عصر خودرو

مدیرعامل سرمایه گذاری صنایع برق و آب صبا مطرح کرد:

ایجاد بستر مناسب برای صادرات برق، در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی

عصر بازار: مقایسه درآمد حاصل از صادرات گاز و برق نشان می دهد که به ازای هر مترمکعب گاز، تقریباً ۴۳/۳ کیلووات ساعت برق تولید می شود که اگر برق تولیدی با میانگین ۱۰ سنت به ازای هر کیلووات ساعت صادر شود؛ از لحاظ اقتصادی صادرات برق به صرفه بوده و اگر بتوانیم راندمان نیروگاه ها را تا سطح ۴۶ درصد که راندمان معمول نیروگاه های سیکل ترکیبی است؛ ارتقا دهیم، در نقطه سر به سر به نرخ گاز حدوداً ۳۰ سنتی می رسیم. این در حالیست که در حال حاضر مجتمع های پتروشیمی خوراک محصولات تولیدی خود را از شرکت ملی پخش با نرخ ۱۳ سنت توافق شده دریافت می کنند.

ایجاد بستر مناسب برای صادرات برق، در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، جعفر جولا، عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سرمایه­ گذاری صنایع برق و آب صبا با اشاره به ظرفیت نیروگاهی کشور گفت: ایران دارای ظرفیت نصب شده­ای معادل 73152 مگاوات و تولید انرژی سالیانه بالغ بر 274 میلیارد کیلووات ساعت است اما در مقابل از نظر مصرف برق، با توجه به نوع نیاز مصرف که اکثراً غیرصنعتی است، مصرف برق در ایران در حال حاضر پیک گرا بوده و ضریب ظرفیت در ایران پایین است.

    وی افزود: این بدان معنی است که بخش قابل ملاحظه ای از ظرفیت نیروگاهی در کشور در ساعاتی از روز، ماه و سال بلااستفاده می ماند در حالی که تمامی هزینه های ظرفیت فعال نیروگاهی را به همراه دارد.

    جولا با بیان اینکه در چنین شرایطی شاید بهترین نحوه بهره برداری از سرمایه گذاری به عمل آمده، صادرات برق در ساعات کم باری شبکه است تصریح کرد:ایران از نظر موقعیت جغرافیایی کشور و اتصالات فرامرزی که با کشورهای همسایه دارد تمامی شرایط یک کشور صادر کننده برق از جمله زیرساخت های لازم فنی و اقتصادی، منابع اولیه انرژی، نیروی انسانی متخصص، روابط حسنه سیاسی با تمامی کشورهای همسایه و ثبات سیاسی مطلوب را دارد و می تواند به یکی از کشورهای صادرکننده برق تبدیل شود.

    وی با بیان اینکه از میان کشورهای همسایه تنها 4 کشور ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان می توانند در یک دوره بلندمدت(پانزده تا بیست ساله)مشتریان برق ایران باشند گفت: برای صادرات گاز همواره سه گزینه صادرات گاز به صورت مستقیم، تبدیل گاز به برق و صادرات برق و تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی و صادرات مدنظر است.

    جولا با اشاره به اینکه ملاحظات اقتصادی یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در انتخاب بین گزینه صادرات گاز به صورت مستقیم یا تبدیل گاز به برق و صادرات برق است؛ تصریح کرد: مقایسه درآمد حاصل از صادرات میزان مشخصی گاز با درآمد حاصل از صادرات برق معادل آن نشان می دهد که با فرض متوسط راندمان نیروگاه های حرارتی در سال 93  که معادل 3/36 درصد بوده و با مدنظر قرار دادن این موضوع که به ازای هر مترمکعب گاز، تقریباً 43/3 کیلووات ساعت برق تولید و برق صادراتی هم با میانگین 10 سنت به ازای هر کیلووات ساعت صادر شود؛ در آنصورت صادرات برق حاصل از تبدیل گاز توجیه اقتصادی پیدا می کند.

    وی افزود: با توجه به محاسبات انجام شده، هزینه بهره برداری(O&M) بر طبق صورت مالی سال 93 بیش از 25 شرکت بهره بردار نیروگاه ها، به ازای تبدیل هر مترمکعب گاز به برق،‌ معادل 225 ریال و به طور میانگین هزینه تعمیر و نگهداری(کوتاه مدت و بلند مدت) و تأمین قطعات یدکی به ازای هر کیلووات ساعت 316 ریال در سال 93 بوده است.

    جولا با اشاره به اینکه با رعایت اصول محافظه کاری می توان  حدود 6 درصد از برق تولیدی نیروگاه تا رسیدن به مبدا صادراتی را به عنوان تلفات شبکه در نظر گرفت گفت: هرچند به دلیل وجود شبکه سراسری برق(و با فرض عدم نیاز به سرمایه گذاری جدید در تأسیسات انتقال برق جهت صادرات)، محاسبه هزینه انتقال در صادرات برق نامربوط خواهد بوداما با در نظر گرفتن این موارد در شرایط فعلی نقطه سر به سر صادرات برق با گاز 3/28 سنتی رخ می دهد. یعنی اگر گاز با این نرخ تحویل نیروگاه ها شود، پس از کسر تمامی هزینه ها، سودی یا زیانی حاصل نخواهد شد.

    مدیرعامل صبا با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در چار چوب سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی بر پایه تولید داخل، حمایت از صنایع ملی در کنار نگاه به درون و انداختن نیم نگاهی به بیرون تصریح کرد: این محاسبات نشان می دهد که صادرات برق با پیش­ فرض های ارائه شده، به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و در انطباق کامل با سیاست­های اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت برق است و اگر بتوانیم با سیکل کردن بیشتر نیروگاه­ های گازی کشور، راندمان نیروگاه ها را تا 46 درصد است ارتقا دهیم، در آن صورت صادرات برق به عنوان یک کالای استراتژیک و بدون جانشین، نه تنها به لحاظ مسائل اقتصادی به نفع کشور خواهد بود بلکه به لحاظ سیاسی نیز امنیت ملی ما را تامین خواهد کرد.

    برچسب ها