عصر خودرو

معاون شرکت نفت خبر داد:

مذاکره با مرسک دانمارک برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی

عصر بازار- معاون شرکت ملی نفت ایران از مذاکره با شرکت مرسک دانمارک به منظور توسعه فاز دوم توسعه لایه نفتی پارس جنوبی خبر داد.

مذاکره با مرسک دانمارک برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، غلامرضا منوچهری در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با شرکت «مرسک» دانمارک برای مشارکت در فاز دوم توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، گفت: استفاده از فنآوری‌های روز و حفاری افقی با توجه به سنگین بودن نفت لایه نفتی پارس جنوبی از مهمترین سناریوهای توسعه‌ای این میدان مشترک نفتی با قطر است.

    معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه این فنآوری‌ها در اختیار شرکت‌های بین‌المللی است، تصریح کرد: نفت این میدان سنگین است و شرکت‌ها باید از همان ابتدا روش‌های IOR و EOR برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی استفاده کنند.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون حفاری 300 حلقه چاه در لایه نفتی پارس جنوبی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: توسعه فاز دوم لایه نفتی از جمله اولویت‌های وزارت نفت بوده که در قالب قراردادهای جدید نفتی توسعه خواهد یافت.

    منوچهری با اشاره به مذاکره با شرکت دانمارکی (مرسک) برای توسعه این لایه نفتی در فاز دوم توسعه هم توضیح داد: مذاکرات در حال انجام است اما هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم اما به نظر می‌رسد این شرکت دانمارکی از جمله شرکت‌های قوی برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی است.

    معاون شرکت ملی نفت با بیان اینکه قطر هم اکنون 300 حلقه چاه برای برداشت از لایه نفتی حفاری کرده است، خاطرنشان کرد: ایران باید حداقل دو سوم این میزان را حفاری کند تا بتوانیم در یک دوره طولانی 20 ساله تولید از لایه نفتی را به 200 هزار بشکه در روز افزایش دهیم.

    به گفته این مقام مسئول مطالعات اخیری که بر روی میزان ذخایر لایه نفتی پارس جنوبی انجام داده‌ایم نشان می‌دهد که می‌توانیم نزدیک به این عدد از این میدان مشترک برداشت کنیم.

    در همین حال علی کاردر معاون وزیر نفت امروز با اشاره به خرید اولین کشتی FPSO ایران برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، از آغاز تولید روزانه 35 هزار بشکه نفت از این میدان مشترک با قطر تا پایان امسال خبر داده است.

    بر اساس این گزارش، هدف از طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی تولید روزانه 35 هزار بشکه نفت از بخش غیر مشترک این سازند هیدروکربوری بوده است؛   هر چند قطر از سال 1991 میلادی تولید نفت از این میدان مشترک را آغاز کرده است.

    برچسب ها