عصر خودرو

گام بلند مسقط برای توسعه مناسبات با تهران;

بخش اختصاصی گسترش مناسبات اقتصادی با ایران در عمان تشکیل شد

عصر بازار- بدنبال رفع موانع تجاری و بانکی پس از رفع تحریم ها، سازمان جذب سرمایه گذاری و توسعه تجارت خارجی عمان، بخشی اختصاصی برای توسعه مناسبات با ایران تشکیل داده که هدف آن افزایش ارتباط بین بخش های خصوصی و سرمایه گذاران دو کشور است.

بخش اختصاصی گسترش مناسبات اقتصادی با ایران در عمان تشکیل شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، "سعید بخشی" عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز که در بخش بازرگانی ایران و عمان فعالیت می کند،  افزود: تجار ایرانی برای گسترش روابط اقتصادی و حضور بیشتر در بازارهای بین المللی، به پایگاه هایی در سایر کشورها نیاز دارند؛ این مساله با امکان ثبت شرکت برای ایرانی ها در کشور عمان برطرف شده است و فعالان اقتصادی می توانند در مناطق آزاد عمان با 100 درصد سهام خارجی، شرکت ثبت کنند.
    وی مهمترین مانع پیش روی گسترش همکاری های اقتصادی ایران و عمان را نبود شناخت کافی بخش های خصوصی دو کشور از یکدیگر عنوان کرد و گفت: عمان از نظر بانکی و گمرکی، حمل ونقل دریایی و جاده ای و در آینده ای نزدیک در بخش ریلی و همچنین مقررات تردد مرزی، از ظرفیت های بسیار خوبی برخوردار و کوشیده است تا موانع را در این زمینه رفع کند.
    بخشی با بیان اینکه در بخش سرمایه گذاری، شرکت های عمانی به مشارکت و فعالیت در ایران علاقه مندند، اضافه کرد: بانک های عمان آماده ارائه تسهیلات بانکی با نرخ سود اندک به پروژه های سرمایه گذاری ایران در عمان هستند؛ علاوه بر این، با توجه به دانش فنی و توانمندی هایی که در ایران وجود دارد، می توان با عمان مشارکت کرد که نتیجه آن، صادرات مواد اولیه ایران و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی خواهد بود.
    این فعال اقتصادی افزود: بازرگانان عمانی و ایرانی می توانند ارتباط عمان و کشورهای مستقل همسود (CIS) را توسعه دهند که نتیجه آن، افزایش سهم ترانزیت و روابط تجاری ایران خواهد بود.
    این عضو اتاق بازرگانی شیراز درباره ظرفیت های همکاری تهران و مسقط نیز گفت: عمان با رتبه 48 فضای کسب وکار و تورم زیر سه درصد، کشوری امن برای سرمایه گذاری و بازار مناسبی برای محصولات ایرانی است؛ این کشور همچنین می تواند پل مناسبی برای دسترسی به بازار سایر کشورها باشد.
    وی ادامه داد: تجارت عمان با کشورهای آفریقایی سابقه ای طولانی دارد و از طریق عمان، راحت تر می شود به بازار آفریقا نیز دسترسی داشت؛ با استفاده از توافق نامه های گمرکی بین عمان و آمریکا و همچنین عمان و سنگاپور که براساس آن تعرفه بین عمان و این کشورها صفر است، از این کشور می توان برای صادرات مجدد کالاهای ایرانی با هزینه پایین به آن ها استفاده کرد.
    بخشی در تشریح روابط اقتصادی ایران و عمان گفت: سهم واردات عمان از کشورهای جهان در سال 2015 حدود 29 میلیارد دلار و سهم ایران فقط 297 میلیون دلار بود.
    وی افزود: عمده واردات کشور عمان از سایر کشورها شامل وسایل نقلیه، ماشین آلات، نفت، تجهیزات الکترونیکی، فرآورده های آهن و استیل، مواد غذایی است که ایران سهم اندکی در این میان دارد.
    بخشی تاکید کرد: بخش های خصوصی دو کشور می توانند در حوزه های بنادر، هواپیمایی، راه آهن و بانکی، انرژی و موادغذایی همکاری های خود را گسترش دهند.
    وی با رد تاثیر درگیری ها و چالش های منطقه در روابط اقتصادی دو کشور گفت: ایران و عمان کشورهایی همسایه و شریک در دریا و تنگه هرمز هستند. همچنین عمان در زمان تحریم های غرب، همواره از ایران حمایت کرده و مناسبات سیاسی با ثباتی با کشورمان دارد؛ ضمن آنکه ایران نیز در رشد عمان سهم بسزایی داشته است.
    بخشی افزود: ‌هر دو کشور اعلام کرده اند با اعطای تسهیلات ویژه به بازرگانان، از حضور فعال و گسترده آنان در کشورشان استقبال خواهند کرد؛ همچنین دو طرف در دیدارهایی بر توسعه و افزایش مناسبات اقتصادی و تجاری با رفع مشکلات روادید، افزایش تبادل کالا و خدمات فنی مهندسی بین دو کشور، تسریع در ارتباط بین بانک ها و ایجاد بندر اختصاصی برای بازرگانان ایرانی، لزوم افزایش ارتباط بین بخش های خصوصی دو کشور و تغییر سیاست های سرمایه گذاری مشترک تاکید داشته اند.
    وی گفت: به عنوان نمونه می توان از راه اندازی خط کشتیرانی گردشگری مسقط - چابهار و همچنین خط مسافری جاسک -عمان به عنوان یکی از اقدامات اخیر دو کشور با هدف سهولت تجارت و گردشگری نام برد.
    حیوانات زنده و محصولات حیوانی، سبزیجات و گیاهان، مواد غذایی آماده و نوشیدنی ها، محصولات معدنی، محصولات شیمیایی و صنایع وابسته، پلاستیک و مصنوعات، چوب و محصولات مربوط به آن، منسوجات و پارچه، مصنوعات سنگ، گچ، شیشه و موارد مشابه و همچنین فلزات پایه، بیشترین کالاهای واردای عمان از ایران در سال 2015 به شمار می آید.

    برچسب ها