عصر خودرو

آل‌اسحاق:

ظرفیت حمل و نقل بین‌المللی کشور نباید در انحصار یک شرکت خارجی قرار گیرد

عصر بازار- رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران گفت: برای برقراری مجدد ارتباط با شرکت مرسک، در کنار استفاده از امکانات این شرکت بین‌المللی کشتیرانی باید دقت کرد تا منحصرا حمل و نقل کالاهای صادراتی و وارداتی ما در اختیار این شرکت قرار نگیرد.

ظرفیت حمل و نقل بین‌المللی کشور نباید در انحصار یک شرکت خارجی قرار گیرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، یحیی آل‌‌اسحاق با بیان اینکه موضوع حمل و نقل یکی از ضرورت‌های شبکه ارتباط بین‌الملل در حوزه اقتصاد است، گفت: بنابراین یا باید سیستم حمل و نقل کشور قوی، مسلط و گسترده باشد، یا اینکه از ظرفیت‌های حمل و نقل موجود در دنیا استفاده کنیم.

    رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در دنیا نهادهای بین‌المللی عامل مهمی هستند، افزود: مرسک یکی از این شرکت‌های بزرگ است که تقریبا شبکه حمل و نقل جهانی را در اختیار دارد.

    این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به قطع همکاری شرکت مرسک در زمان تحریم‌ها با ایران اظهار داشت: این تصمیم در نتیجه هماهنگی با تصمیمات غرب و استکبار در مورد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بود که علاوه بر تحریم کشتیرانی شامل تحریم بانک، بیمه و ... موارد هم می‌شد.

    آل اسحاق در رابطه با همکاری مشترک شرکت کشتیرانی بین‌المللی مرسک با ایران بیان داشت: در کنار استفاده از امکانات این شرکت بین‌المللی باید دقت کنیم، تا منحصرا در اختیار این شرکت قرار نگیریم.

    رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه برای استفاده از امکانات حمل و نقل این شرکت در صادرات فولاد، سیمان، پتروشیمی و یا واردات اقلام اساسی مثل گندم، ذرت نباید قرارداد انحصاری با این شرکت منعقد کرد، بیان داشت: از امکانات این شرکت می‌توان با در نظر گرفتن تمام ملاحظات استفاده کرد، اما منحصرا در اختیار این شرکت قرار گرفتن خطرناک است.

    این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: جنس و ذات این شرکت‌ها به گونه‌ای است که ابزار دست قدرت‌های سیاسی‌اند، بنابراین باید در استفاده از امکانات آنها دقت کامل صورت گیرد.

    وی در پاسخ به این سؤال که قطع ارتباط همکاری شرکت مرسک در زمان تحریم‌ها چقدر به اقتصاد ما آسیب رساند، گفت: این موضوع به کل اقتصاد ما برمی‌گردد، چرا که با قطع رابطه همکاری این شرکت در زمان تحریم‌ها هزینه حمل و نقل ما بسیار افزایش یافت.

    آل اسحاق تصریح کرد: حمل و نقل 15 تا 26 درصد از هزینه‌های صادرات و واردات را تشکیل می‌دهد.

    این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به حجم صادرات حدود 90 میلیارد دلاری کشور اظهار داشت: این رقم در حد اقتصاد کشور نیست و باید افزایش یابد که البته برای افزایش آن نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های حمل و نقل هستیم.

    وی تصریح کرد: در زمان تحریم با توجه به راکد بودن وضعیت صادرات و واردات کمبود زیرساخت‌ها زیاد احساس نمی‌شد، اما در پسا تحریم با توجه به اینکه به دنبال توسعه تجارت هستیم، لزوم توسعه زیرساخت‌های صادراتی از جمله حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی بیشتر احساس می‌شود.

    برچسب ها