عصر خودرو

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری:

وجود بازار شفاف بورس در حوزه پتروشیمی از مطالبات اولیه سرمایه گذاران خارجی است

عصر بازار: دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری در واکنش به مطرح شدن بحث خروج معاملات محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران، گفت: وجود بازار شفاف بورس در حوزه پتروشیمی از مطالبات اولیه سرمایه گذاران خارجی است.

وجود بازار شفاف بورس در حوزه پتروشیمی از مطالبات اولیه سرمایه گذاران خارجی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بهروز خدارحمی در این خصوص، افزود: سرانجام پس از تلاش های بی وقفه دولت تدبیر و امید در عرصه بین الملل، مرزهای کشور برای توسعه مبادلات تجاری با دنیا در حال باز شدن است و امروز همه در انتظار ورود سرمایه گذاران خارجی به کشورمان هستند، در این بین تصمیم برای برگشت معاملات پتروشیمی به سیستم حواله ای منسوخ شده، عملیاتی نخواهد شد چرا که وجود بازار بورس و نرخ های شفاف در حوزه پتروشیمی از مطالبات اولیه سرمایه گذاران خارجی در این صنعت خواهد بود.

    وی ادامه داد: در شرایطی باید زمینه های اتصال بورس کالای ایران به سایر بورس های جهانی از جمله LME را فراهم کنیم، مطرح کردن مواردی در خصوص عرضه خارج از بورس محصولات پتروشیمی به هیچ عنوان منطقی نیست.

    خدارحمی معتقد است: به نظر می رسد اگر برخی افراد با مکانیزم بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه مخالفت می کنند، با ساختارها و مزایای گوناگون این بازار شفاف و رقابتی در اقتصاد آشنا نیستند.

    وی گفت: نکته ای که برخی مسوولان به آن توجه نمی کنند و بعضی مشکلات را به زمین بورس کالای ایران می اندازند، این است که مگر نحوه و سازوکار معاملات محصولات مختلف از جمله پتروشیمی ها با هم اندیشی و نظرات مسوولان تصمیم گیر در این صنعت اتخاذ نشده که امروز وجود برخی مشکلات را به گردن بورس کالا می اندازند.

    خدارحمی اظهار داشت: به این ترتیب اگر نقصی در روند معاملات و یا لزوم اضافه شدن برخی آپشن ها در بازار دیده می شود به پیشنهادات مسوولان این صنعت به بورس برمی گردد به طوری که اگرامروز بازار به اصلاحی نیاز دارد، بورس کالا همانند گذشته با آغوش باز برای اصلاح و بهبود روند معاملات گام برمی دارد.

    دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری گفت: دولت بارها افزایش رقابت و شفافیت در بازارها به منظور جلوگیری از رانت را عنوان کرده که این شرایط در بورس کالای ایران نمود پیدا می کند؛ باهمه این تفاسیر به نظر می رسد تعامل بیشتر فعالان صنعت پتروشیمی و اصلاح پیشنهادهای قبلی آن ها در صورت لزوم برای خروج از رکود به همراه حذف برخی رویدادهای تحمیلی به بورس کالا از جمله قیمت گذاری محصولات می تواند موجب استفاده حداکثری فعالان صنایع مختلف از ظرفیت های بورس کالای ایران شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو