عصر خودرو

باز هم سفته و برات اول شد

عصر بازار- در تحولات شاخص‌های کلان اقتصادی باز هم برگشت سفته و برات است که در بین شاخص‌های دیگر بالاترین حد تورم را به خود اختصاص داد. نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان سفته و برات در پایان نیمه اول امسال واخواست شده و درشهریور ماه تا ۱۳۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش دارد.

باز هم سفته و برات اول شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که به استثنای شاخص بهای کالاهای صادراتی که در شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش همراه بوده، سایر شاخص‌ها افزایشی بوده‌اند.

    بر این اساس، باید به تغییرات قابل توجه سفته و برات اشاره کرد که در این ماه با کاهش 14 درصدی حدود 3800 میلیارد تومان در تهران فروش رفته است. این در حالی است که این تعداد رقمی حدود 20 میلیارد تومان را در بر می‌گیرد که نسبت به سال گذشته 71 درصد کاهش دارد. طبق آمار شعبه واخواست دادگستری تهران در شهریورماه سال جاری حدود 1300 برگ سفته و برات به مبلغ 19 میلیارد و 500 میلیون تومان واخواست شده است.

    در این ماه شاخص تعداد سفته و برات واخواست شده حدود 81.5 و مبلغ آن به 55.6 رسیده که از لحاظ تعداد 53.8 درصد افزایش و از لحاظ مبلغ 27.3 درصد کاهش دارد. این در حالی است که در مجموع در نیمه اول امسال حدود 5000 برگ سفته و برات به مبلغی معادل100 میلیارد تومان در شهر تهران واخواست شده است. در این دوره تعداد حدود 12.9 درصد و مبلغ در حد 42 درصد افزایش دارد.

    اما تغییرات سایر شاخص‌های اقتصادی در پایان نیمه اول امسال بیانگر آن است که در بازار مالی حدود 124 میلیارد سهم به ارزشی بیش از 27 هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد. در این دوره متوسط شاخص‌های تعداد و ارزش سهام معامله شده به ترتیب به 339.1 و 243.9 رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل برای تعداد حدود 37.6 درصد و ارزش سهام 54.4 درصد افزایش دارد.

    در بازار سکه و دلار نیز در دوره مورد بررسی متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار شهر تهران با طرح قدیم یک میلیون و 64 هزار و 500 تومان و طرح جدید حدود یک میلیون و 660 هزار تومان بوده است. براین اساس هر دو طرح سکه حدود 16 درصد افزایش قیمت دارد. از سوی دیگر در بازار ارز نیز متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا با 4.9 درصد افزایش 3504  تومان و یک یورو با رشد 6.2 درصدی نزدیک به 3950 تومان در بازار آزاد شهر تهران فروش رفته است.

    شاخص بهای تولیدکننده نیز در شهریورماه نسبت به ماه قبل هفت درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 3.6 درصد افزایش دارد. همچنین شاخص بهای کالای صادراتی در این دوره به 214 رسیده که تورم ماهانه آن 0.3 درصد و تورم نقطه به نقطه این بخش تا شش درصد ثبت شد. در مورد شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی استان تهران (تورم) باید گفت که تورم ماهانه 0.8 درصدی و نقطه به نقطه 9.2 درصدی گزارش شده است.

    شاخص دیگر به دستمزد کارگران ساختمانی اختصاص دارد که در نیمه اول امسال در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 9.4 درصد رشد داشت. در این مدت شاخص دستمزد بنا 7.7 درصد و کارگر ساده ساختمانی 5.8 درصد بالا رفت.

    برچسب ها