عصر خودرو

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

هدفگذاری دو برابر کردن حجم مبادلات تجاری ایران و مالزی

سهم ایران از بازار ۱۷۶ میلیارد دلاری مالزی تنها ۳۶ میلیون دلار است

عصر بازار- رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوان اقتصادی و تجاری بین دو کشور وجود دارد، گفت: متأسفانه سطح روابط اقتصادی دو کشور ایران و مالزی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

هدفگذاری دو برابر کردن حجم مبادلات تجاری ایران و مالزی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران امروز در نشست تجاری دو جانبه ایران و مالزی با بیان اینکه نگاه به شرق سیاست راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در فضای پساتحریم نیز این سیاست با قوت استمرار خواهد داشت و کشورهای دوست ایران در نگاه به شرق از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

    وی افزود: عضویت مالزی در بلوک‌های اقتصادی مهمی چون اتحادیه اقتصادی آسه‌آن اهمیت این کشور را در تحقق سیاست نگاه به شرق در جمهوری اسلامی ایران دوچندان می‌کند و می‌تواند فرصت مناسبی برای ورود کالاهای ایرانی به این اتحادیه که پنجمین قدرت اقتصادی دنیاست را فراهم کند.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: از سوی دیگر موقعیت منحصربفرد ژئواکونومیکی ایران که در چهارراه ارتباطی جهان واقع است فرصت بی‌بدیلی را برای مالزی فراهم می‌کند تا به بازار بزرگ 400 میلیونی منطقه دست یابد.

    وی بیان داشت: ایران امن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر دستیابی به کشورهای CIS، افغانستان، ترکیه و عراق است و این واقعیت مورد تاکید و تائید بسیاری از کشورهای منطقه مانند هند و چین بوده و رقابت آنها در خصوص سرمایه‌گذاری در این زمینه را به دنبال داشته است.

    وی اظهارداشت: علیرغم اشتراکات ایران و مالزی و با وجود ظرفیت‌های فراوان اقتصادی و تجاری دو کشور متاسفانه سطح روابط به هیچ وجه قابل قبول نیست.

    شافعی بیان داشت: سهم ایران از بازار 176 میلیارد دلاری مالزی 36 میلیون دلار و سهم مالزی از بازار 68  میلیارد دلاری ایران تنها 501 میلیون دلار است که با در نظر گرفتن حجم و بزرگی اقتصادهای دو کشور و مکمل بودن آنها و از همه مهمتر پیشینه روابط، ارقام مذکور درخور و شایسته دو کشور نیست.

    شافعی بیان داشت: موقعیت جغرافیایی دو کشور موضوع سرمایه‌گذاری مشترک ایران و مالزی را توجیه‌پذیرتر می‌سازد.

    وی تصریح کرد: به عنوان مثال سرمایه‌گذاری مشترک در ایران در صنعت غذای حلال می‌تواند نیازهای بازار مالزی، بازار ایران و کشورهای اطراف را تأمین کند.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: همچنین سرمایه‌گذاری مشترک در مالزی در زمینه تولیدات نهایی محصولات پتروشیمی با تأمین مواد اولیه از ایران فرصت حضور در بازار بزرگ آسه‌آن را فراهم می‌کند.

    وی در ادامه خطاب به فعالان اقتصادی دو کشور ایران و مالزی گفت: روابط بین این دو کشور نزدیک نیم‌قرن پیش پایه‌گذاری شده است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم در طی این سالها بر پایه علایق و مشترکات مسیر خوبی را طی کرده است.

    وی با بیان اینکه از گذشته‌های دور مناسبات مردمی میان دو کشور برقرار بوده و رفت و آمدها و تجارت مردمی از سابقه طولانی برخوردار است، گفت: این موضوع پایه بسیار محکمی برای روابط فی‌مابین ایجاد کرده است.

    شافعی با اشاره به حضور بیش از 40 هزار نفر ایرانی در مالزی گفت: این افراد شامل استاد دانشگاه، فعالان اقتصادی، تجار، بازرگانان و دانشجویان هستند.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: امیدواریم روابط میان دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بیشتر تقویت شود.

    وی گفت: هدف‌گذاری 2 برابر شدن روابط تجاری دو کشور در کوتاه مدت و بلند مدت دور از دسترس نیست و ایران در بخش محصولات وارداتی مالزی مانند دارو، پتروشیمی، فولاد، آهن، کودهای شیمیایی و مس با ارزش حدود 30 میلیارد دلار از مزیت برخوردار است.

    وی تصریح کرد: همچنین مالزی می‌تواند بخشی از نیاز بازار ایران بخصوص در زمینه تجهیزات الکترونیکی و برخی از ماشین‌آلات را تأمین کند.

    شافعی با بیان اینکه ما علاقمند هستیم در راستای سیاست‌های جدید مقام معظم رهبری و دولت در رابطه با اقتصاد مقاومتی به جای ادامه صرف همکاری‌های تجاری گذشته با رویکرد جدید و با هدف همکاری پایدار در قالب سرمایه‌گذاری مشترک همکاری داشته باشیم، گفت: توسعه بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی، سرمایه‌گذاری و تولید مشترک، همکاری‌های علمی و دانشگاهی و استفاده حداکثری از نیروهای تحصیلکرده و جوان کشور و ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در قالب پارک یا پارک‌های فناوری همکاری‌های جدیدی را آغاز کنیم.

    وی تأکید کرد: البته برای گسترش همکاری‌های اقتصادی در مرحله اول نیاز به عادی‌سازی و فعال کردن روابط بانکی و در مرحله بعد موضوع فاینانس و پوشش بیمه‌های صادراتی لازم است.

    وی بیان داشت: فرصت برای حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های مالزیایی در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، حمل و نقل، فناوری اطلاعات، تولید غذای حلال وجود دارد.

    وی بیان داشت: تقویت همکاری‌های بانکی تسهیل کننده سرمایه‌گذاری‌های مشترک و روابط اقتصادی در بخش‌های عمومی و خصوصی است.

    وی تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مختلف از جمله راهسازی، انرژی و فناوری‌های نوین توانمندی‌های بسیاری دارند و شرکت‌های دو کشور می‌توانند در این حوزه‌ها با یکدیگر همکاری مشترک بیشتری داشته باشند.

    برچسب ها