عصر خودرو

معاون دبیرکل سازمان جهانی گمرک:

مهمترین هدف سازمان جهانی گمرک تسهیل و ایمن کردن تجارت است

عصر بازار- معاون دبیرکل سازمان جهانی گمرک (WCO) می گوید، مهمترین هدف این سازمان، کمک به گمرکات کشورهای مختلف برای ارتقای بازارها، تسهیل و ایمن کردن تجارت است.

مهمترین هدف سازمان جهانی گمرک تسهیل و ایمن کردن تجارت است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، "سرجیو موجیکا" (Sergio Mojica ) امروز (چهارشنبه) در هفتمین اجلاس رییسان کل گمرکات کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در محل هتل «اسپیناس» تهران افزود: سازمان جهانی گمرک حدود 60 سال پیش تشکیل شد و امروز 180 کشور عضو آن هستند که 98 درصد تجارت بین المللی را انجام می دهند.
    به گفته وی، تجارت بین الملل موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی است و گمرکات می توانند در این زمینه نقش و تاثیر زیادی داشته باشند.
    موجیکا مهمترین هدف سازمان جهانی گمرک را کمک به گمرکات کشورهای مختلف برای ارتقای بازارشان، تسهیل و ایمن کردن تجارت عنوان و تاکید کرد این مهم، با توجه به تغییر رویه های گمرکی از اهمیت زیادی برخوردار است.
    معاون دبیرکل سازمان جهانی گمرک افزود: کشورها در زمینه رویه های گمرکی نمی توانند جدای از یکدیگر کار کنند و به دلیل مواجهه با چالش ها و اولویت های جدید، باید گمرکات همواره در تعامل با هم باشند. باید بخش خصوصی را تشویق کرد تا تجارت را در بین خودشان تسهیل کنند.
    موجیکا یادآور شد: امروز نقش اساسی گمرکات در درآمدزایی برای دولت ها بویژه در شرایط رکود اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و حتی سازمان های داخلی کشورها می خواهند از قابلیت های گمرکات استفاده کنند.
    به گفته این مقام مسوول شیلیایی، گمرکات بطور ویژه باید بتوانند سازمان های دولتی را به پذیرش نقش و تعهدشان در ارتقای تجارت کشور ترغیب کنند.
    موجیکا خاطرنشان کرد: برنامه راهبردی جدید WCO برای سال های 2016 تا 2019 بر مبنای چهار اصل رقابت اقتصادی، درآمدزایی موثر، برقراری تعادل در تجارت جهانی و توسعه سازمانی تدوین شده است.
    وی ادامه داد: سازمان جهانی گمرک با هدف تسهیل رقابت و تجارت، برنامه هایی برای ارایه کمک های فنی و ظرفیت سازی دارد تا FATF را اجرایی کند.
    گروه اقدام مالی (FATF) یک نهاد بین الدولی در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است که استانداردها و توصیه هایی را برای شفافیت عملکرد بانکی با هدف تامین سلامت نظام مالی جهان تدوین می کند.
    گروه ویژه اقدام مالی تلاش می کند اجرای این استانداردها در کشورها را افزایش دهد و همکاری بین المللی را برای مبارزه با سوء استفاده از بنگاه های اقتصادی و نظام مالی و ارتکاب جرایم یادشده تشویق کند.
    ایران به همراه کره شمالی تا تیرماه امسال در فهرست سیاه این نهاد قرار داشت، امابا پیگیری های به عمل آمده به مدت یک سال حضور ایران در فهرست کشورهایی که باید عملیات متقابل با آن صورت گیرد، تعلیق شده است.
    معاون دبیرکل سازمان جهانی گمرک با اشاره به اصل درآمدزایی موثر، بیان داشت: امروز کشورهای توسعه یافته هیچ گونه عوارض گمرکی اخذ نمی کنند، اما این رویه هنوز در بسیاری دیگر از کشورها معمول است.
    وی با بیان اینکه از سال 2008 تاکنون سه بسته درآمدزایی برای کشورهای عضو طراحی شده است، همکاری مالیاتی بین گمرکات، کنترل منابع معدنی بویژه در آفریقا و حمایت از گمرکات در مرزهای نا امن را مهمترین موضوع های پیش بینی شده در این بسته ها عنوان کرد.
    موجیکا همچنین برقراری تعادل در تجارت جهانی را از طریق مدیریت ریسک میسر دانست و به برگزاری اجلاس لزوم طراحی سناریوهای جهانی در زمینه امنیت در دسامبر سال گذشته میلادی اشاره کرد.
    معاون دبیرکل سازمان جهانی گمرک بر لزوم تدوین استانداردهایی نظیر مکانیزاسیون، پنجره واحد تجاری و تجارت الکترونیکی برای اجرا توسط کشورهای عضو سازمان جهانی گمرک تاکید کرد و در پایان، اکو را از شرکای سازمان جهانی گمرک برشمرد که برای پاسخگویی به چالش های قرن 21 نقش مهمی در منطقه ایفا می کند.
    کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاستان ازبکستان و تاجیکستان از اعضای اکو هستند.
    حجم صادرات کشورهای عضو اکو در سال گذشته میلادی 411 میلیارد و 728 میلیون دلار و میزان واردات آنها 433 میلیارد و 519 میلیون دلار بوده است که مجموع تجارت خارجی آنها به 845 میلیارد و 247 میلیون دلار می رسد.
    هفتمین نشست رییسان گمرک کشورهای عضو اکو با هدف ارتقای همکاری های گمرکی، تسهیل و توسعه تجارت و مبارزه با تخلفات و قاچاق امروز(چهارشنبه) در تهران آغاز به کار کرد.
    نشست های کارشناسی این اجلاس از دوشنبه این هفته (26 مهرماه) با برگزاری سومین نشست کمیته فرعی کارشناسان گمرک کشورهای عضو اکو در هتل اسپیناس تهران آغاز شده بود.
    در این نشست ها نمایندگان کشورهای عضو درباره راه های گسترش همکاری های گمرکی بویژه از طریق تبادل الکترونیکی اطلاعات، اجرایی شدن سیستم بانک اطلاعات قاچاق و تخلفات گمرکی، تصویب موافقتنامه کمک متقابل اداری در امور گمرکی و برگزاری جلسات و دوره های آموزشی برای کارکنان گمرک کشورها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو