عصر خودرو

پاکستان به خرید گاز از روسیه و مالزی فکر می کند

عصر بازار- گزارش روز پنجشنبه رسانه های پاکستان به نقل از مقامات رسمی این کشور حاکی است پاکستان برای جبران کمبود گاز، به فکر امضای قراردادهای خرید گاز طبیعی مایع (ال.ان.جی) از شرکت های روس و مالزیایی است.

پاکستان به خرید گاز از روسیه و مالزی فکر می کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، پاکستان هم اکنون درحال واردات گاز طبیعی مایع از قطر با قیمت بالا است و این واردات از سال گذشته آغاز شده است.

    'مبین صولت' رئیس شرکت گاز پاکستان روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که گاز وارداتی از قطر برای حل بحران کمبود گاز در پاکستان اصلا کافی نیست و این کشور به فکر 'گزینه های دیگر' از جمله تکمیل طرح های آی-پی و تاپی است .
    روسیه، که اکنون زمزمه هایی از احتمال امضای قرارداد فروش گاز این کشور به پاکستان به گوش می رسد، پیش از این یک قرارداد دو میلیارد دلاری با پاکستان برای احداث خط لوله انتقال گاز از بندر کراچی به لاهور امضا کرده است.
    براساس گزارش رسانه های پاکستان، وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان از کمیته عالی اقتصادی این کشور خواسته تا درباره قیمت گاز طبیعی مایع، با شرکت های روس و مالزیایی وارد مذاکره و چانه زنی شود.
    گفته می شود شرکت گاز پاکستان مذاکراتی را با شرکت های 'گازپروم' روسیه و 'پتروناس' مالزی برای امضای قرارداد خرید گاز از این کشورها آغاز کرده است.
    همچنین مذاکراتی بین شرکت گاز پاکستان با برخی شرکت های فرانسوی، ایتالیایی، عمانی و آذربایجانی درحال انجام است وهرکدام این شرکت ها که بتواند قیمت پایین تری برای فروش گاز ال.ان.جی به پاکستان ارائه دهد، پاکستان نیز وارد معامله با آن خواهد شد.
    پاکستان درحالی در تکاپو برای خرید گاز مایع، آن هم با قیمت های بالا، از کشورهای مختلف است که تا کنون هیچ گام عملی در قبال تعهدات معوقه خود نسبت به قرارداد خط لوله آی-پی(خط لوله گاز ایران-پاکستان) انجام نداده است.
    ضرب الاجل تعیین شده در قرارداد احداث خط لوله گاز میان ایران و پاکستان، در آخرین روز از سال 2014، پایان یافت و با وجود اینکه ایران تقریبا بطور کامل به تعهدات خود برای احداث خط لوله تا مرز پاکستان عمل کرده است، اما پاکستان هنوز عملا هیچ گامی در انجام تعهداتش برنداشته است.
    طبق بندهای مندرج در این قرارداد، هر یک از طرفین که در مهلت مقرر (31 دسامبر 2014) به تعهدات خود عمل نکند، باید بابت هر روز تاخیر، مبلغ مشخصی به طرف مقابل جریمه پرداخت کند. اکنون، نزدیک به یک سال است که این مهلت سپری شده است
    اما ایران، به نشانه حسن نیت و براساس ملاحظاتی که نسبت به روابط خوب میان دو کشور همسایه دارد، تا کنون طلب جریمه نکرده است هرچند که طبق قرار داد، این حق را برای خود محفوظ می داند.
    یکی دیگر از طرح های انرژی که پاکستان به آن چشم دوخته است، طرح پرچالش تاپی(طرح احداث خط لوله گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند) است. چالش های اساسی موجود در مسیر اجرای طرح تاپی، حاکی از وجود مشکلات فراوان در این زمینه است؛ مشکلاتی که باعث خواهد شد چهار کشور عضو تاپی نتوانند چندان به واقعی بودن ضرب الاجل تکمیل این خط لوله تا پایان سال 2020 میدوار باشند.
    علاوه بر وجود تنگاهای مالی و مشکلات سرمایه گذاری، پیشرفت و تحقق فیزیکی طرح تاپی به چند عامل مهم از جمله برقراری امنیت در افغانستان و کاسته شدن از تنش های میان هند و پاکستان بستگی دارد.

    برچسب ها