عصر خودرو

۴ خطر مهم وام گرفتن

عصر بازار: وقتی نیاز مبرمی به پول دارید، شاید قرض گرفتن یا اخذ وام گزینه مناسبی باشد، اما هرگز نباید از خطرات ناشی از آن نیز غافل شد. قرض گرفتن شاید یک مسکن موقتی باشد، اما در بسیاری از موارد منجر به خراب کردن روابط و حتی فشارهای مالی مضاعف روی دوش فرد مقروض می‌شود.

۴ خطر مهم وام گرفتن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، پول قرض کردن یا وام گرفتن تمامی ندارد. مردم به بهانه‌های مختلفی نظیر خرید خانه، خودرو، زمین، دانشگاه، بازسازی خانه یا حتی راه‌اندازی یک حرفه جدید، وام یا قرض می‌گیرند. شاید قرض گرفتن یا دریافت وام، به‌خصوص هنگامی که نیاز مبرمی به پول دارید، گزینه خوبی باشد، اما بااین‌حال این کار بدون خطر نیست. در این گزارش به نقل از پایگاه اینترنتی کردیت، به برخی از ریسک‌های ناشی از وام گرفتن و پول قرض کردن می‌پردازیم که قبل از هرگونه اقدامی در این زمینه باید تمام این خطرات را درنظر بگیرید.

    نرخ بهره بالا
    وقتی وام دریافت می‌کنید، علاوه بر بازپرداخت اصل پول، باید مبلغی را نیز به‌عنوان سود بپردازید و تقریبا در تمام موارد، میزان پولی که باید به وام‌دهنده بازگردانید، از اصل پولی که گرفته‌اید، بسیار بیشتر است. حتی اگر وامی با سود پایین هم دریافت کنید، بازهم این سود، وام گرفتن را به امری پرهزینه تبدیل می‌کند. بنابراین، معمولا بهتر است به‌جای اینکه خود را مقروض کنید، از پس‌انداز خودتان استفاده کنید.

    تیرگی روابط
    درحالی‌که می‌توان استفاده بهتری از روابط خانوادگی یا دوستانه کرد، قرض کردن از آنها می‌تواند منجر به بروز برخی اتفاقات ناخوشایند در روابط اجتماعی و خانوادگی شود. اگر از آشنا پول قرض کنید، برای کسی که این پول را به شما داده خیلی سخت است تا پولش را از شما مطالبه کند، ضمن اینکه اگر جزو افراد باوجدان باشید، هربار که او را در جمعی ببینید از او خجالت می‌کشید یا احساس دین یا گناه می‌کنید. گرچه قرض گرفتن از آشنا شما را از شر پرداخت سود وام‌های بانکی خلاص می‌کند، اما بهتر است اگر هم می‌خواهید از آشنا یا بستگان پولی قرض کنید، شرایط بازپرداخت شفافی داشته باشید و هرگونه رد و بدل کردن پول را مکتوب کنید. این کار باعث می‌شود تا حد امکان به‌خاطر یک مساله کوچک مالی، به روابط خانوادگی و دوستانه شما لطمه‌ای وارد نشود.

    احساس گرفتاری
    گرفتن هم پولی از موسسه مالی یا هر فرد دیگری، مستلزم امضای یک قرارداد و الزام تعهد برای بازپرداخت مبلغ معینی وجه در اقساط ماهانه است. علاوه‌براین، آنچه که اهمیت دارد این است که اقساط خود را در سر موعد پرداخت کنید. این یعنی اگر در گذشته‌های دور و برای هدف خاصی پولی را قرض کرده‌اید که الان آن نیاز برطرف شده، تا زمان صاف شدن این بدهی و اتمام این دین، همچنان باید قسط آن را بپردازید. به دوش کشیدن این تعهد، تمایل شما را به وام‌های جدید کم می‌کند. پس قبل از گرفتن هر وام یا قرضی، مطمئن شوید که از عهده بازپرداخت آن برمی‌آیید.

    انعطاف‌پذیری کمتر و محدودیت بودجه
    در آخر، قرض گرفتن، جریان مالی شما در آینده را محدود می‌کند. براساس شرایط مندرج در دوره بازپرداخت این وام‌ها، بخش معنی از پول خود را به اقساط خود اختصاص می‌دهید. بنابراین در پرداخت سایر هزینه‌های خود دچار محدودیت می‌شوید.

    بنابراین، فرقی نمی‌کند که از خانواده، دوست یا آشنا پول قرض می‌کنید یا از بانک وام می‌گیرید؛ بلکه مساله مهم این است که از تبعات این استقراض، پیش از بدهکار شدن آگاه شوید.

    برچسب ها