عصر خودرو

اختلاف نظر اعضا و دبیرخانه اوپک بر سر آمار تولید نفت جدی شد

عصر بازار- تلاش اوپک برای نهایی کردن جزئیات طرح کاهش تولید و تعیین سهمیه تولید تک تک اعضا در همین گام اول با مشکل مواجه شده و ایران به سومین کشور عضو تبدیل شده که علنا آمارهای این سازمان در مورد میزان تولید را زیر سوال برده است.

اختلاف نظر اعضا و دبیرخانه اوپک بر سر آمار تولید نفت جدی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دیروز گفت، برآوردهای دبیرخانه اوپک در وین از میزان تولید «قابل پذیرش» نیست. کاردر گفته، ایران در حال حاضر روزانه 3.89 میلیون بشکه نفت تولید می کند. این رقم حدود 300 هزار بشکه در روز بیشتر از برآورد اوپک در آخرین گزارش ماهیانه اش است. عراق و ونزوئلا هم قبلا از آمارهای دبیرخانه اوپک که از «منابع ثانویه» نظیر آژانس های خبری گردآوری می شود، انتقاد کرده بودند.
    سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) قصد دارد برای اولین بار در طی 8 سال گذشته، در نشست ماه آینده خود جزئیات طرح کاهش تولید خود را نهایی کند. اما با توجه به اینکه کشورهای عضو هنوز بر سر میزان تولید دقیق خود اختلاف نظر دارند، ظاهرا توافق بر سر میزان سهمیه تولید هر یک از اعضا به نحو فزاینده ای دشوار خواهد بود.
    اولین نشانه ها از اختلاف نظر در درون اوپک در همان ساعات اولیه پس از توافق الجزایر در روز 28 سپتامبر ظاهر شد، یعنی زمانی که عراق ارزیابی دبیرخانه اوپک از میزان تولید خود را رد کرد. این کشور از سازمان های رسانه ای دعوت کرده تا هفته آینده به عراق سفر کنند و خود تولید نفت بغداد را ارزیابی نمایند. الوجیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا هم روز 11 اکتبر گفت، کشورش در زمینه آمار تولید نفت با اوپک اختلاف نظر دارد، زیرا نوعی نفت سنگین که در کمربند اورینوکوی این کشور تولید می شود، در آمارهای اوپک لحاظ نمی شود.
    ایران و عراق در سال های اخیر سریعترین رشد تولید را در میان اعضای اوپک داشته اند و به دنبال آنند که از توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید مستثنی شوند.
    دیوید هافتون، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «سوالات بسیار مهم و بدون پاسخ زیادی تا امروز وجود دارد و تنها 6 هفته تا نشست مهم اوپک زمان باقی مانده است... اگر هیچ اتفاق نظر مشخصی در مورد کنترل تولید به دست نیاید، بازار صبر خود را از دست خواهد داد و ریسک کاهش قیمت ها در پایان سال وجود خواهد داشت.»

    برچسب ها