عصر خودرو

نوسان اونس به محدوده ۱۲۷۰ دلار منتقل شد

واکنش طلا به پارادوکس آمریکایی

عصر بازار- نزدیک شدن شاخص دلار به اوج ۹ ماهه، فشار تازه‌ای را بر ارزش فلز زرد وارد کرده است، با این همه ابهام درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو نیز در مقاطعی حامی طلا از کار در آمده است.

واکنش طلا به پارادوکس آمریکایی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت 1266 دلار ایستاده بود، روز دوشنبه با 2 دلار افت روبه‌رو شد تا در نخستین روز کاری از آخرین هفته اکتبر به قیمت 1264 دلار برسد. به این ترتیب اونس طلا روز سه‌شنبه را هم با قیمت 1265 دلار آغاز کرد، گرچه بعد تحت‌تاثیر عوامل متناقض نوسان کرد. صبح سه‌شنبه شاخص دلار به مرز 99 واحد نزدیک شد، اما تردید درباره ممکن بودن انقباض پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نیز ادامه داشت. قیمتی که تا ساعت 7:30 عصر روز گذشته برای اونس طلا ثبت شد، 1273 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

    روز اول

    اونس روز دوشنبه تا قیمت 1272 دلار هم بالا رفت، اما در نهایت تحت‌تاثیر عوامل خارجی کاهشی و جزئیات سخنان چند مقام فدرال رزرو آمریکا روی قیمت 1264 دلار ایستاد. روز دوشنبه همزمان با رشد شاخص دلار تا اوج 7 ماهه جدید، بهای نفت خام با افت روبه‌رو شد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به ضرر طلا کار کرده باشند. در اولین روز هفته داده‌های خوب گزارشی از بخش تولید آمریکا احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در ماه دسامبر را افزایش و طلا را تحت‌فشار قرار داد، با وجود این، ابهام درباره چشم‌انداز سیاست پولی آمریکا ادامه داشت. دوشنبه، چارلز ایوانز، رئیس فدرال رزرو شیکاگو گفت که از افزایش نرخ‌های بهره در ماه نوامبر حمایت می‌کند، اما همچنین گفت که هیچ عجله‌ای نباید برای افزایش نرخ‌ها در کار باشد. در این روز جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سن‌لوئیس هم گفت فدرال رزرو باید نرخ‌های بهره را یک بار دیگر افزایش دهد اما افزود که نرخ‌های بهره در جهان تا 3 سال آینده پایین خواهد ماند. دیگر خبر روز دوشنبه، اعلام عدد 7/ 53 واحد برای شاخص مدیران خرید منطقه یورو از سوی «مارکیت» بود. این شاخص در ماه سپتامبر روی عدد 6/ 52 واحد ایستاده بود. رقم ماه اکتبر بالاترین میزان در 10 ماه گذشته بود.

     

    روز دوم

    شاخص دلار که در روزهای کاری گذشته عمدتا نزدیک اوج 7 ماهه نوسان کرده است، در مقطعی از صبح سه‌شنبه به اوج 9 ماهه نزدیک شد تا طلا را تحت‌فشار قرار دهد. دلار گرچه از این اوج پایین آمد، اما همچنان قوی ماند. با این حال، ابهام درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا به فلز زرد کمک کرد. اگر فدرال‌رزرو انقباض پولی را به تعویق بیندازد، طلا نفع خواهد برد. با وجود ابهام موجود، احتمال قوی افزایش نرخ‌ها به نفع دلار تمام شده است. جالب اینجا است که روز گذشته بورس‌های جهان نیز با افزایش اعتماد به وضعیت اقتصاد آمریکا رشد کردند تا بخشی از سرمایه‌های بازار فلزهای گرانبها نیز به این سو برود.تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» نشان می‌دهد قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین سطح حمایتی 1260 و سطح مقاومتی 1274 دلاری در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اف ایکس استریت، بازگشت آرامش نسبی به بازارهای مالی جهان در پی پیشتازی هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا موجب شده تا قیمت جهانی طلا نیز به ثبات نسبی برسد. به‌نظر می‌رسد قیمت طلا در شرایط کنونی تحت‌تاثیر آمارهای اقتصادی آمریکا و منطقه یورو قرار خواهد داشت. این در حالی است که انتشار آمارهای مربوط به وضعیت بخش صنعت آمریکا و اعتماد مصرف‌کننده، گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را بیشتر کرده است. تحلیل فنی صبح سه‌شنبه نشان می‌داد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1274 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا ابتدا تا 1282 دلار و سپس 1303 دلار افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1260 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1250 و سپس 1241 دلار کاهش می‌یابد.

    برچسب ها