عصر خودرو

یک کارشناس بازارآتی:

بازار طلای داخلی در انتظار تعیین تکلیف بازارجهانی

عصر بازار: یک کارشناس بازار طلا و ارز، با بیان این که خرید ارز در آینده همراه با سود خواهد بود، گفت: بازار طلا در انتظار تصمیم فدرال رزرو آمریکا در تعین نرخ بهره آمریکا به سر می‌برد.

بازار طلای داخلی در انتظار تعیین تکلیف بازارجهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، نرخ دلار، یورو و طلا در بازار روزجاری در حالی روند افزایشی به خود گرفته که نرخ طلا در بازارهای داخلی و بازارهای جهانی نسبت به میانگین هفته گذشته نرخ کمتری را برای خود رقم زده است.

    در معاملات روزجاری بازار طلا نرخ اونس جهانی و نرخ ارز نسبت به ساعات ابتدایی روز افزایش یافته است افزایشی که هر گرم طلا را در کانال 93 هزار تومان نگه داشته است، در کنار این موضوع نرخ دلار روند افزایشی به خود گرفته و کانال 3400 تومان مرکز نوسان این نرخ به حساب می‌آید و در مجموع این ارز طی 14 روز شهریور ماه در حدود 45 هزار تومان نوسان به خود دیده است، همچنین نرخ یورو نیز در معاملات بازار نوسان قابل توجهی را به ثبت رسانده که دامنه این نوسانات بیش از 175 تومان بوده است.

    در این رابطه یک کارشناس بازار طلا و ارز، گفت: بازار طلا در انتظار تصمیم فدرال رزرو آمریکا در تعین نرخ بهره آمریکا به سر می‌برد.

    علی خسروشاهی با بیان این که پیش بینی‌ها در آینده بر کاهش نرخ دلار تاکیدی ندارد، اظهار کرد: در بازارهای جهانی پیش بینی بسیار سخت شده زیرا فدرال رزرو تصمیم واحد و مشخصی برای آینده نرخ بهره بانکی آمریکا ندارد و دو دستگی در تصمیم‌گیری در این زمینه همچنان وجود دارد.

    او ادامه داد: کاهش ارزش یوان در هفته‌های گذشته تعادل بازارهای جهانی را از بین برده و همچنان شک و تردید در تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد اما می‌توان مدعی شد که تصمیمات و رخداد‌های اقتصاد چین آنچنان بر بازار تاثیرگذار نیست زیرا فاکتور اصلی در بازارهای جهانی تصمیم فدرال رزرو آمریکا است.

    وی با اشاره به این که در بازار داخلی به واسطه عدم شفافیت در آینده بازار جهانی، سرمایه‌گذاری بر طلا صورت نمی‌گیرد، افزود: بازار داخلی در انتظار تعیین و تکلیف بازار جهانی است و این بازار نیز در انتظار نرخ بهره آمریکا نشسته است.

    خسروشاهی در رابطه با نوسانات بیش از حد یورو نسبت به دلار با توجه به نرخ برابری 1.1 این دو ارز با یکدیگر، بیان کرد: نوسانات نرخ یورو بیشتر در پی اتفاقات منطقه یورو همچون نوسانات اقتصادی یونان رخ داده است،‌ اطمینان نسبت اقتصاد و ارز منطقه یورو به شدت کاهش یافته است و پیش بینی‌ها بر آن است که نرخ یورو در آینده جایگاه مناسب و با دوامی نداشته باشد.

    او با بیان این که نظرات کشورهای منطقه یورو به نوسانات این ارز دامن می‌زند، یادآور شد: جایگاه ارز یورو در دنیا همچون ایران در حال از دست رفتن است و با رشد شاخص‌های جهانی مردم بار دیگر علاقه خود را نسبت به ارز دلار نشان دادند.

    وی تاکید کرد: در پی ایجاد تفاهم هسته‌ای و نگارش برجام دورنمای اقتصاد در ایران بسیار مناسب دیده می‌شود از این رو فعالیت تجار و بازرگانان رونق خواهد گرفت که این موضوع میزان تقاضا برای ارز قالب تجارت(دلار) را بسیار تقویت کرده است.

    این کارشناس بازار طلا و ارز در پاسخ به این سوال مبنی بر این که چرا در روز جاری نرخ دلار تا حدودی تقویت شده و با نرخ 3417 تومان در حال معامله است، بیان کرد: سیاست دولت بر آن است تا نرخ دلار را با شیب ملایم افزایش دهد.

    او تصریح کرد: در حال حاضر زمانی که نرخ دلار از 3410 تومان گذر می‌کند عوامل بانک‌ها میزان عرضه در بازار را افزایش می‌دهند و در یک هفته اخیر این موضوع بارها تکرار شده است.

    خسروشاهی گفت: در مجموع شرایط بازار به گونه‌ای پیش می‌رود که ترس از خرید طلا به دلیل نبود آینده روشن از این بازار وجود دارد و این رویه کاملا خلاف جهت رویه بازار ارز است، ‌در حال حاضر خریدن دلار از سوی فعالان بازار ارز با هر قیمتی انجام می‌گیرد و این موضوع نشان از آن دارد که خرید دلار و صبر برای آینده آن سودی به همراه دارد.

    برچسب ها