عصر خودرو

بازگشت عرضه‌های اولیه

عصر بازار: بورس اوراق بهادار تهران هفته آینده پس از چند ماه توقف عرضه‌های اولیه شاهد شروع مجدد این عرضه‌ها خواهد بود.بازار سهام در هفته گذشته شاهد گشایش نماد بیمه کوثر بود که این مساله با استقبال معامله‌گران مواجه شد.

بازگشت عرضه‌های اولیه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این استقبال در بازار رکودزده تهران موجب شده تا بار دیگر عرضه‌های اولیه در بازار از سرگرفته شود. کارشناسان، عرضه‌های اولیه را از جمله مهم‌ترین اقدامات برای ایجاد هیجان و بازگشت نقدینگی به بازار به شمار می‌آورند. از سوی دیگر با وجود مشکلات شدید نظام بانکی، حضور در بازار سهام به شرکت‌ها فرصت استفاده از مزیت‌های بازار سرمایه را می‌دهد.

    براساس اعلام صورت گرفته، دوشنبه آینده 12 میلیون و 123 هزار سهم (معادل 15 درصد) شرکت مواد ویژه لیا با نماد معاملاتی شلیا در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه خواهد شد.شرکت مواد ویژه لیا ظرفیت سالانه 1800 تن الیاف شیشه و تیشوی فایبرگلاس دارد. سال مالی شلیا در حالی از 31 شهریور به 31 مردادتغییر کرده که این شرکت برای سال مالی 94 معادل 186 ریال و برای سال مالی 95 رقم 272 ریال پیش‌بینی کرده و با توجه به اتمام سال مالی 94، قرار است در آینده مجمع سالانه برگزار کند. شرکت‌های عمران و توسعه شهرستان نائین، کشتیرانی جنوب خط ایران، بهمن دیزل، پتروشیمی غدیر، مسکن پردیس و پتروشیمی بوعلی آماده عرضه اولیه هستند.

    در کنار موضوع عرضه‌های اولیه در هفته گذشته بورس اوراق بهادار در تحولات سیاسی مهمی شاهد افزایش شمار سناتورهای طرفدار برجام در سنا به بیش از 34 نفر بود. به این ترتیب احتمال رد شدن توافق بعید به‌نظر می‌رسد. در تحولات اقتصادی هفته گذشته بازار شاهد موضع‌گیری‌های مختلف در مورد صنعت خودرو بود. طرح موضوعی مانند کمپین تحریم خرید خودرو صفر هر چند نشان‌دهنده مخالفت افکار عمومی با وضعیت صنعت خودرو و لزوم اتخاذ سیاست‌های فوری برای این بخش است، اما نمی‌تواند به دور از فضای کلی اقتصاد رکودزده کشور باشد.

    از نظر کارشناسان رکود سنگین اقتصادی و عدم‌افزایش درآمد عمومی مردم موجب کاهش مصرف کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای در کشور شده است که موضوع خودرو با توجه به تولید یک میلیون دستگاهی این صنعت نیز در همین چارچوب قابل‌تحلیل است. در این شرایط به‌نظر می‌رسد با توجه به بدهی سنگین خودرو‌سازان به نظام بانکی، این صنعت با چالش‌های جدی مواجه شده و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق در تولید و تنوع فروش است. در صورت ادامه انباشت خودرو نظیر گزارش سه ماه نخست، شرکت‌های خودرو‌ساز در سه ماه آخر سال با چالش جدی مواجه خواهند شد.

    در بازار چه خبر بود؟
    بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل با شاخصی اندک مثبت بود که در آن شاخص کل با رشد 19/ 25 واحدی به رقم 64 هزار و 276 واحد رسید. در بازار روز چهارشنبه هر چند بازار همچنان با رکود مواجه بود، اما تمایل به خرید نیز به چشم می‌خورد به‌گونه‌ای که ارزش معاملات در بورس به 108 میلیارد تومان و در فرابورس به 289 میلیارد تومان بالغ شد.

    بازگشت اوراق فروش تبعی
    در گروه مخابرات پس از برگزاری مجمع انتخاب هیات‌مدیره مخابرات، سهامدار عمده این شرکت در انتهای هفته انتشار اوراق فروش تبعی دو شرکت همراه و مخابرات را اعلام کرد. براساس این اوراق سهامداران دو شرکت مخابرات و همراه اول می‌توانند در روز 18فروردین 95 دو سهم مخابرات و همراه را به قیمت 250 تومان و 3300 تومان به سهامدار عمده بفروشند. محدودیت خرید نیز در هر کد برای مخابرات 150 هزار برگه و همراه 30 هزار برگه اعلام شده است. این اوراق می‌تواند به بهبود شرایط معاملاتی این شرکت‌ها در ماه‌های آینده کمک کند.

    در گروه پالایشی به دنبال انتقادات از گران فروشی نفت خام به پالایشگاه‌ها در سه ماه نخست امسال در اقدامی ناکافی وزارت نفت اندکی از بهای نفت خام صورت‌حساب‌های صادره را کاسته است. در پی تصمیم وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش مبنی‌بر کاهش یک دلاری قیمت فروش نفت به پالایشگاه‌ها که برای دو ماه اول سال اعمال شد، پالایشگاه اصفهان هفته گذشته اقدام به اصلاح عملکرد سه ماه اول سال کرد که با افزایش پوشش سود سه ماهه از 17 به 22 درصد همراه بود.  براساس این گزارش، در حالی باید منتظر اعلام اثر اقدام وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش در سایر پالایشگاه‌ها بود که پالایشگاه تهران به دومین شرکت این گروه هم در این باره توضیح داد. در گروه پالایشی در ابتدای بازار روز چهارشنبه صف فروش نفت بهران جمع‌آوری شد تا پس از مدت‌ها این نماد به تعادل دست یابد.

    در گروه پتروشیمی سه‌شنبه آینده بلوک مدیریتی «پترول» با 27 درصد و به ارزش 999 میلیارد تومان معامله خواهد شد تا در صورت معامله، مالکیت شرکت بازرگانی پتروشیمی کاهش یابد. با انجام این معامله احتمالا هلدینگ خلیج فارس به مالک عمده پترول تبدیل خواهد شد.

    در گروه بانکی بانک پاسارگاد با اعلام افزایش سرمایه از مرز
    5 هزار میلیارد تومان عبور کرد.این افزایش سرمایه 840 میلیارد تومانی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران این بانک صورت گرفته است. با انجام این افزایش سرمایه بانک پاسارگاد در تمامی متغیرهای بانکی جایگاه بهتری را به دست خواهد آورد.در گروه غذایی همچنان برخی از نمادهای قندی با رشد قیمت و صف خرید مواجه شدند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو