عصر خودرو

آیا می توان به رونق درآمد نفتی در آینده امیدوار بود؟

عصر بازار- مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت گفت:این امیدواری وجود دارد که پس از سه سال آشفتگی و نوسان در بازار نفت، ثبات بر آن حاکم شود.

آیا می توان به رونق درآمد نفتی در آینده امیدوار بود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد علی خطیبی مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت و نماینده پیشین ایران در هیئت عامل سازمان "اوپک" گفت:در حال حاضر این امیدواری وجود دارد که پس از سه سال آشفتگی و نوسان در بازار، ثبات بر آن حاکم شود و روند آرام و بی تلاطمی که بیش از سه دهه استوار بود، بار دیگر در این عرصه نمایان شود.

    خطیبی همچنین اذعان داشت: در سال های گذشته تولید کنندگان اوپک و غیر اوپک به میزان دلخواه خود تولید می کردند که این امر سبب شد تا درآمد های نفتی به رغم تولیدات بیشتر، با کاهش چشمگیر مواجه شود.


    طرح تثبیت تولید

    نماینده پیشین جمهوری اسلامی ایران در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت "اوپک" با اشاره به طرح های محدود کننده تولید نفت(فریز) اظهار داشت: عرضه محدود نفت  مدیریت بازار را تسهیل کرده و ثبات را به بازار جهانی نفت باز می گرداند.

    مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت اظهار داشت: اوپک در حال حاضر بیش از 33 میلیون بشکه در روز تولید می کند در حالی که نیاز آن تنها 31 میلیون و 500 هزار بشکه در روز است؛ بر همین اساس، 1.5 میلیون بشکه مازاد بر نیاز اجازه تصحیح قیمت نفت در بازار را نمی دهد.

    وی تصریح کرد: طبق بررسی های صورت گرفته در سال آینده نیاز اوپک 1.3 تا 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد، بر همین اساس با تثبیت تولید در سطح فعلی، عرضه و تقاضا متعادل شده و انتظار می رود تا پایان سال آینده میلادی(2017) شاهد قیمت 60 تا 70 دلاری قیمت نفت باشیم.

    سیاست های شکست خورده سعودی ها

    مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت با اشاره به سیاست های شکست خورده عربستان سعودی در اوپک اظهار داشت: گاهی اوقات شاهد برهم زنی ثبات بازار توسط سعودی ها هستیم که این امر ناشی از سهم بالای تولید آنها در این صنعت است.

    وی تصریح کرد: چندین دهه است که عربستان در بازه های زمانی مختلف اعلام می کند که در حال از دست دادن سهم بازار است و باید غیر اوپکی ها از بازار خارج شوند از این سو، کشور ها به میزان حداکثری نفت تولید کنند؛ در سه سال اخیر نیز با اتخاذ سیاست فوق، بازار غیر قابل کنترل شد.

    وی ادامه داد: اما نکته جالب در آنست که این سیاست به رهبری عربستان در تمامی موارد با شکست مواجه شد، بطوریکه نه تنها سهم بیشتری به دست نیامده و غیر اوپکی ها نیز از بازار خارج نشدند بلکه درآمد بیشتری هم حاصل نشد.

    خطیبی همچنین اذعان داشت: در این سال ها قیمت نفت از حدود 115 دلار به 40 دلار رسید و عربستان درصدد این بود تا روسیه و آمریکا و ... را از بازار خارج کند، اما هیچکدام از آنها از بازار خارج نشدند و نتیجه این شد که درآمد  بیش از هزار میلیارد دلاری اوپک به کمتر از 500 میلیون دلار رسید.

    بر اساس این گزارش از چند روز گذشته اجلاس اوپک در وین اتریش با حضور اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها به منظور بررسی وضعیت کشورها برای کاهش تولید برگزار شده و با وجود اینکه روز اول تقریبا بدون نتیجه به پایان رسید اما اعضاء با امیدواری بیشتری مذاکرات خود را ادامه می‌دهند تا قیمت نفت در بازارهای جهانی روند صعودی و منطقی به خود بگیرد .

    برچسب ها