عصر خودرو

مدیرعامل منطقه آزاد کیش خبر داد

ساخت بندر توسط بخش خصوصی در پس‌کرانه کیش

بانک تخصصی صنعت دریایی راه اندازی شود

عصر بازار- مدیرعامل منطقه آزاد کیش با اشاره به ساخت بندر توسط بخش خصوصی در پس‌کرانه جزیره کیش،گفت: در هجدهمین همایش و صنایع دریایی و دریانوردی یکصد شرکت خارجی از ۲۰ کشور جهان محصولات خود را در عرصه صنایع دریایی، کشتی‌سازی، توسعه بنادر، ساخت اسکله، تجهیزات ساحلی و فراساحلی و صنایع نظامی دریایی به حمل‌ونقل دریایی ارائه می‌کند.

ساخت بندر توسط بخش خصوصی در پس‌کرانه کیش
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، علی‌اصغر مونسان امروز در مراسم افتتاحیه هجدهمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی ایران، اظهار داشت: این نمایشگاه جایگاه ویژه‌ای برای ارائه دستاوردها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش صنایع دریایی و دریانوردی دارد.

    وی ادامه داد: امیدواریم نتایج حاصل از این نمایشگاه باب تازه‌ای در خصوص جذب و بومی‌سازی فناوری‌های روز جهان در صنایع دریایی کشور باز کند و موجب افزایش کیفیت و ارائه خدمات در سطوح بالای جهانی شود.

    مدیرعامل منطقه آزاد کیش ادامه داد: ایران با مرزهای طولانی آبی از نظر برخورداری از منابع عظیم دریایی یکی از کشورهای مستعد دنیا است با این وجود و با وجود پیشرفت‌های چشمگیری که در حوزه بهره‌برداری از دنیا و توسعه صنایع مرتبط پس از انقلاب داشته‌ایم، به نظر می‌رسد قابلیت‌ها و استعدادهای کشور در حوزه اقتصاد دریایی بسیار بیش از دستاوردهای حاصله بوده و هنوز ایران به مقام و جایگاه اصلی خود در صحن جهانی‌اش از منابع دریایی نرسیده است.

    مونسان گفت: موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و ژئوپلتیک ایران فضای کافی برای افزایش فعالیت‌ها و اقدامات توسعه‌طلبانه در این صنعت را فراهم کرده است و از این رو می‌توان مسیر ترقی کشور و تولید ثروت را با تمرکز بیشتر در حوزه حاشیه سواحل به ویژه سواحل جنوب کشور بیشتر کرد.

    وی با تأکید بر اینکه صنایع دریایی فراتر از موضوعی نظیر کشتی‌سازی است، گفت: دریانوردی و حمل‌ونقل دریایی مهمترین بحث این صنعت است که می‌تواند در توسعه سواحل جنوب کشور مؤثر باشد ضمن آنکه حوزه‌هایی نظیر ماهیگیری، تجارت دریایی، صنایع تولید سازه‌های دریایی، گردشگری و بسیاری از فرآیندهای توسعه سواحل جزو صنایع دریایی است.

    مدیرعامل منطقه آزاد کیش ادامه داد: اگر منطقه‌ای از نظر جمعیتی توسعه یافته باشد صنایع مختلف هم در کنار آن شکل می‌گیرد و شکل‌گیری مراکز و شهرک‌های صنعتی در یک منطقه موجب توسعه و افزایش تمرکز جمعیتی در آن خواهد شد. با این نگاه توسعه سواحل در جنوب کشور مستلزم تقویت بنیه این مناطق از نظر نیروی انسانی مجرب و متخصص و سرمایه‌گذاری همزمان در توسعه صنعت دریایی است.

    مونسان گفت: ایجاد پس کرانه‌های ارتباطی و صنایع مرتبط در بخش‌های تجارت مجدد، لجستیک، بسته‌بندی، ترانزیت و شیلات در شهرهای کمتر توسعه یافته جنوب نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برای ساخت بنادر تجاری ایران است که سرمایه و منابع آن در کشور وجود دارد و نمونه بارز آن ساخت بندر مستعد توسط بخش خصوصی در پس‌کرانه همجوار جزیره کیش است که البته هنوز از تمام ظرفیت‌های آن استفاده نشده است.

    وی گفت: در هفدهمین همایش و صنایع دریایی و دریانوردی یکصد شرکت خارجی از 20 کشور جهان محصولات خود را در عرصه صنایع دریایی، کشتی‌سازی، توسعه بنادر، ساخت اسکله، تجهیزات ساحلی و فراساحلی و صنایع نظامی دریایی به حمل‌ونقل دریایی ارائه می‌کند.

    مونسان ادامه داد: مراکز علمی کشور ثابت کرده‌اند که توان تربیت نیروی انسانی و کارشناس را در عرصه‌های مختلف علمی دارا هستند و تاکنون توانسته‌اند در ابعاد نوین علوم و فنون مانند فناوری‌های پزشکی، هسته‌ای، فضایی، صنایع نفت و گاز، دریایی و هوانوردی و غیره کشور را از حضور متخصصان خارجی بی‌نیاز کنند.

    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: به نظر می‌رسد برای رفع مشکلات مالی صنایع دریایی می‌توان با راه‌اندازی بانک تخصصی در حوزه صنعت دریایی، تأمین منابع مالی این صنایع را پشتیبانی کرده و با توجه به بازده بالای سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه بدون اتکا به دولت و با مشارکت سرمایه‌های بخش خصوصی و بانک‌های خارجی این مؤسسات مالی را ایجاد کرد.

    وی گفت: آنچه که امروز به عنوان توان بالای کشور چه در عرصه نظامی و چه در عرصه زمینه‌های اقتصادی ظهور یافته است همه از تلاش جوانان این مرز و بوم است.

    مونسان بیان کرد: ساخت سدهای عظیم نفتی، کشتی‌های بزرگ باربری و نفتی، بنادر و تجهیزات دریایی، شناورهای کوچک و صیادی و ایجاد میلیون‌های شغل مستقیم و غیرمستقیم در زمینه صنایع و محصولات دریایی قطعاً  حاصل نگرشی جدید از کار و تلاش است.

    برچسب ها