عصر خودرو

افت دلار باز هم یار اونس شد

هت تریک حمایتی در بازار طلا

عصر بازار- در سومین روز کاری از سومین هفته اکتبر، اونس طلا برای سومین روز پیاپی تحت حمایت افت ارزش دلار قرار گرفت. هر اونس فلز زرد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های ۱۲۵۵ و ۱۲۶۲ دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه را هم با قیمت ۱۲۶۳ دلار آغاز و بعد به‌سوی محدوده ۱۲۷۰ دلار حرکت کرد.

هت تریک حمایتی در بازار طلا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، البته سودگیری برخی معامله‌گران در قیمت‌های بالاتر به ضرر طلا کار می‌کرد. قیمتی که تا ساعت 7 عصر چهارشنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد 1271 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز گذشته رقم خورده باشد.

    رشد 7 دلاری روز سه‌شنبه علاوه‌بر کاهش ارزش دلار آمریکا، ناشی از پایان موقعیت فروش برخی از معامله‌گران هم بود. نقره نیز تحت حمایت همین عوامل رشد کرد. مهم‌ترین داده روز سه‌شنبه، شاخص بهای مصرف‌کننده آمریکا در ماه سپتامبر بود که رشدی 3/ 0 درصدی را نسبت به ماه آگوست و 5/ 1 درصدی نسبت به سپتامبر گذشته نشان می‌داد. این ارقام همسو با انتظارات بودند اما با توجه به اهمیت تورم در تصمیم‌گیری در مورد زمان و سرعت انقباض پولی توسط فدرال‌رزرو، به‌شدت دیده‌بانی شدند. در ماه‌های آینده علاوه‌بر تورم آمریکا، تورم دیگر اقتصادها نیز موردتوجه اعضای کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو خواهد بود. سه‌شنبه بریتانیا هم رشد شاخص بهای مصرف‌کننده بریتانیا در مقیاس سال به سال را یک درصد اعلام کرد که بیشترین میزان در دو سال گذشته بود. رشد اندک بهای نفت در دومین روز کاری هفته هم کمک کمی به طلای سه‌شنبه کرد. دیگر کالاهای خام نیز از این وضعیت تا حدی بهره بردند، با این همه چنان‌که اشاره شد عامل مهم خارجی که به طلا کمک کرد، افت شاخص دلار بود.

    دلار که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاهد تعدیل فنی خود از اوج 7 ماهه بود، روز چهارشنبه تحت‌فشار ابهام در مورد زمان افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا قرار گرفت تا اونس بازهم تحت‌حمایت قرار بگیرد. با آنکه اکثر حاضران و ناظران بازار انتظار دارند کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو در نشست دسامبر 2016 دست به انقباض پولی بزند، داده‌های متناقضی که از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان منتشر می‌شود باعث عدم قطعیت درباره زمان‌بندی هر انقباض احتمالی شده است. فدرال‌رزرو آمریکا تا پایان امسال 2 نشست دیگر در ماه‌های نوامبر و دسامبر خواهد داشت. با توجه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه دسامبر بعید به‌نظر می‌رسد که فدرال‌رزرو در نشست نوامبر نرخ بهره را تغییر دهد. برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که فدرال‌رزرو آمریکا تا زمانی که به هدف نرخ تورم 2 درصدی دست پیدا نکند، نرخ بهره را تغییر نخواهد داد.

    به اعتقاد برخی تحلیلگران بازارهای بین‌المللی، اگر فدرال‌رزرو در نشست دسامبر نرخ بهره را افزایش دهد، احتمال کاهش قیمت طلا به کمتر از 1180 تا 1220 دلار در هر اونس وجود خواهد داشت. از سوی دیگر عده‌ای از کارشناسان معتقدند واکنش کاهشی طلا به انقباض پولی در آمریکا موقت خواهد بود. انجمن بازار طلای لندن موسوم به «ال‌بی‌ام‌ای» در تازه‌ترین نظرسنجی خود به این نتیجه رسیده است که قیمت طلا تا اکتبر سال آینده با رشد 7 درصدی روبه‌رو خواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ، تازه‌ترین نظرسنجی انجمن بازار طلای لندن نشان می‌دهد که پایین بودن یا منفی بودن نرخ بهره واقعی و مشکلات اقتصادی جهان موجب افزایش تقاضا برای طلا خواهد شد. دیک پون تحلیلگر ارشد اقتصادی در این باره می‌گوید: «اگر فدرال‌رزرو آمریکا پس از افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر، تصمیم بگیرد تا اجرای سیاست‌های پولی عادی را متوقف کند و تصمیمی برای افزایش بیشتر نرخ بهره نداشته باشد، قیمت طلا در 6 ماه نخست سال آینده به بیش از 1400 دلار خواهد رسید. مشکلات اقتصادی و مالی و سیاسی زیادی در جهان وجود دارد که می‌تواند مانع از کاهش بیشتر قیمت طلا در شرایط کنونی شود.» افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری از سوی صندوق‌های بزرگ پوشش ریسک نیز می‌تواند عامل مهمی برای رشد قیمت طلا طی ماه‌های آینده باشد. افزایش تقاضای فیزیکی هند و چین نیز می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای در نوسانات قیمت جهانی طلا باشد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو