عصر خودرو

رونق تجارت دریایی ایران در پسابرجام

عصر بازار- حمل و نقل دریایی ایران که وظیفه نقل و انتقال بیش از ۹۰ درصد کالاهای وارداتی و صادراتی را برعهده دارد، یکی از نخستین بخش‌های اقتصاد ایران بود که از تحریم‌های بین‌المللی تحت تأثیر قرارگرفت و آسیب دید.

رونق تجارت دریایی ایران در پسابرجام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایران، درآن دوران با تحریم بیمه ای که برای کشتی‌ها وخطوط کشتیرانی همکار با ایران وضع شد شرایط برای فعالیت این بخش دشوارتر شد. اما آثار لغو تحریم و برجام نیز زودتر از بخش‌های دیگر حمل و نقل دریایی و بنادر ایران را تحت تأثیر خود قرار داد و از همان روزهای نخست اجرایی شدن برجام فعالیت‌ها در بنادر ایران رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و هر روز شرایط بهتری حاکم شد به طوری که با لغو تحریم‌های کشتیرانی و رفع تمام محدودیت‌هایی که صنعت حمل و نقل دریایی ایران را آزار می‌داد، درحال حاضر اغلب خطوط بزرگ کشتیرانی جهان که از بنادر ایران کوچ کرده بودند دوباره به ایران بازگشته‌اند و دفاتر و نمایندگی‌های خود را بازگشایی کرده‌اند. خبرگزاری‌های خارجی نیز از افزایش تمایل شرکت‌های خارجی فعال در زمینه بیمه برای بازگشت و همکاری با ایران خبر داده‌اند. موضوعی که از سوی معاون بیمه مرکزی ایران نیز مورد تأیید قرارگرفت به طوری که درکنار تمام همکاری‌هایی که آغاز شده است، بیمه مرکزی ایران با شرکت‌های بیمه اتکایی 7 کشور خارجی تفاهمنامه همکاری دو جانبه امضا کرده است که هم‌اکنون این همکاری‌ها آغاز شده است.

    امضای تفاهمنامه همکاری بیمه ای با 7 کشور
    معاون بیمه‌های اتکایی بیمه مرکزی ایران در این باره گفت: پس از اجرای برجام، تحریم‌های بیمه‌ای سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا (به غیر از موارد خاص) لغو شده است. بنابراین ارائه پوشش بیمه و بیمه اتکایی به ریسک‌های موجود در ایران و دولت ایران مجاز اعلام شده است. هم‌چنین تحریم‌های OFAC در ارتباط با مؤسسات بیمه منجمله بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برداشته شده و نام مؤسسات بیمه ایرانی در فهرست تحریم‌ها نیست.
    مینا صدیق نوحی افزود: علاوه بر این کلوب‌های بین‌المللی پی‌اندآی که در زمینه بیمه‌های مسئولیت کشتیرانی فعالیت می‌کنند نیز همکاری خود را با ایران آغاز کرده‌اند، بنابراین هم خطوط و شناورهای داخلی و هم خطوط و شناورهای خارجی می‌توانند به راحتی پوشش‌های بیمه‌ای مورد نیاز خود را خریداری کنند. طی ماه‌های اخیر تعداد 50 فروند از 73 فروند شناورهای این ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران و تعداد 11 فروند از 137 فروند شناور ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت های تابعه توانسته‌اند از کلوب‌های بین‌المللی IG بیمه اخذ نمایند. این موضوع بیانگر آن است که تحریم‌های بیمه‌ای پی‌اند‌آی شناورها برداشته شده است و امکان اخذ این پوشش‌ها از بازارهای اروپایی فراهم شده است.
    در دوران پسا تحریم مؤسسه بیمه متقابل کیش که یک کلوب پی‌اند‌آی ایرانی است که در دوران تحریم ها تشکیل شده، توانسته برای تردد به بنادر اروپایی مجوزهای لازم را از کشورهای ایتالیا، اسپانیا و بلژیک دریافت نماید و اخیراً همین مجوز را از پاناما و قبرس نیز اخذ نموده است که این‌ هم یکی از نکات مثبت برجام است.
    پس از برداشته شدن تحریم‌های بیمه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از کارگزاران و بیمه‌گران اتکایی بازار بیمه اروپا شامل انگلستان، فرانسه، آلمان، سوئیس و یونان، همچنین بازار بیمه شرق آسیا به ویژه ژاپن و کره جنوبی تقاضای ملاقات با شرکت های بیمه ایرانی را نمودند. تاکنون بخشی از ریسک‌های نفت و انرژی، هواپیما و قراردادهای اتکایی توسط برخی از بیمه‌گران اتکایی اروپایی پذیرفته شده که جزو تحولات مثبت قلمداد می‌شود.
    معاون بیمه‌ مرکزی ایران در پاسخ به این سؤال که در کنار برطرف شدن موانع بیمه‌ای، بیمه مرکزی ایران در زمینه بیمه‌های اتکایی با چه کشورهایی توافقنامه و تفاهمنامه همکاری دو جانبه امضا کرده است؟ اظهار کرد: در ماه‌های اخیر با شرکت‌های بیمه‌ای اتکایی بزرگی از کشورهای فرانسه، انگلیس، سوئیس، لیتوانی، یونان، ژاپن و آلمان همکاری دوجانبه آغاز شده است.
    ما برای خطوط کشتیرانی شرط می‌گذاریم
    معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی دراین زمینه گفت: دردوران پساتحریم بسیاری از خطوط کشتیرانی علاقه مندند به بنادر ایران بازگردند و هم‌اکنون شرایط به گونه‌ای است که ایران برای آنها شرط می‌گذارد. محمد سعید‌نژاد افزود: درحال حاضر همه شرکت‌های کشتیرانی می‌توانند به بنادر ایران تردد کنند اما ما به دنبال آنها نمی‌رویم و هر شرکتی که بخواهد به ایران بیاید باید شروطی را که ما درنظر گرفته‌ایم بپذیرد. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه پس از لغو تحریم‌ها شرایط در بنادر ایران و حمل و نقل دریایی به چه صورتی شده است، اظهارکرد: هم‌اکنون تمام مشکلاتی که در دوران تحریم وجود داشت از بین رفته است.
    شرایط بنادر هر روز بهتر می‌شود
    معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی نیز درخصوص حضور خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا در بنادر ایران گفت: در دوران پیش از تحریم حدود 20 تا 21خط کشتیرانی خارجی به بنادر ایران تردد داشتند که در دوران تحریم اکثر این خطوط از ایران رفتند. جلیل اسلامی  افزود: اما در دوران پسابرجام اغلب این خطوط بزرگ و مهم دنیا به بنادر ایران بازگشته‌اند و فعالیت خود را از سرگرفته‌اند. به گفته وی فرایند بازگشت این خطوط از حدود 7 ماه پیش آغاز شد و روز به روزشاهد شرایط بهتری هستیم و شرکت‌های جدیدی برای حضور و همکاری با ایران اعلام آمادگی می‌کنند.
    معاون سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه تعداد خط کشتیرانی خارجی به بنادر ایران بازگشته‌اند، اظهارکرد:هم‌اکنون 16خط کشتیرانی بین‌المللی از کشورهای مختلف به بنادر ایران بازگشته‌اند و دوباره دفاتر و نمایندگی‌های خود را درایران راه‌اندازی کرده‌اند. وی توضیح داد: اما درخصوص شرکت‌های کشتیرانی مهم‌تر از تعداد خطوطی که در بنادر تردد دارند، ارائه خدمات مطلوب و متنوع به تجار است که درحال حاضر با بهترین شرایط درحال ارائه است.

    برچسب ها