عصر خودرو

هیات تجاری پرتغال به اتاق تهران آمد;

به دنبال روابط بلندمدت با ایران هستیم

عصر بازار- یک هیات تجاری متشکل از فعالان اقتصادی کشور پرتغال با حضور در اتاق تهران با همتایان ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

به دنبال روابط بلندمدت با ایران هستیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، اعضای این هیات تجاری، صاحبان صنایع و سرمایه‌گذارانی در زمینه دارویی، پلاستیک، املاک و مستغلات، نوشیدنی‌ها، مبلمان و دکوراسیون هستند که به سرپرستی مدیرکل روابط بین‌الملل اتاق بازرگانی و صنایع این کشور به ایران سفر کرده‌اند.

     محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، در ابتدای این ملاقات با بیان اینکه ایران و پرتغال روابط سیاسی و اقتصادی دیرینه‌ای با یکدیگر داشته‌اند، گفت: روابط دیپلماتیک این دو کشور از سال 1971 به طور رسمی آغاز شده و با تاسیس سفارتخانه‌های ایران و پرتغال، موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های بسیاری در زمینه‌هایی چون اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، همکاری‌های گمرکی و نیز با مراکز تجاری پرتغال با نام‌های تجاری انجمن بازرگانی پرتغال (AEP)، انجمن صنایع (AIP) و آژانس سرمایه‌گذاری و تجارت پرتغال (AICEP) با موضوع تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری به امضا رسیده است.

    او این تفاهم‌نامه‌ها را مشوقی برای فعالیت‌های صنعتی بین دو کشور توصیف کرد و گفت: پس از توافق ایران با کشورهای 1+5 و شکل‌گیری برجام، شرایط توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با اقتصاد جهان فراهم شده است. پس از اجرایی شدن برجام، هیات‌های بسیاری از کشورهای اروپایی، که درصدد برقراری مراودات تجاری با ایرانی‌ها بودند، به ایران سفر کردند و اجلاس‌ها و کنفرانس‌های بسیاری با حضور آنان برای بررسی ظرفیت‌های ایران در حوزه سرمایه‌گذاری و بازاریابی برگزار شد.

    بختیاری حجم مبادلات ایران و پرتغال در چهار سال اخیر را اندک خواند و گفت: حجم تجارت پرتغال با ایران به نسبت تجارت جهانی این کشور، حدود یک دهم درصد است. بیشترین مقدار آن نیز در سال 2015 و حدود 52 میلیون دلار برآورد شده است. در حالی که ظرفیت‌ها برای توسعه مراودات بسیار است و این حجم از دادوستد، متناسب با این ظرفیت‌ها نیست.

    معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، با اشاره به بخشنامه رفع تحریم دلاری ایران گفت: با رفع تحریم‌ها و شفاف شدن عملیات بانکی، این بخشنامه می‌تواند کلید گشایش درهای توسعه تجارت میان دو کشور باشد.  او ادامه داد: ایران به لحاظ گستردگی و همجواری با حدود 15 کشور، بازار وسیعی را پدید آورده است و ایران و پرتغال می‌توانند با سرمایه‌گذاری مشترک، تولیدات خود را به کشورهای ثالث صادر کنند.  محمدرضا بختیاری در خاتمه سخنان خود گفت: ما به همکاری‌های بلندمدت می‌اندیشیم و خواهان آن هستیم که به بازار ایران تنها به عنوان یک بازار مصرف نگاه نشود.

    در ادامه این جلسه، پدرو ماگالیانش، مدیرکل روابط بین‌الملل اتاق بازرگانی و صنایع کشور پرتغال نیز با اشاره به اینکه این دومین سفر او به ایران است، گفت: رفت‌وآمد هیات‌های تجاری مختلف، گامی در جهت توسعه مراودات اقتصادی میان دو کشور است.

    او با بیان اینکه توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران برای ما مهم است، گفت: شرکت‌های مطرحی در پرتغال به فعالیت مشغول‌اند که می‌توانند با ایران نیز همکاری داشته باشند. ما هم به دنبال روابط بلندمدت با ایران هستیم. اما باید صبور بود و نباید عجله کرد. هدف ما این است که روابط میان پرتغال و ایران بسیار بیش از آنچه هم‌اکنون برقرار است، توسعه پیدا کند.  مدیرکل بین‌الملل اتاق بازرگانی و صنایع کشور پرتغال با اشاره به توانایی‌ها و ظرفیت کاری افراد حاضر در هیات تجاری پرتغال ادامه داد: مایل هستیم، میزبان شرکت‌های ایرانی در لیسبون باشیم و امیدواریم اتاق تهران در سال آینده، یک هیات تجاری قوی به کشور ما اعزام کند.  او گفت: تصور می‌کنم این‌گونه ملاقات‌ها رفته رفته به افزایش مراودات می‌انجامد و ما شرکت‌های بیشتری را به ایران خواهیم آورد. بدین ترتیب، ایران به یکی از شرکای مهم ما تبدیل می‌شود و حجم مبادلات نیز  افزایش خواهد یافت.

    برچسب ها