عصر خودرو

جنب پل حافظ

شروع قدرتمند اولین روز آبان

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران اولین روز از آبان ماه سال جاری را با رشد شاخص آغاز کرد.در بازار دیروز رشد نماد شرکت‌های معاملاتی پالایشگاه‌های بندرعباس، اصفهان و تبریز به همراه نمادهای همراه اول و فولاد مبارکه موجب شد تا شاخص با رشد ۲۹۶ واحدی (معادل ۴/ ۰ درصد) به رقم ۷۸هزار و ۳۸۷واحد برسد.

شروع قدرتمند اولین روز آبان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار دیروز معامله‌گران در شروع معاملات شاهد توقف تعداد قابل ملاحظه‌ای از نمادها بودند. انتشار گسترده اطلاعیه‌های 6 ماهه در بازار موجب شد تا نمادهای دارای تعدیل مثبت و منفی قابل ملاحظه با توقف مواجه شوند.

    نمادهای گروه روی و همچنین فولادی و سیمانی از جمله نمادهایی بودند که دیروز متوقف شدند. دیروز در گروه پتروشیمی یک مقام مسوول با اشاره به عرضه گران‌ترین گاز منطقه خلیج فارس به صنایع پتروشیمی ایران، گفت: هندی‌ها به دلیل بالا بودن قیمت خوراک از سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی ایران انصراف داده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر، احمد مهدوی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت‌های فعلی خوراک گاز اتان و مایع صنایع پتروشیمی ایران گران‌تر از کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس است، بیان کرد: هم‌اکنون قیمت‌ها را استخراج کرده‌ایم. منبع استخراج این اطلاعات، مطالعات و داده‌های شرکت‌های معتبر است و برای به دست آوردن آنها هزینه کرده‌ایم. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: در شرایط فعلی قطر حدود 6 سنت و عربستان بسیار کمتر از 6 سنت خوراک گاز را در صنایع پتروشیمی عرضه می‌کنند و در مجموع میانگین فروش خوراک به صنایع پتروشیمی در بین کشورهای منطقه خلیج فارس حدود 6 سنت بوده ولی برای ایران حدود 8 سنت است. در گروه معدنی دیروز نماد کطبس همچنان با صف خرید همراه بود. در این گروه در راستای رشد قیمت زغال‌سنگ، قیمت سنگ آهن نیز صعودی بود و به حدود 60 دلار در هر تن سی‌اف‌آر چین نزدیک شد. آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استرالیا 59 دلار در هر تن سی‌اف‌آر چین ثبت شده که 50 سنت در یک روز رشد داشت.

    قیمت زغال‌سنگ نسبت به آگوست سال جاری دوبرابر شده، از این رو با اینکه روزهای گذشته با کمی افت مواجه شد ولی هنوز بر بازار سنگ آهن اثر مثبتی دارد. در گروه معدنی دیروز واگذاری بلوک میدکو توسط بانک پاسارگاد صورت گرفت. در گروه خودرویی سه شرکت ایران خودرو دیزل، تولید محور خودرو و چرخشگر از فروش سهام بانک پارسیان خبر دادند. براساس اعلام این سه شرکت به ترتیب 94/ 0، 03/ و 53/ 0 درصد سهام بانک پارسیان را واگذار خواهند کرد. انتظار می‌رود این واگذاری‌ها به شرکت مادر یا سرمایه‌گذاری‌های وابسته صورت گیرد. در این گروه شنیده‌ها از تمرکز مدیران ایران خودرو برای احیای ایران خودرو دیزل حکایت دارد. گفته می‌شود مذاکراتی با خودرو سازان سنگین خارجی به ویژه بنز در همین راستا در حال انجام است. در گروه شیمیایی، مشاور وزیر صنعت و مسوول هیات سازمان حمایت از صنایع درباره افزایش سرمایه پلی‌اکریل به رئیس سازمان بورس نامه نوشت و خواهان مساعدت شد. رجبعلی صادقی در نامه‌ای به شاپور محمدی خواستار حل مشکل افزایش سرمایه پلی اکریل شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (بدون حذف معاملات بلوکی و اوراق) در بورس به 308میلیارد تومان و در فرابورس با سهم بالای معامله میدکو به 971میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها