عصر خودرو

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس ؛

دولت باید تسهیل‌گر رشد اقتصاد خصوصی کشور باشد

عصر بازار: صنعت پتروشیمی با توجه به مزیت های موجود یکی از صنایع توسعه‌ای در کشور است و نرخ خوراک و مشخص بودن رویه نرخ گذاری آن یکی از موارد قابل توجه سرمایه‌گذار خارجی است، بنابراین اگر بخواهیم نرخی را اعلام کنیم شاید رقم کارشناسی نباشد اما معتقدم این نرخ باید به گونه‌ای تعیین شود که نه منابع دولت به تاراج رفته و نه صنعت نابود شود. به سخن دیگر باید تصمیم عقلایی گرفته شود تا صنعت و اقتصاد کشور رشد کند و علاوه بر حفظ منافع مردم، نفس صنعت نیز بند نیاید.

دولت باید تسهیل‌گر رشد اقتصاد خصوصی کشور باشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، عادل نژادسلیم، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در خصوص بحث نرخ خوراک پتروشیمی و اینکه مناسب ترین نرخ برای این محصول چه رقمی است در گفت و گویی اختصاصی با "عصرمالی" گفت: وقتی صحبت از خوراک پتروشیمی به میان می‌آید همه سراغ خوراک گاز می‌روند در حالی که خوراک پتروشیمی شامل خوراک مایع، NGL و گاز است و نکته مهمتر آنکه حدود 45 درصد محصولات پتروشیمی با خوراک مایع تامین می‌شود.

    وی افزود: به هر شکل ایران مجبور است با جهان لینک شود و ما نمی‌توانیم بدون توجه به الزامات اقتصاد جهانی زندگی کنیم. امرز دنیای رقابت و دانش است و ما نمی‌توانیم در مورد اقتصاد، تولید و تصمیم‌گیری‌ها؛ جهانی فکر نکرده و رقبای خود مانند قطر و عربستان را در نظر نداشته باشیم.

    نژادسلیم با اشاره به اینکه با انجام توافق هسته ای درها به روی ایران در حال باز شدن است، تصریح کرد: این اتفاق به منزله یک نقطه قوت و هشداری است که خود را برای دوران پساتحریم آماده کرده و تصمیم مقتضی بگیریم.

    مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس خاطرنشان کرد: این تصمیم تنها در مورد نرخ خوراک نیست بلکه قوانین و مقررات مورد نیاز جذب سرمایه‌گذاری نیز باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر ایجاد جذابیت لازم برای حضور سرمایه‌گذار خارجی، منافع ملی را هم در نظر داشته باشد.

    وی افزود: به سخن دیگر باید تصمیم عقلایی گرفته شود تا صنعت و اقتصاد کشور رشد کند، همچنین علاوه بر حفظ منافع مردم، نفس صنعت نیز بند نیاید.

    مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه هم اکنون کشور در حال تغییر نظام اقتصاد دولتی به اقتصاد خصوصی است، تصریح کرد: برای موفقیت در این حوزه باید حمایت‌های منطقی از بخش خصوصی صورت گیرد تا این اهداف محقق شود. این در حالی است که اقتصاد به معنای واقعی دست بخش خصوصی است و زیرساخت‌های آن باید توسط دولت مهیا شود.

    نژادسلیم ابراز داشت: دولت باید تسهیل‌گر رشد اقتصاد خصوصی کشور باشد و نرخ خوراک منطقی را تعیین کند، در عین حال،این روند باید به گونه ای باشد که اقتصاد کشور دچار چالش نشود و منافع دولت نیز حفظ شود.

    وی در مورد نقش هلدینگ خلیج فارس در بازار سرمایه با بیان اینکه در حال حاضر 42 درصد محصولات پتروشیمی کشور توسط هلدینگ خلیج‌فارس تامین می‌شود و با تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های آن، این رقم افزایش خواهد یافت، گفت: هم اکنون 10 تا 11 درصد از بازار سرمایه در اختیار هلدینگ خلیج‌فارس و زیر مجموعه‌های آن است. بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، هلدینگ خلیج‌فارس به عنوان دومین هلدینگ خاورمیانه و در میان 500 شرکت برتر بدون در نظر گرفتن بانک‌ها در صدر قرار دارد. بنابراین پیرو تمام این موارد نقش مهمی را می‌تواند در توسعه کشور ایفا کند.

    وی همچنین در پاسخ به سوال "عصرمالی" مبنی بر جایگاه هلدینگ خلیج فارس در بازار سرمایه و آینده پیش رو، ابراز داشت: در حدود 2 سال اخیر بازار سرمایه کشور از روند منطقی و استاندارد خود خارج شده و دیگر پارامتری اصلی و بنیادین از قبیل توسعه شرکتها و افزایش سودآوری آنها در تغییرات قیمت سهام اثرگذار نبوده و جهت دهی بازار مبتنی بر تاثیر فضای روانی و شایعات مطرح شده است. همچنین منجر به تغییرات نوسانی کوتاه مدت و ناپایدار شده است و بر همین اساس، اقدامات حمایتی سهامداران عمده نیز تاثیر بسزایی ندارد .

     

    مدیریت با نفت 140 دلاری هنر نیست

    مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس همچنین در مورد اینکه کاهش قیمت نفت چقدر می تواند تاثیر منفی در تحقق پروژه های این شرکت داشته باشد، تصریح کرد: اقتصاد همین است. نمی توان همیشه برای قیمت نفت بالا برنامه ریزی کرد و در حال حاضر شرایط اقتصادی به گونه ای است که برای بنگاه‌ها؛ سودآوری در مرحله دوم قرار دارد و در مرحله اول برای آنها حیات بنگاه مهم است.

    وی افزود: اگر در این شرایط بنگاه‌ها از حالت سنتی خارج نشوند و با تفکر علمی و استاندارد مدیریت نشوند، با مشکل روبرو خواهند شد.

    به گفته وی در زمانی که نفت در حدود 140 دلار است، مدیریت ‌هنر نیست، اما اگر در این شرایط، مدیریت استاندارد و با بهره‌وری بالا صورت گیرد و بتوان یک بازار رقابتی ایجاد کرد، هنر مدیریت است.

    نژاد سلیم ادامه داد: در شرایط کنونی کاهش قیمت نفت را نباید پررنگ کرد و باید به سمتی برویم که سهم درآمدهای نفتی در اقتصاد کشور کمرنگ شود و برای این مهم، باید نوع نگاهمان را تغییر دهیم، چراکه رونق اقتصاد به کاهش و افزایش قیمت نفت وابسته نیست.

    وی افزود: تیم مدیریتی جدید، در حالی هدایت هلدینگ خلیج فارس را بر عهده گرفت که سود هر سهم آن 72 تومان بود و در حال حاضر به سطح 210 تومان رسیده است و با وجود تعدیل مثبت انجام شده، قیمت سهام همچنان در روند نزولی قرار دارد که نشان از عدم تاثیر حمایت سهامدار عمده ناشی از عدم تبعیت بازار سرمایه از اصول علمی است.

    مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس خاطرنشان کرد: ما معتقدیم قیمت واقعی سهام هلدینگ خلیج فارس باید در محدوده 1600 تا 1700 تومان باشد که با بازه فعلی، تفاوت چشمگیری دارد که به همین دلیل، جلسات متعددی را با دولتمردان در رابطه با این موضوع برگزار کرده ایم.

    وی افزود:به نظر می رسد دولت باید برنامه ریزی های خود را صرفا بر نتایج مذاکرات انجام ندهد و اقداماتی از قبیل کاهش بی ثباتی قوانین، تعیین تکلیف نرخ خوراک و شفافیت در سیاست ها و تصمیمات خود را به منظور اصلاح ساختار و پیکره اقتصادی کشور و به تبع آن، بازار سرمایه دنبال کند که در این راستا، مجموعه هلدینگ خلیج فارس نیز از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

    برچسب ها