عصر خودرو

طلا از اوج ۳ هفته ای پایین آمد

فشار سیاه بر فلز زرد

عصر بازار- اونس فلز زرد که روز سه‌شنبه به محدوده ۱۲۷۰دلار رفته بود، چهارشنبه تحت فشار افت بهای نفت خام قرار گرفت. ارزش طلای سیاه از آن رو برای معامله‌گران بازار فلزهای گران بها مهم است که نفت رهبر بازار کالا‌های پایه است.اونس طلا هفته کاری جاری را با افت ۲ دلاری دوشنبه آغاز کرد، اما روز سه‌شنبه با ۹ دلار رشد به بهای ۱۲۷۳ دلار رسید.

فشار سیاه بر فلز زرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز چهارشنبه هم با قیمت 1275 دلار آغاز شد و ساعات صبح هم به نوسان حول و حوش همین عدد گذشت، اما در نیمه دوم روز دامنه نوسان‌ها افزایش یافت. بهایی که تا ساعت 19 روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1269 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز سوم هفته رقم خورده باشد.

     

    رشد 9 دلاری

    رشد روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از شناسایی سود معامله‌گران و پایان موقعیت فروش برخی دیگر از معامله‌گران بود که اونس را به اوج 3هفته‌ای برد. دیگر عاملی که در این روز به رشد ارزش طلا کمک کرد، افت شاخص دلار از اوج روزانه بود. شاخص دلار که این روزها نزدیک اوج 9 ماهه نوسان می‌کند، در بازار فلزهای گرانبها به‌عنوان عامل فشار عمل می‌کند، اما افزایشی‌های بازار، از افت‌های مقطعی آن استفاده می‌کنند. همزمان با افت شاخص دلار از اوج روزانه، افت بهای نفت خام اثر کاهشی بر طلا داشت؛ اما نتوانست اثر عوامل افزایشی را خنثی کند. دیگر خبر بد برای طلا در این روز، انتشار خبر خروج سرمایه از صندوق‌های طلای قابل معامله در بورس بود. با وجود اثرگذاری خبرهای بد، اونس در نهایت تحت‌تاثیر امید معامله‌گران به رشد بیشتر روی قیمت 1273 دلار ایستاد.

     

    در محدوده جدید

    قیمت شروع 1275 دلاری اونس در سومین روز کاری هفته نشان داد که افزایشی‌های بازار همچنان برای رشد بیشترارزش فلز زرد در تقلا هستند. با این همه، افزایشی‌های بازار هم نگران تداوم رشد شاخص دلار هستند که روز چهارشنبه نیز نزدیک اوج 9 ماهه نوسان می‌کرد. رشد دلار عمدتا ناشی از احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال‌رزرو در نشست ماه دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو است. البته شاخص دلار روز چهارشنبه هم از اوج روزانه خود پایین آمد تا طلا دلیلی تکراری برای رشد داشته باشد. همچنین افت بهای نفت خام بر طلا فشار وارد کرد، گرچه با فشار بر بورس‌های اروپایی در مقاطعی به نفع طلا عمل کرد. یک عامل دیگر که روز گذشته به طلا کمک کرد، رشد تقاضای فیزیکی در بازار هند بود.

    تحلیل صبح چهارشنبه «اف ایکس استریت» نشان می‌داد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت در محدوده 20 دلاری در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی، تحلیل فنی حاکی از این بود که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1280 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت این فلز زرد تا 1288 دلار افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر سطح حمایتی قیمت طلا نیز 1268 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت تا 1260 دلار کاهش می‌یابد. براساس این گزارش به‌نظر می‌رسد رشد تقاضای فیزیکی در بازار هند با توجه در پیش بودن فصل جشن‌های سراسری در این کشور تاثیر زیادی بر افزایش نسبی قیمت طلا داشته است. گزارش صندوق بین‌المللی پول نیز نشان می‌دهد که روسیه و قزاقستان طی ماه سپتامبر ذخایر طلای خود را افزایش داده‌اند. این گزارش می‌افزاید قیمت طلا در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر تقاضای فیزیکی بازارهای آسیایی و آمارهای اقتصادی آمریکا و منطقه یورو خواهد بود.

     

    امید درازمدت

    تازه‌ترین تحلیل وب‌سایت تخصصی «گلدایگل» هم نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در ماه‌های آینده به‌شدت تحت‌تاثیر نوسانات ارزش دلار آمریکا و شاخص سهام در بازارهای مالی جهان قرار خواهد داشت. تحلیلگران اقتصادی این موسسه بر این باورند که هنوز احتمال افزایش قیمت هر اونس طلا به بیش از 1300 دلار وجود دارد و اگر این سطح مقاومتی شکسته شود، می‌توان نسبت به افزایش بیشتر قیمت طلا طی ماه‌های آینده نیز امیدوار بود. در حالی که به‌نظر می‌رسد قیمت طلا طی هفته‌های آینده تحت‌تاثیر برگزاری نشست‌های مهم فدرال‌رزرو آمریکا در ماه‌های نوامبر و دسامبر و وضعیت نرخ بهره این کشور و همچنین برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد بود، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا در سال 2017 میلادی تحت‌تاثیر ارزش دلار و شاخص سهام خواهد بود. تحلیلگران گلدایگل پیش‌بینی می‌کنند که شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی طی سال آینده اصلاح خواهد شد و افت شاخص سهام در نهایت می‌تواند موجب افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا شود. البته افزایش احتمالی ارزش دلار آمریکا نیز می‌تواند مانع بزرگی برای افزایش قیمت طلا باشد. اگر فدرال‌رزرو آمریکا طی ماه‌های آینده بخواهد نرخ بهره را افزایش دهد، این مساله موجب تقویت ارزش دلار شده و در نهایت به ضرر قیمت طلا خواهد بود.

    برچسب ها