عصر خودرو

دولت‌های خاورمیانه چگونه بدهکار شدند؟

عصر بازار- کاهش قیمت نفت در دوسال اخیر بدهی کشورهای خاورمیانه را افزایش داده و پیش بینی رشد اقتصادی را کاهش داده است.

دولت‌های خاورمیانه چگونه بدهکار شدند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین،کاهش قیمت نفت که نسبت به  12 سال اخیر در پایین ترین عدد قراردارد،سبب شده تا کشورهای خاوریمانه و اسلامی با افزایش حجم بدهی مواجه شوند.

    در حالی که قیمت نفت برنت در سال جاری بیش از 40 درصد افزایش داشته ، اما هنوز کمتر از نصف قیمت سال 2014 است،این کاهش قیمت سبب بروز فشار بر درآمدهای دولت و رشد اقتصادی  مالزی و کشورهای خاورمیانه داشته است.هرچند تلاش‌های محرک کننده اقتصادی برای کشورهای تولیدکننده نفت توانسته فروش کشورهای اسلامی را 34 درصد افزایش دهد و به 37.5 میلیارد دلار در سال 2016 برساند.

    کارشناسان بر این باورند که چشم اندازها به دلیل تلاش حاکمان این کشورها برای کسری بودجه مثبت خواهد بود . این کشورها به طور فزاینده ای در منابع مالی خود از صکوک(سفته ها) استفاده می کنند.

    دو سال افت قیمت در بازار انرژی باعث شده که کشورهای مانند مالزی و خاورمیانه با کاهش رشد اقتصادی روبرو شوند و بدهی دولت در پروژه های مشترک با بخش خصوصی بیشتر شود.

    سازمان اعتبارسنجی اس اند پی تخمین زده است که پایین بودن قیمت انرژی در بازار سبب شده تا نیازکشورهای شورای همکاری خلیج فارس بین سال 2015 تا 2019 به 560 میلیارد دلار بودجه برسد.

    عربستان که بزرگترین تولیدکننده جهان است برنامه دارد تا 10 سال آینده برای افزایش رشد اقتصادی خود و کاهش وابستگی کشورش به نفت، 400 میلیارد دلار در پروژه های زیرساختی سرمایه گذاری کند.

    بانک مرکزی امارات نیز پیش بینی رشد اقتصادی کشورش را از 2.8 رصد به 2.3 درصد کاهش داده است . مالزی که دارای بزرگترین بازار صکوک است هم پیش بینی رشد اقتصادی خود را از 5 درصد به 4 الی 4.5 درصد کاهش داده است.

    برچسب ها