عصر خودرو

عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

دلالان برای سهام عدالت کمین کرده اند

عصر بازار: یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه، آزادسازی سهام عدالت و واگذاری آن به دیگران را بدون فراهم سازی لوازم و مقدمات آن در تناقض با اهداف اولیه این طرح دانست.

دلالان برای سهام عدالت کمین کرده اند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، غلامعلی جعفرزاده گفت: هدف اصلی از اجرای طرح سهام عدالت، توزیع عادلانه ثروت بین تمام اقشار جامعه بوده است اما اگر صاحبان این سهام بخواهند برگه هایی را که در دست دارند بفروشند و چیز دیگری بخرند، ثروت در یک جای دیگری به شکل ناعادلانه انباشت خواهد شد.

    بر اساس قانون، آزادسازی سهام عدالت 10 سال زمان دارد که پایان این زمان انتهای سال 94 خواهد بود ؛ البته به علت برگزاری مجامع شرکت‌ها در تیر هر سال، طبق قانون تا تابستان سال 95 فرصت باقی است.

    همچنین اگر ظرف مدت 10 سال یا کمتر از آن ثمن معامله تخصیص یابد و از محل سود سهام تامین و به خزانه واریز شود، این سهام آزادسازی می شود تا در اختیار افراد قرار گیرد و اگر این اتفاق رخ ندهد میزانی که از سود سهام پرداخت شده آزاد می شود و مابقی در اختیار دولت خواهد بود.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: برگه های سهام عدالت به شکل ارزان و منطقی به عده ای نیازمند واگذار شده است. حال اگر کسی بیاید و اینها را بخرد - که مفت هم می خرد- می تواند برود و در جایی دیگر انباشت ثروت ناعادلانه داشته باشد. بنابراین دولت باید نهایت دقت را در این آزادسازی به خرج دهد تا این سرمایه به دست عده ای دلال که کمین کرده اند و می خواهند از آن سودهای کلان بیرون بکشند، نیفتد.

    جعفرزاده گفت: سهام عدالت فی نفسه چیز خوبی بود ولی بعدها دچار اشکالاتی در اجرا و نحوه ساماندهی و مدیریت سهام شد، درست شبیه آنچه در ماجرای هدفمندی اتفاق افتاد. طرح خوبی شکل گرفت اما بعد از مسیر اصلی خود منحرف شد.

    این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که الگوی پیشنهادی شما برای واگذاری و آزادسازی سهام عدالت چیست ، گفت: مدیریت سهام عدالت با همین تعاونی هایی که شکل گرفته درست است. منتهی تعاونی ها باید به سمت اقتصادی شدن پیش بروند که الان اقتصادی نیستند، ضمن اینکه آن مجموعه ای که به بورس آمده، همچنان باید در بورس باشد .

    خاطر نشان می شود: به تازگی معاون اول رئیس جمهور، جزئیاتی از لایحه دولت یازدهم برای ساماندهی سهام عدالت را اعلام کرد و گفت: اشکالات و ایرادات اساسی در نحوه‌ مدیریت و اجرای سهام عدالت وجود دارد که در جلسات کارشناسی بررسی و لایحه‌ای نیز برای رفع این ایرادات تدوین شده و آماده طرح در هیات دولت است.

    اسحاق جهانگیری همچنین بر لزوم ساماندهی سهام عدالت و نحوه‌ مدیریت و اجرای صحیح آن به گونه‌ای که بالاترین بازدهی را برای مردم به همراه داشته باشد، تاکید کرده و گفته است: در دولت تردیدی وجود ندارد که سود و منافع حاصل از سهام عدالت باید به مردم و البته به ضعیف‌ترین اقشار و طبقات جامعه برسد.

    برچسب ها