عصر خودرو

افزایش ۶۰۰ تومانی مس در بورس کالا رقم خورد

شوک قیمتی در بازار سرخ

عصر بازار: همان طور که کارشناسان حوزه فلزات پایه پیش‌بینی کرده بودند، قیمت مس در معاملات روز یکشنبه بورس کالای ایران با افزایش ۶۰۰ تومانی در هر کیلو نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته مواجه شد. این در شرایطی است که قیمت فلز سرخ در بازارهای جهانی طی جمعه گذشته ۸/ ۱درصد نسبت به روز پنج‌شنبه کاهش یافت و به ۵ هزار و ۱۵۵ دلار در هر تن رسید.

شوک قیمتی در بازار سرخ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، از طرفی به گفته فعالان آگاه تقاضا برای فلز سرخ چه در بازارهای داخلی و چه بازارهای جهانی به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است به‌طوری که مهم‌ترین عامل رشد 3 درصدی نرخ و تقاضای این فلز در بورس کالا و بازار داخلی نسبت به هفته گذشته علاوه بر افزایش میانگین هفتگی این فلز در بورس جهانی لندن، افزایش خرید چین و کاهش موجودی انبارهای لندن بوده است. بر همین اساس با وجود اینکه نرخ ارز در بازار داخلی روند تقریبا ثابتی را در پیش‌گرفته، اما همین اتفاق و پیش‌بینی از افزایش قیمت‌ها در هفته آتی میزان تقاضا را در این بازار معاملاتی افزایش داد.به گفته یکی از فروشندگان بازار آزاد مس حتی شنیده‌ شده در بازار غیر‌رسمی این محصولات برخی فروشندگان در این روز از فروش محصولات خود اجتناب کرده‌اند تا طی هفته‌های آتی با فروش محصولات خود در قیمت‌های بالا سود بیشتری به دست آورند.

    بر اساس این گزارش، روز یکشنبه 15شهریور‌ماه، بورس کالای ایران شاهد معامله حدود 300 هزار تن انواع کالا بود که در این میان چهار هزار تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی در تالار محصولات صنعتی عرضه شد. این شرکت همچنین 3500 تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم‌عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این روز روی تابلوی معاملات رفت. بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 17 هزار و 29 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش 600 تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 4 هزار تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا 680 تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 17 هزار و 757 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، رشد 605 تومانی در قیمت پایه را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 3 هزار و 500 تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار یک هزار و 340 تن از این محصول بوده‌اند.

    مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 17 هزار و 812 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، افزایش 605 تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد. از سوی دیگر این فلز سرخ هم‌اکنون در بازار آزاد با قیمت 18 هزار و200 تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به شنبه گذشته افزایش 300 تومانی داشته است.از طرفی در بازار آزاد اگرچه در مقایسه با هفته‌های گذشته قیمت‌ها با رشد به ثبت رسید، اما همچنان تجار سعی در تداوم روند رو به رشد قیمت‌ها دارند، به‌طوری که با وجود فراز و فرودهای نرخ این محصولات در بازارهای جهانی همچنان تلاش برای رشد قیمت‌ها در بازار غیررسمی دیده می‌شود. در این میان قوی‌ترین پیش‌بینی این است که اگر ثبات قیمت ارز در روزهای آتی ادامه پیدا کند، احتمال دارد روند مثبت قیمت‌ها با توجه به رشد بهای فلزات در بازار جهانی و کاهش موجودی انبارها، به‌صورت مقطعی ادامه‌دار باشد، چرا که در هر صورت بخشی از نوسانات بازار جنبه روانی خواهد داشت، اما موضوع دیگری که وجود دارد این است که بسیاری از کارشناسان قیمت نفت را هم صعودی پیش‌بینی کرده و معتقدند با توجه به پارامترهای موجود رشد بیشتری را هم تجربه خواهد کرد.

    از سوی دیگر آمار منتشر‌شده در مورد کاهش موجودی انبارهای لندن، بسیاری از فعالان اقتصادی را نگران کرده است، زیرا اگرچه با رشد قیمت‌ها همزمان شده، اما چون بهبود مجدد تقاضا به‌عنوان یک حرکت بازار قابل پیش‌بینی است، انتظار افزایش قیمت‌های داخلی را دامن زده است که این مساله بر بازارهای جهانی هم موثر خواهد بود، البته در کنار این موارد شاهد افزایش حجم مصرف مواد اولیه نیز هستیم که این موارد حکایت از افزایش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌کند، با این حال کارشناسان معتقدند نمی‌توان با اطمینان گفت که بازار فلزات داخلی نیز همانند بازارهای جهانی به سرعت تغییر مسیر می‌دهد، چرا که با توجه به دورنمای مبهم نرخ ارز قدرت تاثیر‌گذاری این عامل، بیشتر از بهای فلزات اساسی در بورس لندن است، هر‌چند در کوتاه‌مدت پیش‌بینی ثبات روند نرخ ارز نیز وجود دارد. در این بین مهم‌تر از همه این موارد این است که پیش‌بینی می‌شود چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات پایه در جهان با رشد تقاضا برای خرید انواع فلزات در نیمه دوم سال 2015 میلادی روبه‌رو خواهد شد.

    در بازار سایر فلزات رنگی چه می‌گذرد؟
    روند معاملات سایر فلزات اساسی همچون آلومینیوم، قلع، نیکل، سرب و روی نیز با وجود ثبات نرخ ارز و افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی همچنان راکد است.
    به گفته یکی از فعالان بازار، اعتماد تجار به بازار بسیار کم شده و آنها همچنان در انتظار تغییر مجدد مسیر بازار هستند، چرا که معتقدند پارامترهای تاثیر‌گذار به نوسان‌های خود ادامه خواهند داد. از طرفی فروشندگان از فروش کالاهای خود با قیمت‌های پایین فعلی، خودداری می‌کنند و معتقدند با توجه به پارامترهای تاثیر‌گذار موجود قیمت فلزات رنگی تا پایان تابستان روند ثابتی نخواهد داشت. به این ترتیب بنا بر پیش‌بینی کارشناسان انتظار نمی‌رود هفته آینده با توجه به ادامه رکود فعلی، شاهد افزایش تقاضای جدیدی از این محصولات باشیم، چرا‌که بلاتکلیفی این محصولات در بازار داخلی می‌تواند دوباره موجب افت تقاضای این محصولات در روزهای آتی شود.

    به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه، انتشار اخباری مبنی بر افزایش حجم تولیدات صنعتی چین، افزایش مجدد قیمت نفت و دورنمای نسبی افزایش هزینه تولید، بهبود ساز‌و‌کارهای اقتصادی و نوسان جذابیت سفته‌بازی را می‌توان مهم‌ترین‌ دلایل برای صعود مجدد قیمت‌ها در روزهای آینده دانست، البته این در شرایطی است که تقاضای داخلی نیز در اواخر شهریورماه به دلیل نزدیک شدن به پایان فصل تابستان افزایش خواهد یافت و رشد اندک قیمت‌ها در این برهه از زمان دور از ذهن نیست.

    از طرفی به نظر می‌رسد دورنمای رشد تولیدات صنعتی چین و به تبع آن دورنمای رشد اقتصادی این کشور بهتر از پیش‌بینی‌ها باشد که برای چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف فلزات یک داده بسیار مهم تلقی می‌شود. از طرفی آمار انتشاریافته در مورد کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن بسیاری از فعالان اقتصادی را نگران کرده، اما چون افزایش تقاضا به‌عنوان یک حرکت بازار قابل پیش‌بینی است، انتظار افزایش قیمت‌ها را دامن زده است که این مساله بر بازارهای داخلی موثر خواهد بود.

    برچسب ها