عصر خودرو

نخستین دستاورد متولیان بازار سرمایه از نگاه سهامداران خرد;

بازگشت به گذشته به جای آینده‌نگری در بورس

عصر بازار- بازار سهام ایران بیشترین کارمزد را در قبال کمترین خدمات به مشتریان دریافت می‌کند و این در حالی است که نرم‌افزارهای معاملاتی این بازار همچنان دچار اختلال هستند و متولیان آن به جای آینده نگری دوباره به گذشته باز می‌گردند.

بازگشت به گذشته به جای آینده‌نگری در بورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، روز دوشنبه هفته‌ای که گذشت عرضه اولیه 10درصد سهام شرکت آسان پرداخت (آپ) در بورس تهران با حاشیه های متفاوتی نسبت به همه عرضه‌های اولیه صورت گرفته در بورس تهران مواجه بود.

    عرضه اولیه این سهم جدید پس از امروز و فردای بسیار بالاخره با اقدامی عجیب از سوی متولیان این بازار صورت گرفت، به نحوی که از تخصیص سهام به معامله گران برخط چشم پوشی شد.

    این اقدام به ظاهر تدبیری بود که متولیان این بازار در برابر ایراد فنی هسته مرکزی سامانه معاملات که شرکت مدیریت فناوری بورس متولی آن است اندیشیده شده بود. شرکتی که وابسته به سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و از کارمزد معاملات سهم می‌برد.

    در این ارتباط حسن قالیباف اصل ، مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگو با فارس، علت تغییر رویه عرضه‌های اولیه را ناشی از قطعی اینترنت کاربران سامانه معاملات آنلاین و در عین حال اجرای عدالت میان همه متقاضیان سهام اعلام کرده است.

    این در حالی است ‌که معامله گران بورس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان می‌کنند: مشکل فنی سامانه قدیمی معاملات سهام همواره در پشت بهانه گیری متولیان بازار سرمایه در عرضه‌های پنهان شده است. کما اینکه در روز عرضه اولیه نیروگاه کهنوج نیز همین اتفاق تکرار شده است.

    یک سهامدار که بازنشسته آموزش و پرورش است، به خبرنگار ما می گوید: در جریان عرضه اولیه آپ در روز دوشنبه باید حداقل 25درصد از کل سهمیه دریافتی کارگزاران با رعایت انصاف و عدالت به معامله‌گران آنلاین داده می‌شد، اما چنین چیزی هنوز اتفاق نیافتاده و همه چیز برای کارگزار و نورچشمی های آنها گویا تقسیم شده است.

    همزمان با افزایش این اعتراض‌ها، بورس تهران دیروز ترکیب خریداران حقیقی و حقوقی تعداد 82میلیون و 560 هزار سهم «آپ» را اعلام کرد تا شاید از حجم انتقادها اندکی بکاهد.

    به گفته معاونت بازار بورس تهران در مجموع 64هزار و 164سهامدار خرد و کلان قادر به خرید سهام شرکت تازه وارد آپ شده‌اند که شامل 63هزار و 149سهامدار حقیقی و یک هزار و 17شخص حقوقی هستند.

    به این ترتیب 92درصد بازار این سهم را حقیقی‌ها به‌خود اختصاص دادند و فقط 8درصد این خریدها نصیب حقوقی‌ها شد.

    با این همه هنوز اغلب سهامداران و معامله گران حرفه ای بازار سهام نسبت به برخی ناهنجاری‌ها و عملکرد خنثی متولیان سازمان بورس و اوراق بهادار برای جلوگیری از تضییع حقوق عموم سهامداران معترض هستند.

    یک سهامدار حاضر در تالار بورس تهران به خبرنگار فارس می گوید: از زمان ریاست فعلی سازمان بورس، متاسفانه شرکت مدیریت فناوری بورس و به ویژه سایت ‌سایت معاملات  ( TSETMC) همواره دچار مشکل و ایراد فنی بوده و حتی روند معاملات بازار در برخی از نیز تحت تاثیر همین باگ ها بوده است.

    اسلامیان مجد با این پرسش که چه کسی پاسخ زیان سهامداران را باید بدهد، می گوید: نه تنها سامانه های شرکت مدیریت فناوری بورس بلکه سامانه معاملات برخط (آنلاین) نیز در برخی روزها و بویژه در روز عرضه های اولیه با ایراد های فنی و قطع شدن های بسیاری مواجه است.

    وی می گوید: عملکرد برخی از واحدهای زیرمجموعه سازمان بورس باعث شائبه‌های بسیاری در ذهن سرمایه‌گذاران شده، بطوری که همزمان با ضعف نقدینگی بازار و همچنین مصادف شدن با موعد تسویه معالمات اعتباری کارگزاری ها دئر حالیکه متولیان بازار سرمایه بر وجود مشکل فنی در تخصیص عرضه‌های اولیه واقف هستند، به یکباره عرضه اولیه سهام جدیدی به نام «آپ» که نیازمند بیش از 82 میلیارد تومان نقدینگی است، در بورس صورت می گیرد و این همه شائبه را برای سرمایه گذاران بوجود می آورد.

    محمدی دیگر سهامدار سالخورده ای است که نحوه تخصیص سهام در روز عرضه اولیه آپ را بدعتی بدفرجام می‌داند و می‌گوید: چنین اقدام هایی نه تنها به معنای رعایت عدالت و انصاف نیست، بلکه بطور دقیق بازگشت به دوران خریدهای گروهی و فساد های ناشی از آن در کارگزاری ها است.

    به باور وی چگونه است که در سال‌های اخیر عرضه اولیه‌های چند برابر «بکهنوج» و «آپ» در بازار بدون هیچ مشکلی صورت گرفته، اما اکنون با وجود پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی بازار سهام کشور باید دوره‌ای که تلاش می کند، خود را به سرمایه گذاران خارجی معرفی کند باید این همه مشکل و نقص فنی را مشاهده کند؟

    سهامدار دیگری نیز که از روند مدیریت بازار از سوی متولیان آن مایوس شده می‌گوید: بازار سهام ایران بیشترین کارمزد را در قبال کمترین خدمات به مشتریان دریافت می‌کند و این در حالی است که نرم‌افزارهای معاملاتی این بازار همچنان دچار اختلال هستند و متولیان آن بجای آینده نگری دوباره به گذشته‌ها باز می‌گردند.

    مجیدی می‌گوید: سازمان بورس باید ضمن تجدید نظر در رویه های فعلی خود، دفاع از حقوق سهامداران را بجای امتیاز دادن به کارگزاران سرلوحه کار خود قرار دهد و  برای احقاق حقوق سهامداران و اجرای عدالت ضمن حذف سهمیه کارگزاری‌ها، سامانه های برخط را مبنای همه معالات بازار سهام قرار دهد و یا نظام سهمیه بندی را برقرار کند.

    برچسب ها