داشتند. حقوقی‌ها در معاملات نماد وصندوق نیز عمدتا در نقش خریدار ظاهر شدند و 7/ 93 درصد از حجم خرید این نماد را در اختیار داشتند؛ در حالی که 7/ 77 درصد از حجم فروش به حقیقی‌ها تعلق داشت.

    سبز کمرنگ صنعت لاستیک
    در پایان معاملات روز گذشته شاخص این گروه 01/ 0 درصد رشد را نشان داد. پلاسکوکار و ایران تایر دو نماد مثبت این گروه بودند. پلاسکوکار با 77/ 2 درصد بیشترین رشد این گروه را در اختیار داشت و صنایع لاستیکی سهند با 74/ 0 درصد کاهش،‌ بیشترین افت قیمت این گروه را تجربه کرد. حقیقی‌ها در معاملات گروه لاستیک بسیار فعال بودند. 100‌درصد از حجم خرید و فروش نمادهای پسهند،‌ پکرمان و پدرخش در اختیار حقیقی‌ها بود. 8/ 96 درصد از حجم خرید و 6/ 92 درصد از حجم فروش پلاسکوکار نیز به معامله‌گران حقیقی اختصاص یافت.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو