عصر خودرو

نگاه اسپانیا به اقتصاد ایران

عصر بازار- روند مذاکرات تجار ایرانی و اروپایی همچنان ادامه دارد و این بار اسپانیایی‌ها عزم خود را برای حضور در ایران جزم کرده و می‌خواهند از رقبای اروپایی‌شان عقب نمانند.

نگاه اسپانیا به اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، پس از آنکه هیاتی از سوی ایالت کاتالونیا اسپانیا به منظور بازگشایی دفتر تجاری در ایران حضور یافتند، هیات تجاری دیگری نیز از اسپانیا به همراه حدود 300 تاجر به اتاق بازرگانی ایران آمدند و به منظور توسعه مراودات تجاری مقابل همتایان ایرانی خود نشستند.

    رئیس اتاق بازرگانی اسپانیا که این هیات را همراهی می‌کرد در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران به مهم‌ترین مشکل فعالان اقتصادی اسپانیا در همکاری با ایران اشاره می‌کند.

    به اعتقاد وی، فاینانس در حال حاضر عمده معضل روابط تجاری بین دو کشور است. از سوی دیگر وی معتقد است که در بخش صنعت، نفت، گاز و پتروشیمی فرصت‌های خاصی برای همکاری‌های دو جانبه وجود دارد. همچنین در زمینه زیرساخت‌ها نیز می‌توان از توانمندی اسپانیایی‌ها بهره جست.

    از سوی دیگر به منظور ارتباط بیشتر فعالان بخش‌خصوصی ایران و اسپانیا و توسعه مراودات اقتصادی دو کشور، مدیرکل امور بین‌الملل و سرمایه‌گذاری‌های خارجی اتحادیه فومنتو از ایالت کاتالونیای اسپانیا با دبیرکل اتاق تهران دیدار و گفت‌وگو کرده است. حضور این فعال اقتصادی در اتاق تهران به این منظور بود که در زمینه چگونگی گسترش روابط دوجانبه میان فعالان اقتصادی ایران و صاحبان کسب‌وکار در ایالت کاتالونیا مذاکره کند.  در این ملاقات، دو طرف نسبت به رفع موانع همکاری‌های اقتصادی و تجاری نظیر تسهیل صدور ویزا برای اعضای اتاق تهران ایجاد خطوط هوایی مستقیم میان ایران و اسپانیا تاکید کردند و مقرر شد هر یک از طرفین در این زمینه اقداماتی را انجام بدهند و نتیجه را به یکدیگر منعکس کنند.

    فرصت‌های همکاری با اسپانیا

    آلفردو بونه، رئیس اتاق بازرگانی اسپانیا با اشاره به روابط بین ایران و اسپانیا عنوان کرد: این رابطه در حال حاضر کافی نیست. البته در نظر گرفتن هدف برای روابط ایران و اسپانیا در آینده، قدری دشوار است. تجارت تنها به آنچه ما انجام می‌دهیم، مربوط نمی‌شود؛ بلکه به فضای کسب‌وکار، اقتصاد جهان و بسیاری از مسائل دیگر نیز ربط دارد.

    به این ترتیب ما نمی‌توانیم هدف خاصی را برای افزایش روابط تجاری میان دو کشور در نظر بگیریم. وی به مشکلاتی که در دوران تحریم با آن مواجه بودند، اشاره کرد و گفت: با وجود تمامی مشکلات، تلاش کردیم روابط تجاری خود را ادامه بدهیم؛ اما روابط دچار اختلال شد. اکنون با برداشته شدن تحریم‌ها، اوضاع به سرعت بهبود پیدا می‌کند. فرصت‌ها و اولویت‌های بسیاری برای برقراری رابطه میان دو کشور وجود دارد. شرکت‌های اسپانیایی نیز حضور فعالی در سراسر نقاط جهان دارند و اکنون می‌توانند به راحتی قدم به ایران بگذارند.

    رئیس اتاق اسپانیا فرصت‌های موجود برای همکاری اقتصادی بین دو کشور را نیز برشمرد و معتقد بود: فرصت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف وجود دارد اما به‌طور ویژه در بخش صنعت، نفت، گاز و پتروشیمی فرصت‌های خاصی وجود دارد.

    از همه مهم‌تر اینکه شرکت‌های اسپانیایی به ویژه می‌توانند در زمینه زیرساخت‌ها ثمربخش باشند. حال این سوال مطرح است که اسپانیایی‌ها به‌دنبال چه نوع رابطه تجاری با ایران هستند؟ بازار یا سرمایه‌گذاری مشترک؟ بونه در پاسخ به این سوال نیز عنوان کرد: اسپانیایی‌ها خواهان برقراری روابط متعدد و متنوعی هستند. البته آنها هم بیش از هر چیزی به‌دنبال صادرات هستند.

    سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری مشترک نیز جزو محورهای برنامه‌های آنها به شمار می‌آید. شرکت‌های اسپانیایی در زمینه پروژه‌های بلندمدت به‌طور ویژه در بخش زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل و راه‌آهن و فرودگاه می‌توانند بسیار مفید باشند. به نظر من شرکت‌های اسپانیایی ایران را بازاری نمی‌بینند که در آن محصولات خود را به فروش برسانند و دوباره به خانه خود بازگردند. آنها ایران را بازاری می‌بینند که به آن وارد شوند، طرف خود را در آن پیدا کنند و با همکاری او برای مدتی طولانی در این بازار بمانند.

    وی در ادامه به اصلی‌ترین مشکل برای برقراری رابطه با ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر فاینانس را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین چالش داشت. هرچند ما تلاش می‌کنیم این مشکل را برطرف کنیم، اما هنوز حل نشده‌ است. کانال‌های مالی آن‌طور که باید کار نمی‌کنند. اما این اتفاق به زودی می‌افتد به این خاطر که برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند به این مساله کمک کند. اما این کار زمان می‌برد. درگیر کردن بانک‌های اروپایی در این ماجرا بسیار دشوار است. پروژه‌های زیادی با فرصت‌های بسیار خوبی وجود دارد اما اصلی‌ترین مشکل همچنان فاینانس است. بونه به تنوع در اقتصاد ایران اشاره و عنوان کرد: دولت ایران تنوع‌بخشی به اقتصاد را در دستور کار خود قرار داده‌ است. به این ترتیب تکیه این کشور دیگر فقط روی نفت و گاز نیست. این درست‌ترین کار است و بسیاری از مشکلات و موانع را از پیش پای فعالان اقتصادی برمی‌دارد. به نظر من امنیت برای سرمایه‌گذاری نیز در حال افزایش است.

    همه می‌دانند که فضای اقتصادی یکی از مهم‌ترین بخش‌های جذب‌کننده سرمایه‌گذاران است. اگر احساس کنید که فضای کسب‌وکارتان خوب است و قاطعیت قانونی را داشته باشید، سرمایه‌گذاری پیش روی شما قرار می‌گیرد. رئیس اتاق اسپانیا درخصوص فضای کنونی اقتصاد ایران نیز گفت: وضعیت اقتصاد ایران به‌رغم تمامی مشکلاتی که فضای کسب‌وکار با آن مواجه است، بسیار خوب بوده‌ است. برداشته شدن تحریم‌ها با کاهش رشد اقتصاد جهان همزمان شده‌است. از هند گرفته تا اروپا، اقتصاد در همه نقاط جهان آشفته است. تولید ناخالص داخلی جهان با سرعت بسیار پایینی رشد می‌کند.

    این مساله باعث شده ایران هم نتواند به راحتی توسعه پیدا کند. به علاوه قیمت نفت بسیار پایین است. این موضوع نیز موجب شده دولت ایران تحت فشار بیشتری برای سرمایه‌گذاری قرار بگیرد. اما با وجود همه این سختی‌ها، رشد اقتصاد ایران خوب بوده‌است. رشد اقتصادی 4درصد برای ایران بسیار خوب است. اقتصاد ایران در حال رشد است. وی درباره وضعیت اقتصادی اسپانیا نیز گفت: سریع‌ترین رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا متعلق به اسپانیا است.

    رشد اقتصادی اسپانیا دوبرابر متوسط رشد اقتصادی اتحادیه اروپا است. البته بحران مالی ضربه بزرگی به ما زد و همین مساله باعث شده ما هنوز با مشکلاتی روبه‌رو باشیم. نرخ بیکاری در کشور ما هنوز بالاست اما تورم در حال حاضر صفر است. رشد اقتصادی ما 3درصد است و دولت اسپانیا برخی اصلاحات ساختاری را انجام داده که در کشور جواب داده و بسیار ثمربخش بوده‌ است. هنوز باید به اصلاحات ادامه بدهیم. البته برای انتخاب‌مان قدری مشکلات داریم اما مطمئن هستم که با روی کار آمدن دولت جدید، اقتصاد اسپانیا با سرعت رشد خواهد کرد.

    تسهیل صدور روادید بین ایران و اسپانیا

    در دیدار مدیرکل امور بین‌الملل و سرمایه‌گذاری‌های خارجی اتحادیه فومنتو با دبیرکل اتاق تهران نیز ارتباط بیشتر فعالان بخش‌خصوصی ایران و اسپانیا و توسعه مراودات اقتصادی دو کشور، مورد بررسی قرار گرفت.

    خانم سوسانا رامیرز، مدیرکل امور بین‌الملل و سرمایه‌گذاری‌های خارجی اتحادیه فومنتو با اشاره به اینکه این بنگاه بزرگ اقتصادی، هلدینگی متشکل از 500 شرکت متوسط و بزرگ است و درجایگاه وزارت صنایع این ایالت قرار دارد، گفت که این هلدینگ خدماتی در بخش‌های صنعت، بازرگانی و کشاورزی ارائه می‌کند. رامیرز با اشاره به حضور سفیر ایران در سمیناری که چند ماه قبل در کاتالونیا برگزار شد، گفت: سفیر ایران، در سمیناری که در ماه آوریل برگزار شد، طی مذاکراتی نسبت به همکاری‌های دوجانبه ابراز تمایل و از توسعه مراودات اقتصادی بین ایران و ایالت کاتالونیا استقبال کرد. وی گفت: به‌دنبال این ابراز تمایل ما اکنون به ایران آمده‌ایم تا در دیدارها و مذاکرات با نمایندگان بخش‌خصوصی و دولتی ایران، ببینیم چگونه می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم. در این میان بسیار علاقه‌مند هستیم که بدانیم اتاق بازرگانی تهران، به‌عنوان یک نهاد فعال بخش‌خصوصی، چه کمکی می‌تواند برای توسعه روابط اقتصادی بین دوطرف ارائه دهد. هدف اصلی ما ارتباط دوجانبه اقتصادی با حداکثرسازی انتفاع طرفین است. بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران با اشاره به مذاکراتی که طی روزهای گذشته با دبیر وزارت اقتصاد ایالت کاتالونیا داشته است، گفت: اسپانیا به‌عنوان یکی از قدرت‌های سیاسی اتحادیه اروپا شناخته می‌شود و با گذر از برخی مشکلات اقتصادی در سال‌های گذشته، در حال احیای مجدد اقتصاد خود است. چندی پیش نیز مقاماتی از ایالت کاتالونیا به اتاق تهران آمدند و برای توسعه روابط دوجانبه مذاکراتی صورت گرفت. دبیرکل اتاق تهران افزود: اکنون با وجود امکاناتی که پس از لغو تحریم‌ها فراهم شده است و همچنین سابقه طولانی روابط ایران و اسپانیا، چه در بخش سیاسی و چه در حوزه روابط فرهنگی و انسانی، دو ملت اسپانیا و ایران می‌توانند به شرکای مهم یکدیگر در حوزه اقتصادی نیز تبدیل شوند. عشقی با ارائه این توضیح که اتاق تهران، یکی از بزرگ‌ترین اتاق‌های بازرگانی سراسرکشور است، گفت: اتاق تهران حدود 15 هزار عضو دارد و حدود40 درصد از اقتصاد ایران در این استان متمرکز است. در واقع، بخش عمده‌ای از فعالانی که این درآمد را ایجاد می‌کنند، عضو اتاق تهران هستند. وی با بیان اینکه، وظیفه اتاق تهران، ایجاد ارتباط میان شرکت‌های خارجی و فعالان اقتصادی است، گفت: اتاق تهران نه‌تنها نقش یک دیپلمات تجاری را ایفا می‌کند که از منظر دیپلماسی عمومی نیز به نزدیک شدن ملت و دولت ایران و اسپانیا نیز کمک می‌کند. عشقی از رامیرز خواست که فهرست فعالان اقتصادی عضو فومنتو را به اتاق تهران ارائه دهد تا اتاق تهران براساس رشته فعالیت، فعالان همگن آنها را از حوزه‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری تا بخش‌های مختلف خدمات، حمل‌ونقل و لجستیک معرفی کند. وی با اشاره به اهمیت تبادل هیات‌های تجاری در توسعه مناسبات دو کشور از تسهیل صدور روادید برای اعضای اتاق و ایجاد خط هوایی مستقیم میان دو کشور به‌عنوان راهکارهایی یاد کرد که به گسترش همکاری‌ها می‌انجامد. در نهایت، دو طرف در ادامه مذاکرات خود به این توافق دست یافتند که فرآیند پیچیده صدور ویزا برای بازرگانان ایرانی را از طریق تفاهم‌نامه‌ای میان فومنتو و اتاق تهران حل کنند تا بازرگانان ایرانی با مساعدت فومنتو بتوانند با سهولت بیشتری روادید تجاری برای حضور در اسپانیا را دریافت کنند. در عین حال، دبیرکل اتاق تهران نیز وعده داد که پروژه ایجاد خط پروازی مستقیم از ایران به اسپانیا را طی مذاکراتی در اتاق تهران با خطوط هوایی ایرانی مورد پیگیری قرار دهد.

    برچسب ها