عصر خودرو

مجمع عمومی بانک مسکن برگزار شد

عصر بازار: با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک مسکن و برخی از مدیران امور و روسای ادارات این بانک صورت های مالی منتهی به پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۳ بانک مسکن در مجمع عمومی این بانک به تصویب رسید.

مجمع عمومی بانک مسکن برگزار شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار»، در ابتدای این نشست دکتر محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک طی سخنانی رویکردهای اصلی حاکم بر بانک را در7حوزه پشتیبانی از اهداف دولت در بخش مسکن،ایفای نقش تعهدات دولت یازدهم به ویژه تامین مالی مسکن ،حمایت از طرح های مبتنی بر رژیم پس انداز و تقویت قدرت خرید مردم،انضباط پولی،شفافیت اطلاع رسانی و پاسخ گویی،مشارکت در اصلاح محیط قانونی و مقرراتی صنعت بانکداری و عزم جدی در جهت ارایه طرح های جدید و راهکارهای خلاقانه تامین مالی مسکن عنوان کرد.

    وی با اشاره به اینکه مسکن یکی از عوامل پیشران خروج ازرکود است ؛گفت در سال گذشته بسته خروج از رکود را تدوین کردیم .
    بت شکن در خصوص تصویب آیین نامه اجرایی تامین مالی بافت فرسوده در سال گذشته افزود: در این آیین نامه نهادهای مالی جدید مثل موسسات پس انداز تسهیلات مسکن،شرکت
    تامین سرمایه،صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان شرکت های سهامی پروژه ساختمان و صندوق سرمایه گذاری مستغلات و همچنین ابزارهای مالی مختلف مثل اوراق رهنی مسکن صندوق پس انداز ،اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات پیش بینی شده است.
    وی گفت:در سال گذشته شاهد تصویب قانون رفع موانع تولید بودیم که اکثر آیین نامه های آن اجرایی شده است.
    مدیرعامل بانک در خصوص سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان های جدید گفت:در سال 1393 و در9ماهه اول 617 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان های جدید داشتیم که درتهران این عدد 146 هزار میلیارد ریال بوده است.همچنین در سال 1393 تعداد 117هزار پروانه ساختمانی صادر شده است.
    وی افزود: معاملات ثبت شده در شهر تهران در سال گذشته 46درصد نسبت به سال 92 رشد داشته است.
    بت شکن تصویب طرح جامع مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی را از دیگر اقدامات سال گذشته عنوان کرد که باعث هدف گذاری در ساخت و ساز تا سال 1405 می شود به طوری که با فرض 2/5درصد رشد اقتصادی در افق سال 1405 ،5میلیون و 828 هزار واحد برای خانوار تازه تشکیل می شود.
    وی در ادامه با اشاره به عملکرد شبکه بانکهای دولتی و نیمه دولتی در سال گذشته افزود: آمار پرداختی در سال گذشته تعداد 3 هزار و 414 میلیارد ریال بوده که 404هزار میلیارد ریال به بخش مسکن اختصاص داشته است.
    بت شکن افزود: بانک مسکن در سال 1393 معادل 46درصد سهم بازار از تسهیلات اعطایی در بخش مسکن و ساختمان را به خود اختصاص داده است.
    وی درخصوص شاخص های مالی عملکردی بانک در سال گذشته گفت:سپرده های بانک مسکن در سال 1393 به 394 هزار میلیارد ریال رسید که بیش ا زدو برابر سپرده های سیستم بانکهای دولتی و نیمه دولتی توانستیم رشد داشته باشیم.
    مدیرعامل بانک مسکن سهم بانک از کل سپرده های شبکه بانکی را 8درصد عنوان کرد که نسبت به سالهای گذشته یک درصد افزایش داشته است.
    وی افزود:در سال 1392 معادل 32درصد منابع بانک از منابع سپرده ای بوده است درحالی که در سال 93 این میزان به 38 درصد رسید.
    بت شکن گفت: سهم حساب های تعهدی بانک از کل سپرده ها 40درصد بوده است که این امرنشاندهنده رویکرد بانک مسکن به حساب هاب تعهدی است.
    وی در ادامه به ارایه آماری ازتسهیلات پرداختی بانک در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال گذشته بانک مسکن 187هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است که 46درصد تسهیلات کل شبکه بانکی می باشد که با توجه به مجموعه مانده تسهیلات شبکه بانکی دولتی که حدود 4083 هزار میلیارد ریال است بانک مسکن همچنان رتبه اول تسهیلات پرداختی شبکه بانکی را از حیث مانده تسهیلات با سهم 22 درصدی را داراست.
    بت شکن با اشاره به تامین مالی 796هزار واحد مسکونی به مبلغ 198 هزار میلیارد ریال افزود:در سال گذشته بانک مسکن 95هزار واحد مسکونی تسهیلات مشارکت به مبلغ 29هزار میلیارد ریال،برای خرید 125هزار واحد مسکونی به مبلغ 33 هزار میلیارد ریال و برای 122 هزار واحد نیز تسهیلات جعاله به مبلغ 12هزار میلیارد ریال پرداخت و 453هزار واحد مسکونی نیز به مبلغ 112هزار میلیارد ریال فروش اقساطی کرده است.
    وی خاطرنشان ساخت:با توجه به تمرکز اصلی بانک در بخش مسکن 95درصد تسهیلات پرداختی بانک در این حوزه بوده است.
    بت شکن در خصوص عملکرد بانک در حوزه مسکن مهر نیز گفت:در سال 1393معادل 481هزار میلیارد ریال قرارداد تسهیلات منعقد شد که تاکنون 439هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.
    وی به بیان جزییات طرح مسکن مهر پرداخت و گفت: یک میلیون و 831 هزار واحد تسهیلات آماده سازی و ساخت مسکن به مبلغ 420هزار میلیارد ریال داشتیم که 380 هزار میلیاردریال آن پرداخت شده است.همچنین به 439هزار مسکن روستایی به مبلغ 40هزار میلیارد ریال ،81هزار واحد بافت فرسوده به مبلغ 15 هزار میلیارد ریال و تعداد 20 هزار جعاله که تا کنون جمعاً 439 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
    بت شکن افزود: خوشبختانه در سال گذشته تعداد 383 هزار واحد فروش اقساطی داشتیم به طوریکه در پایان سال گذشته یک میلیون و 399 هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن مهر تقسیط شده است.
    مدیرعامل بانک مسکن درخصوص میزان وصول اقساط گفت:در سال گذشته بانک مسکن حدود 110هزار میلیارد ریال وصولی داشته است که نشان دهنده جریان ورودی منظم قابل برنامه ریزی در بخش مسکن است به طوریکه ماهانه نه میلیاردریال وصولی داریم.
    وی در بخش مسکن مهر نیز گفت : در بافت فرسوده 96 درصد،در مسکن شهری 92درصد و مسکن روستایی 56درصد وصولی داشته ایم.
    بت شکن با اشاره به فعالیت های بانک در حوزه بین الملل نیز گفت:با تاکید بر هدفمندکردن فعالیت های ارزی درسال گذشته حدود 470میلیون دلار حواله کردیم .
    وی افزود:در حوزه بانکداری الکترونیک نیز میتوان گفت در سال گذشته کل تراکنش های بانک 450میلیون تراکنش بوده و در حال حاضر 92درصد از تراکنش های بانک به صورت غیرحضوری انجام می شود.
    بت شکن گفت:حدود یک میلیون و 613هزار نفر از کانال های مجازی بانک مسکن استفاده می کنند.
    مدیرعامل بانک همچنین در ادامه سخنان خود به بیان عملکردهای توسعه ای بانک در بخش مسکن پرداخت و اخذ مجوز تأسیس اولین شرکت تأمین سرمایة تخصصی بخش مسکن از شورای عالی بورس تحت عنوان" تأمین سرمایة مسکن، ایجاد نخستین صندوق زمین و ساختمان برای تقویت بخش ساخت، راه اندازی حساب صندق پس انداز مسکن یکم با خوداتکایی مالی با سقف تسهیلات 80،60 و40 میلیون تومان، درخواست افزایش سقف تسهیلات فردی ازمحل حساب ممتاز از 350 میلیون ریال به 600 میلیون ریال و طرح تاسیس شرکتهای پس انداز تسهیلات منطقه ای با تاکید خاص بر بافت فرسوده ازپیشنهادات توسعه ای بانک عنوان کرد.
    بت شکن درخصوص استقرار نظام بانکداری متمرکز درراستای 5 سامانه اصلی از قبیل سیستم اطلاعات مشتریان،مالی متمرکز،سیستم تسهیلات متمرکز ،سپرده متمرکز و ارزی اقدامات خوبی انجام داده ایم بطوری که سیستم اطلاعات مشتریان تا پایان این ماه راه اندازی می شود. و سیستم متمرکز ارزی راه اندازی شده است و 2 میلیون حساب از سیستم قدیم به سیستم سپرده جدید منتقل شده است.
    وی افزود: درحال حاضر بانکداری متمرکز و درگاه های خدمت رسانی الکترونیک بانک فعال است به طوری که 92 درصد تراکنش ها به صورت غیرحضوری انجام می شود.
    بت شکن توسعه سیستم سپرده متمرکز و جمع آوری سیستم های قدیمی،توسعه سیستم جامع تسهیلات متمرکز،سیستم اطلاعات مشتریان، مبارزه با پولشویی و زیرساخت های ارتباطی، توسعه کمی و کیفی تمامی درگاهها،ارتقای سطح مجازی و پیاده سازی طرح جامع امنیت اطلاعات و پیاده سازی سیستم مدیریت خدمات فابا و داشتن مدل بانکداری یکپارچه برای هم راستا شدن سیستم اطلاعات و ارتباطات با خدمات و کسب و کار منحصر بفرد بانک مسکن و یک مدل محصول خدمات بانکی داشته باشیم که کلیه اقلام اطلاعاتی مدیریت شده کسب و کار را داشته باشیم .
    مدیرعامل بانک در حوزه عملکرد برون سازمانی نیز گفت:بانک مسکن فعالیت هایی در این خصوص انجام داده که می توان به ایجاد محیط کسب و کارموثر و مناسب، همکاری درتدوین آیین نامه اجرایی 14 قانون ساماندهی ،حضور در کارگروه تخصصی بازار پول و بیمه و مسکن برنامه ششم، بسته های سیاستی رونق بخش مسکن، مشارکت در سازوکارهای حساب امانی و عضویت در کارگروه اصلاح نظام بانکی اشاره کرد.
    بت شکن در ادامه به بیان برنامه های سال 94 پرداخت و استمهال 15 ساله خطوط اعتباری مسکن مهر ، اعطای تسهیلات به واحدهای باقیمانده مسکن مهر، فروش اقساط 450 هزار واحد مسکونی و وصول مطالبات ناشی از آن، پیگیری افزایش سرمایه بانک ، تجهیز منابع بلند مدت تامین مالی مسکن از طریق انتشار انواع اوراق بهادار بازار پول و سرمایه،فعال سازی حسابهای صندوق پس انداز مسکن با سقف های جدید تسهیلات ( توسعه و گسترش صندوق پس انداز یکم ) ،تبدیل اضافه برداشت سنواتی بانک و سود پرداختی اوراق مشارکت مسکن مهر (حدوداً 63 هزار میلیارد ریال) به خط اعتباری،کاهش سپرده قانونی سپرده ممتاز و آزادسازی حداقل 000ر10 میلیارد ریال منابع بانک، فروش 000ر100 میلیارد ریال انتشار اوراق مشارکت به پشتوانه تسهیلات رهنی و صکوک اجاره رر از جمله این برنامه ها عنوان کرد.
    انجام لیزینگ مسکن در جهت پشتیبانی از طرف تقاضای مسکن پس از اخذ مجوز بانک مرکزی ،اخذ مجوز تاسیس بیمه تخصصی اعتباری مسکن از بیمه و بانک مرکزی ،ارائه خدمات تأمین مالی برای پروژه‌های بزرگ ساختمانی از طریق شرکت تأمین سرمایه مسکن ،راه‌اندازی 10 صندوق زمین و ساختمان در جهت پشتیبانی از تقویت طرف عرضه مسکن ، شروع پروژه نمونه ساخت حداقل 12000 واحد مسکونی با توجیه اقتصادی با هدف احیا و بازسازی بافت فرسوده شهری و تأمین مسکن برای دهک‌های میان¬درآمدی با افزایش ضریب نفوذ فناوری در صنعتی‌سازی، مقاوم‌سازی و ارزان‌سازی ساختمان‌ها ،پیگیری اختصاص 1/5 میلیارد دلار ارز جهت پوشش تعهدات ارزی بانک ،افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل حساب سپرده ممتاز به مبلغ ششصد میلیون ریال،راه اندازی نخستین صندوق املاک و مستغلات (REITS) جهت پشتیبانی از طرف تقاضای مسکن پس از اخذ مجوز از سازمان بورس ، ایفای نقش هاب عملیات بانکی برای توسعه پوشش ETC در سطح کشور با پشتیبانی مؤثر وزارت راه و شهرسازی وپیگیری تسویه و یا تهاتر مطالبات از دولت نیز از دیگر برنامه های بانک در سال 1394 است که مدیرعامل بانک به بیان آن پرداخت.
    مدیرعامل بانک همچنین به ارایه پیشنهادات خود به منظور انجام مطلوب فعالیت های بانک پرداخت و تقویت کارکرد توسعه ای بانک مسکن به عنوان بازوی اجرایی دولت در بخش مسکن و عامل انتقال سیاست های دولت از طریق افزایش سرمایه نقدی و غیر نقدی بانک مسکن،تسویه بدهی های دولت به بانک مسکن، تمایز در نحوه اعمال دستور العمل های نظارتی بانک مرکزی ،تودیع وجوه سپرده گذاری شرکت های دولتی در بانک مسکن و ... عنوان کرد.
    وی همچنین انتشار صکوک اجاره به منظور افزایش توان تسهیلات دهی بانک با قابلیت نقل و انتقال اوراق و مالکیت مشاع دارندگان آن،انتشار اوراق مشارکت به پشتوانه تسهیلات رهنی به استناد ماده 14 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن ، اوراق مشارکت به پشتوانه تسهیلات رهنی مهمترین ابزار نوین تأمین مالی مسکن با تبدیل دارایی به اوراق بهادار جهت احیای دارایی های قفل شده بانک،مجوز راه اندازی شرکت تضمین تسهیلات رهنی و تقویت ابزارهای بانکداری الکترونیک از پیشنهادهای دیگر برشمرد.
    مدیرعامل بانک در ادامه به بیان اقدامات انجام شده بانک در خصوص تکالیف مجمع سال 1392 پرداخت.

    پورمحمدی
    تلاش مدیران و کارکنان بانک مسکن باعث شد تا این بانک به خوبی مخاطرات را پشت سربگذارد.
    دکتر پورمحمدی، معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور طی سخنانی با قدردانی از مدیران و کارکنان بانک مسکن در انجام فعالیت ها و وظایف محوله ،از حسن انتخاب وزرای امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی نیز در انتخاب دکتر بت شکن به عنوان مدیری کاردان و دلسوز تقدیر کرد.
    وی در ادامه مسکن مهر و تغییر ریل حرکتی بانک مسکن از توسعه ای به تجاری و غیرتخصصی را از مخاطرات جدی این بانک در سال های گذشته برشمرد که تلاش مدیران و کارکنان بانک مسکن باعث شد تا این بانک به خوبی این مخاطرات را پشت سربگذارد.
    پورمحمدی گفت: افزایش سهم از سپرده ها در بازار بانکی،سهم 22درصدی تسهیلات با اختصاص 94درصد آن به بخش مسکن وحرکت به سمت سود ده شدن توسط بانک مسکن انجام شده که جای تقدیر دارد.
    وی افزود:افزایش کفایت سرمایه بانک مسکن درآستانه برنامه ششم توسعه و ایجاد نوآوری و تلاش بیشتر در زمانی که تمایز بین اختیارات بانک های تجاری و توسعه ای وجود ندارد از مواردی است که باید در آینده انجام شود.

    دکتر آخوندی
    بانک باید بیش از یک بانک تخصصی به بانک توسعه ای تبدیل شود
    دکتر اخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز طی سخنانی از تلاش مدیران و کارکنان بانک مسکن که در شرایط سخت و با وجود ناملایمات در سیستم بانکی تقدیر و به آینده بانک و ایجاد انضباط بانکی ابراز امیدواری کرد.
    وی با اشاره به این مطلب که بانک مسکن را باید از دوجهت حمایت کرد افزود: بانک باید بیش از یک بانک تخصصی به بانک توسعه ای تبدیل شود چون تنها یک بانک توسعه ای می تواند زیر نظر دولت فعالیت کند چراکه بانک مسکن از بدو تاسیس نیز به عنوان بانک توسعه ای تاسیس شده است بنابراین این کار تحول ماهوی بسیار بزرگی است.
    آخوندی با تاکید براین که این اقدام در شرایط کنونی کشور باید انجام شود به ضرورت تنظیم ضوابط ویژه و خاص برای یک بانک توسعه ای اشاره کرد.
    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ورود بانک به نهادهای مالی به عنوان جنبه دوم حمایتی از بانک ادامه داد : بانک از ابتدا از انواع نهادها و ابزارهای مالی برای تجهیز در بخش مسکن برخورداربوده است بطوری که در گذشته در10 شهر بانک رهنی و صندوق های سرمایه گذاری داشته که در اوایل انقلاب همه این نهادها و صندوق ها تجمیع شده و بانک مسکن ایجاد شد .
    آخوندی با اشاره به این که خوشبختانه همه ابزارها به صورت قانونی وجوددارد گفت:اگر تحول ماهوی بانک مسکن اتفاق بیفتد این بانک می تواند عملا از این ابزارها به تدریج برای رونق بخش مسکن استفاده کند تا سیاست های توسعه ای مثل شهرهای جدید و ... را داشته باشیم.
    وی در ادامه تاکید کرد: باید در وزارت امور اقتصادی و دارایی مدیریت دارایی ایجاد کنیم تا دارایی های سمی را از دارایی بانک ها خارج کنیم تا حساب های بانک ها شفاف شود.
    آخوندی افزود: وقتی این اتفاقات در بانک مسکن رخ دهد می توانیم به کمک بانک بیاییم تا بانک مسکن میزان فعالیت خود را چندین برابر کند ظرف دوسه سال آینده تا چندین صد درصدی رشد کند.


    طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی
    رشد اقتصادی مثبت در سال گذشته که ناشی از عملکرد صنایع بزرگ کشور بود
    دکتر طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با تقدیر از تلاش مدیران و کارکنان بانک مسکن در کسب موفقیت های این سازمان به شرایط خاص اقتصادی اشاره کرد و گفت: با وجود رشد اقتصادی مثبت در سال گذشته که ناشی از عملکرد صنایع بزرگ کشور بود بدنه اقتصاد کشور و بنگاه های کوچک و متوسط از این رشد محروم بودند.
    وی افزود: در حالی که زمینه های حرکت اقتصاد فراهم شده بود با کاهش شدید قیمت نفت مواجه شدیم که در آهنگ رشد اقتصادی خلل ایجاد کرد.ضمن اینکه در حال حاضر نیز اقتصاد جهانی از جمله چین و آمریکا در معرض بحران جدید و رکود شدیدی قراردارد که این اقتصاد کشور را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
    طیب نیا در خصوص بخش مسکن گفت:بخش مسکن بخشی پیشرو در ایران و سایر کشورهاست و لوکوموتیوی است که وقتی وارد رکود شود کل اقتصاد را با خود به رکود برده و عمده صنایع وابسته به ساختمان نیز دچار رکود شدید می شوند و زمانی که از رکود خارج شود کل اقتصاد را با رشد مواجه می کند.
    وی با اشاره به اینکه مسکن برای خروج از رکود هم نقش ممتازی ایفا می کند چرا که با چندین صنعت و بنگاه تولیدی در ارتباط است تاکید کرد: خروج اقتصاد از رکود توسط دو بخش پیشران مهم یعنی مسکن و صادرات امکان پذیر می باشد گفت: امیدواریم تحریم ها حذف و زمینه برای صادرات فراهم شود هرچند کشورهای هدف ما مثل ترکیه و عراق برای صادرات با مشکلات مواجه هستند اما یقینا بخش مسکن بخش بی همتا و بی بدیل است که می توانیم با استفاده از ابزارهای تامین مالی به این بخش رونق بدهیم.
    طیب نیا با بیان این مطلب که مردم توانایی قدرت خرید مسکن را با توجه به افزایش قیمت مسکن ندارند و تقاضا برای مسکن کاهش یافته افزود: باید زمینه های اعطای تسهیلات به بخش مسکن را جدی دنبال کنیم چرا که تداوم رکود و تعمیق رکود به دلیل کاهش تقاضاست حرکت بخش مسکن می تواند به طور مستقیم در بخش عمده ای از تولیدات کشور تقاضا ایجاد کند. واینجاست که بانک مسکن و تامین مالی بخش مسکن نقش خود را نشان می دهد. و باید به طور جدی روی این متمرکز شویم .
    وی تاکید کرد: باید در سیاست های پولی تجدید نظر کرد و زمینه را برای اعطای تسهیلات بخصوص در بخش مسکن و نیز سایر کالاهای مصرفی بادوام فراهم کنیم.
    پیشنهاد کاهش نرخ سپرده قانونی برای تمامی سپرده های تعهدی بانک مسکن به 2 درصد برای افزایش قدت وام دهی بانک مسکن ،انتشار صکوک به طور جدی در دستور کار است و ایجاد بازار بدهی به منظور ساماندهی بدهی های دولت ،انتشار mbs، ایجاد و گسترش بانک توسعه ای و ایجاد تمایز بین بانک ها ، استفاده از ابزار و نهادهای مالی جدید ، تلاش در جهت ایجاد شرکت مطالبات دارایی ها از جمله پیشنهاد هایی است که می تواند بر توسعه فعالیت های بانک مسکن و گسترش فعالیت های بخش مسکن کمک نماید.

    برچسب ها