عصر خودرو

آل اسحاق:

بازگشت پول‌های بلوکه فضا را برای تک‌نرخی کردن ارز فراهم می‌کند

دریچه‌های بیرونی صادرات باز شود

عصر بازار- رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر بدعهدی‌ها و بدقولی‌های پس از برجام مرتفع شود و پول‌های بلوکه شده به کشور بازگردد دست دولت برای عرضه بیشتر ارز باز می‌شود و می‌تواند تک‌نرخی شدن ارز را عملیاتی کند.

بازگشت پول‌های بلوکه فضا را برای تک‌نرخی کردن ارز فراهم می‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، یحیی آل‌اسحاق در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط اقتصادی موجود وعده دولت در رابطه با تک‌نرخی شدن ارز تا پایان سال محقق می‌شود، گفت: این موضوع وعده بانک مرکزی است و جلوی فساد و رانت را می‌گیرد.

    رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران با تاکید براینکه تک‌نرخی شدن ارز ضرورت اقتصاد کشور است، افزود: مسئله نرخ ارز و تک‌نرخی کردن آن حیطه بزرگی از مسائل بزرگ اقتصادی را در بردارد و تصمیمی انتزاعی و تک‌بعدی نیست،بلکه برایند خیلی از عزم‌ها و امکانات است.

    وی با اشاره به اثر نرخ ارز در تعادل اقتصادی و جایگاه آن در تولید و خدمات اظهار داشت: بنابراین عزم دولت این است نرخی را برای ارز تعیین کند که بالانس اقتصادی اتفاق بیفتد و اقتصاد، دستخوش حوادث ناگهانی نشود.

    آل‌اسحاق با بیان اینکه تحقق این موضوع به دسترسی دولت به عرضه ارز بستگی دارد، گفت: تامین ارز به مجموعه روابط ما با نظام‌های جهانی و همچنین به وعده‌هایی که در برجام به ما داده شد برمی‌گردد.

    وی با اشاره به بدعهدی‌ها پس از برجام بیان داشت: میلیاردها دلار از پول کشور به بهانه‌های مختلف بیرون از کشور فریز شده و هنوز موفق به بازگرداندن این پول‌های بلوکه شده به کشور نشده‌ایم.

    این کارشناس اقتصادی بیان داشت: اگرچه پس از برجام فروش نفت افزایش یافت اما قدرت بازگشت پول برای عرضه در داخل هنوز اتفاق نیفتاده و پول‌های ما در کشورهای مختلف مانده است.

    وی افزود: بنابراین اگر فضای بین‌المللی، بدعهدی‌ها و بدقولی‌ها مرتفع شود دست دولت باز شده، عرضه ارز بیشتر شده و می‌تواند به این خواسته یعنی تک‌نرخی شدن ارز عمل کند.

    رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه عزم دولت در رابطه با صادرات در تحقق وعده دولت در مورد تک‌نرخی کردن ارز موثر است، گفت: صادرات راهگشای اقتصاد است.

    آل‌اسحاق با اشاره به اینکه تقاضای داخل برای کالا با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد کم است، گفت: یکی از راه‌های افزایش تقاضا و افزایش ورود ارز به کشور صادرات است.

    وی بیان داشت: بنابراین باید دریچه‌های بیرونی صادرات کالا باز شود.

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تک‌نرخی کردن ارز یعنی ارز مبادله‌ای را با نرخ بازار یکی کنیم، بیان داشت: نرخ ارز بازار تابع عرضه و تقاضا است بنابراین برای تک‌نرخی کردن ارز باید بررسی شود که نرخ بازار را چگونه می‌توان تنظیم کرد.

    وی بیان داشت: صادرکنندگان اعتقاد دارند نرخ ارز موجود پایین است و باید نرخ ارز بالاتر برود تا صادرات مقرون به صرفه باشد و مشکلات دیگر در سایه درآمد حاکم بر صادرات حل شود.

    آل اسحاق گفت: اما نرخ ارز برای واردکننده هرچقدر پایین‌تر باشد بهتر است،مخصوصا برای تهیه مواد اولیه و قطعات مورد نیاز داخل بنابراین تک‌نرخی شدن ارز در حوزه‌های صادرات، واردات و بالانس اقتصادی زوایای مختلفی دارد.

    وی افزود: تک‌نرخی کردن ارز ضرورت اقتصاد است و همه در حوزه‌های مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که باید به سمت نظام تک‌نرخی شدن ارز پیش رفت.

    برچسب ها