عصر خودرو

راشا‌تودی اعلام کرد

ضرر یک میلیارد دلاری اگزون‌موبیل آمریکا از تحریم‌ها علیه روسیه

عصر بازار- در حالی که شرکت اگزون‌موبیل آمریکا سابقه طولانی حضور در روسیه را داشته و قرار بود فعالیت در این کشور را گسترش دهد تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه این شرکت را از رسیدن به اهداف خود بازداشت.

ضرر یک میلیارد دلاری اگزون‌موبیل آمریکا از تحریم‌ها علیه روسیه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شرکت اگزون‌موبیل آمریکا بزرگترین شرکت نفتی- گازی جهان از نظر ارزش هم اکنون به شدت از تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه متضرر شده است.

    این شرکت که از دهه 1990 میلادی به صنعت نفت روسیه ورود کرده طی سالهای اخیر حضور خود در این کشور را گسترش داده و قصد داشت تا فعالیت‌های اکتشافی و استخراج نفت را در حوزه قطب شمال روسیه انجام دهد اما به علت تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه این کشور مجبور به ترک روسیه شد.

    از زمان خروج اگزون‌موبیل از روسیه این شرکت در حال از دست دادن سود ناشی از حضور در پروژه‌های نفتی روسیه است.

    به طور مثال تا پیش از ترک روسیه این شرکت در حال همکاری با شرکت نفتی روسنفت روسیه در پروژه میدان نفتی ساخالین بود.

    مجموع سرمایه‌گذاری  در پروژه مشترک اگزون‌موبیل با طرف روس حدود 500 میلیارد دلار ارزیابی شده است.

    چیزی که این پروژه را برای اگزون‌موبیل ارزشمندترمی‌کرد اعلام مستثنی شدن این شرکت از پرداخت عوارض صادرات و همچنین مالیات بر دارایی بود که از سوی ایگور سچین مدیرعامل شرکت روس نفت اعلام شد، بود.

    تا پیش از اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه همه چیز برای اگزون موبیل خوب پیش می‌رفت اما تحریم‌های کاخ سفید این شرکت را از انتقال هر گونه تجهیزات،‌ فناوری به خصوص فناوری شکست هیدرولیک و استخراج نفت شیل به مناطق حفاری نفتی و گازی روسیه منع می‌کرد.

    حدود 7 ماه پس از آغاز تحریم‌ها، شرکت اگزون موبیل از ضرر یک میلیارد دلاری از کمرنگ شدن حضور در پروژه‌های نفتی در روسیه خبر داد که با توجه به اینکه این شرکت سود 1.7 میلیارد دلاری در سه ماهه دوم سال جاری را اعلام کرده است این یک میلیارد دلار به هیچ عنوان برای اگزون موبیل رقم کمی محسوب نمی‌شود.

    بنا به گفته لیام‌ دنینگ کارشناس مسائل مالی این شرکت در آینده با مشکلات بیشتری از این دست روبه‌رو خواهد شد.

    آمریکا و اتحادیه اروپا به بهانه مناقشه شبیه جزیره کریمه مورد بحث بین اوکراین و روسیه، در حمایت از اوکراین، تحریم های اقتصادی علیه روسیه را در سال 2015 کلید زدند.

    برچسب ها