عصر خودرو

چیت چیان خبر داد

بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت بیش از ۱۰ مگاوات تا پایان سال

عصر بازار- اولین نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی کشور با حضور وزیر نیرو در اراک به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال نیز نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت ۱۰ مگاوات به بهره‌برداری خواهد رسید.

بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت بیش از ۱۰ مگاوات تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حمید چیت‌چیان در مراسم افتتاح اولین نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی کشور اظهار کرد: تسلط اقتصاد دولتی و عدم صحت و دقت تعرفه‌های صنعت برق موجب شده است کشور در مسیر درستی که دنیا در آن قرار گرفته و با شتاب به سمت آن حرکت می‌کند، قرار نگیرد.

    وی افزود: از آنجایی که تولیدکننده برق، پول سوخت خود را درست پرداخت نمی‌کند و از سویی مدیریت شبکه قیمت درست را برای برقی که از نیروگاه می‌خرد پرداخت نمی‌کند و همچنین مصرف‌کننده برق قیمت درست را برای محصولی که مصرف می‌کند پرداخت نمی‌کند این وضعیت اقتصادی صنعت برق علامت‌های غلط به مجموعه کشور می‌دهد.

    چیت‌چیان با بیان اینکه انرژی خورشیدی منبع بسیار عظیمی است که هیچ‌وقت با استفاده مردم از این منبع کاسته نمی‌شود، گفت: متوسط قیمت خرید برق تجدیدپذیر از تولیدکنندگان خصوصی در حال حاضر حدود 370 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است که اگر  قیمت متوسط هر کیلو وات ساعت برق برای مصرف کننده 65 تومان باشد، قیمت خرید از تولیدکننده حدود 6 برابر قیمتی است که ما برق را به مصرف‌کننده می‌فروشیم.

    وزیر نیرو بیان کرد: استفاده از سوخت‌های فسیلی هزینه‌های بسیاری را به اجتماع تحمیل می‌کند که در نظام حسابداری مالی درج نمی‌شود و از این مسئله غفلت داریم.

    وی ضمن تاکید بر نقش انرژی های تجدیدپذیر در سلامت انسان‌ها و رهایی از مشکلاتی از قبیل مقابله با آلودگی هوا، آلودگی خاک، آلودگی منابع آب و مشکلاتی از این دست که سلامت انسانها را به خطر می اندازد با استفاده از انرژی پاک، اظهار کرد: برای پیمودن یک مسیر درست نیازمند بازنگری اساسی در تمام بنیان های اقتصادی کشور هستیم.

    چیت چیان گفت: با توجه به این مسئله، وزارت نیرو کار را متوقف نکرده است و با علم، اطلاع و ایمان به اینکه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر به نفع صنعت، نسل حاضر و نسل آینده کشور و به نفع بشریت در این کره خاکی است، این حرکت شجاعانه را شروع کرده که قیمت‌هایی را برای انرژی تجدید پذیر اعلام کند که از قیمت‌های معمولی برق در کشور بسیار متفاوت است.

    وی افزود: یکی از موثرترین ابزارهایی که می‌تواند ما را در تامین برق پیک شبکه کمک کند استفاده از انرژی خورشیدی است.

    چیت‌چیان با بیان اینکه استفاده از انرژی‌های خورشیدی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های متمرکز بزرگ نیست، گفت: یک خانواده روستایی در حد وسع مالی خود می‌تواند در منزل و مزرعه خود از این پنل‌ها استفاده کند؛ این سیستم‌ها را نصب، برق را تولید و آن را روانه شبکه کند.

    وزیر نیرو ضمن تاکید به مزیت‌های این نوع انرژی در کاهش آلودگی‌ها، انتشار گازهای گلخانه‌ای و امکان ایجاد اشتغال توسط این صنعت، اظهار کرد: تصور می‌شود اشتغال‌آفرینی انرژی‌های تجدیدپذیر تنها برای کشورهایی مثل کشور ما حائز اهمیت است و برای کشورهای برخوردار اهمیت ندارد در صورتی که اروپایی‌ها نسبت به این مسئله ارزش بسیاری قائل هستند.

    وی گفت: در چنین شرایطی که بزرگترین معضل اقتصادی کشور ما مسئله بیکاری است، این روش و این سیستم ها و فناوری‌های انتقال برق می تواند راهگشا باشد.

    چیت‌چیان به کاهش بسیار قابل توجه هزینه‌های سرمایه‌گذاری در این سیستم‌ها اشاره و بیان کرد: طی چند سال اخیر قیمت سیستم های خورشیدی در دنیا به کمتر از نصف رسیده است و در کمتر فناوری شاهد چنین توسعه شتابانی هستیم.

    وزیر نیرو گفت: بر اساس سیاست‌گذاری وزارت نیرو و تصویب دولت بنا شده است کسانی که از سیستم‌های تولیدی داخل کشور برای تولید برق تجدیدپذیر استفاده می‌کنند تا 30 درصد قیمت خرید برق شان به صورت تضمینی افزایش پیدا خواهد کرد که این افزایش یا کاهش به تناسب میزان استفاده از تجهیزات داخلی است.

    وی با بیان اینکه اقبال دنیا به انرژی خورشیدی بسیار افزایش پیدا کرده است، متذکر شد: جریانی به وجود آمده است که باور آن برای ما بسیار سخت است. اگر الان دوباره بخواهیم این نیروگاه را بسازیم قادریم با هزینه کمتر از 30 درصد، مشابه این نیروگاه را بسازیم.

    وزیر نیرو گفت: آنقدر سرعت کاهش قیمت‌ها در این زمینه شتاب گرفته است که از چند ماه گذشته به این طرف تفاوت معنا داری در قیمت‌ها پدید آمده است.

    وی با ابراز امیدواری از استفاده از این امکان و فرصت حاصل شده در دنیا، عنوان کرد: بنای وزارت نیرو در این زمینه‌ها، بر سرمایه‌گذاری دولتی نیست، بلکه این قیمت‌ها برای تولیدکنندگان غیردولتی انرژی‌های تجدیدپذیر مصداق دارد.

    چیت‌چیان ابراز امیدواری کرد: همه مردم چه کسانی که می‌خواهند فعالیت اقتصادی و تجاری انجام دهند، چه افرادی که در زمینه کار صنعتی فعالیت دارند و چه کسانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری یا جذب سرمایه‌گذاری هستند می توانند در تولید این سیستم‌ها تلاش کنند چراکه وزارت نیرو و دولت با تمام وجود از این سرمایه‌گذاری‌ها استقبال می‌کند.

    وزیر نیرو از بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت 10 مگاوات و بیش از 10 مگاوات طی سال جاری در کشور خبر داد و گفت: به این ظرفیت‌ها قناعت نخواهیم کرد، پشتیبانی کامل از اینها صورت می‌گیرد و امکانات این اقدام کاملا فراهم است.

    وی ابراز امیدواری کرد که اهداف استفاده از انرژی های پاک و تجدید شونده به جای سوخت های فسیلی به زودی تحقق پیدا کند.

    چیت چیان گفت: در جریان کاپ 21 ایران به معاهده پاریس ملحق و متعهد شده است تا سال 2030 میزان هفت هزار و 500 مگا وات نیروگاههای تجدید پذیر را در کشور به بهره برداری برساند.

    وزیر نیرو همچنین از فعالیت این نیروگاه خورشیدی در اراک به صورت اکو پارک خبر داد و افزود: انواع فناوری های مرتبط با استفاده بهینه از انرژی های پاک و تجدید پذیر در این نیروگاه به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

    وی یادآور شد: تعداد پنج اکو پارک در سراسر کشور توسط پژوهشکده نیرو احداث می‌شود.

    برچسب ها