عصر خودرو

تحلیل اوضاع بازارهای بین‌المللی؛

سرگردانی‌های طلا

عصر بازار- هفته گذشته و پس از چند نوسان قابل توجه در روز جمعه اول ماه اکتبر، واکنش بازار به آمار و اخبار منجر به افزایش تردیدهای بازار شد و روند نزولی موجود در طلای جهانی را دچار یک بهم ریختگی بزرگ کرد.

سرگردانی‌های طلا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در زمان اعلام آمار بیکاری و نیز پرداختی‌های بخش غیرکشاورزی که هر دو در ظاهر به نفع صعود قیمت طلا اعلام شدند، بازار واکنش مستقیم نشان داد و تا ناحیه 1264 دلار  برای هر اونس هم صعود کرد. اما به فاصله چند ساعت نه تنها تمامی مسیر رفته را برگشت که در سراشیبی نزول هیجانی قرار گرفت و تا ناحیه 1241 دلار در هر اونس نیز سقوط کرد و باز مجددا بازار این سقوط را برنتابید و به بالای حمایت مهم 1250 دلار برگشت و بازار در محدوده 1255 دلار بسته شد. رفتاری که بازار در این روز نشان داد و نیز نتایج آمار اعلام شده در ظاهر از هم متفاوت هستند ولی در حقیقت همگی بر مدار حمایت از ناحیه 1250 دلار استوار بودند و شکست این ناحیه را به زمان دیگر موکول کردند که احتمالا به اواخر هفته بعد از اعلام آمار بیکاری موکول خواهد شد. ولی گذشت زمان در این ناحیه قیمتی به نفع نزول نبوده و احتمال شکست این حمایت با گذشت زمان کاهش خواهد یافت.

    فاز اصلاح، پیش از صعود نفت به بالای 52 دلار
    قیمت نفت به آرامی مسیر صعودی تا ناحیه 52 دلار در هر بشکه را ادامه میدهد و تا 51 دلار نیز صعود داشته است. اما با توجه به وضعیت کنونی ممکن است، نفت نتواند تا بالای 52 دلار در هر بشکه (در این فاز) به حرکت صعودی ادامه دهد و نیاز به یک اصلاح تا 48 و 45 دلار داشته باشد. بنابراین در صورتی که نیاز به تغییر وضعیت معاملاتی خود دارید به این نواحی دقت کافی داشته باشید تا هم شناسایی سود را به موقع انجام دهید و هم برای ورود به موقعیت معاملاتی معکوس آمادگی داشته باشید. فاز حرکتی بعدی که احتمالا صعود به بالای 52 دلار را شامل خواهد شد، پس از حرکت اصلاحی به سمت 45 دلار در هر بشکه قابل بررسی و برآورد است و فعلا موقعیت خرید بلند مدت برای معاملات خود فرض نکنید.
    داو جونز و حفظ موقعیت کنونی
    این شاخص به لحاظ رفتاری تمام تلاش خود را برای حفظ موقعیت کنونی انجام می‌دهد، اما گذشت زمان بدون این که صعودی به بالای 18 هزار و 500 واحد داشته باشد، علیه این شاخص عمل خواهد کرد و خروج سرمایه‌ها از این گروه سهام را رقم خواهد زد. از طرفی حمایت مهم 18 هزار و 100 واحد هنوز شکسته نشده و تلاش برای شکست این حمایت نیز تاکنون با شکست مواجه شده است و هر بار شاخص را به سمت بالا هدایت کرده و تبدیل به یک مانع مهم در برابر سقوط آن شده است. برای ورود و خروج کم ریسک این دو سطح معاملاتی، فعلا بهترین و کم‌ریسکترین سطوح هستند، اما از اوایل هفته جاری باید حجم معاملات خود را کاهش داد تا از ریسک نوسانات بلند احتمالی بازار در امان باشیم.
    شاخص دلار و احتمال نوسانات صعودی
    این شاخص نیز تا حوالی هدف اعلام شده پیشین، یعنی 97.8  حرکت کرد و مجددا به سمت پایین برگشت. همانطور که در هفته پیش اعلام کردیم، فعلا برای شکست سطوح حمایتی و مقاومتی کمی زود است، اما احتمال اینکه طی دو هفته جاری و آینده نوسانات بیشتر تمایل به صعود داشته باشند، وجود دارد و بهتر است برای تصمیم‌گیریها نواحی 98، 99، 95 و 92 را ملاک عمل قرار داد و از ورود در بین این اعداد خودداری کرد و تا حد ممکن به این سطوح پایبند بود تا شکست 92 یا 99 محرز شود.
    شاخص اس اند ‌پی‌500 محکوم به نوسان
    این شاخص که همبستگی زیادی با شاخص داو جونز دارد فعلا بین دو سطح 2125 و 2180 واحد محبوس و محکوم به نوسان است و بهتر است برای تصمیم‌گیری‌های خود به این دو سطح اعتماد بیشتری داشته باشیم تا سطوحی که بین این دو عدد ظاهر شده یا می‌شوند. برای این شاخص نیز فعلا  و برای کوتاه مدت و میان مدت، علامت قوی از شکست سطوح وجود ندارد و بازار را باید نوسانی فرض کرد. اگر چه در بلند مدت، هر دو شاخص هنوز صعودی هستند.

    نویسنده: سعید محمدی جزی- تحلیلگر
    برچسب ها