عصر خودرو

گزارش وزارت کار آمریکا بازار طلا را به هم ریخت

انتشار مهم‌ترین داده تابستان

عصر بازار: فلز زرد که در دو روز نخست هفته کاری رشد قیمت را تجربه کرده بود، در دو روز بعد و در آستانه انتشار گزارش وزارت کار آمریکا رو به افت گذاشت تا روز جمعه را نیز با حالت انتظاری آغاز کند، روزی که بازار با نوسان‌های شدیدی همراه شد. جیم وایکاف ستون‌نویس پایگاه اینترنتی کیتکو، معتقد است که گزارش روز جمعه وزارت کار ایالات‌متحده آمریکا به‌دلیل سرنخ‌هایی که در مورد زمان احتمالی افزایش نرخ‌های بهره فدرال‌رزرو به‌دست می‌دهد، مهم‌ترین داده بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در تابستان ۲۰۱۵ است.

انتشار مهم‌ترین داده تابستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی است که واکنش بازار به گزارش روز جمعه نشان می‌دهد که ابهام در مورد سیاست‌های آینده فدرال رزرو ادامه دارد. هر اونس فلز زرد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1134 و 1139 دلار ایستاده بود، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های 1133 و 1125 دلار ایستاد. روز جمعه نیز تا ساعت 8 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1120 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته رقم خورده باشد.

    افت 6 دلاری اونس در روز چهارشنبه عمدتا ناشی از کاهش ریسک‌گریزی در بازار سهام و تاثیرگذاری عوامل افزایشی خارجی بود. روند بازارهای جهانی سهام در روز چهارشنبه، تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهش داد و همزمان دو عامل خارجی مهم بازار نیز به ضرر طلا عمل کردند. در سومین روز کاری هفته، شاخص دلار با افزایش و بهای نفت خام با کاهش روبه‌رو شد.

    بازارهای سهام جهان روز چهارشنبه با ثباتی نسبی روبه‌رو بودند. شاخص سهام شانگهای در این روز 2/ 0 درصد افت کرد که به نسبت سقوط‌های اخیر ناچیز بود. ناظران بازار چین معتقدند که دولت این کشور چهارشنبه دوباره در بازار مداخله کرد تا با خرید سهام مانع سقوط بازارها شود. بازارهای چین پنج‌شنبه و جمعه تعطیل بودند. دیگر شاخص‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی هم چهارشنبه تضعیف شدند. البته بازارهای آمریکایی از کف روزانه خود بالا آمدند.

    اما مهم‌ترین داده اقتصادی روز چهارشنبه گزارش موسسه ADP از وضعیت اشتغال‌زایی بخش خصوصی آمریکا در ماه آگوست بود که نشان داد در ماه گذشته میلادی 190 هزار شغل در این بخش ایجاد شده است. البته بازار طلا واکنش چندانی به این گزارش نشان نداد؛ چراکه داده‌های این گزارش تنها اندکی کمتر از انتظارات بود. دیگر داده مهم روز، بهای مصرف‌کننده منطقه یورو در ماه جولای بود که افت 1/ 0 درصدی آن نسبت به ماه ژوئن و 1/ 2 درصدی نسبت به سال گذشته اعلام شد. این ارقام با انتظارات همراه بودند، اما در هر حال نگرانی‌ها را درباره روند ضدتورمی تشدید کردند. اما افت 8 دلاری روز پنج‌شنبه هم عمدتا ناشی از افزایش ریسک‌پذیری در بازار سهام بود. در این روز شاخص دلار هم رشد داشت تا فشار روی طلا تشدید شود. البته بهای نفت در این روز با افزایش خود به طلا کمک کرد. در چهارمین روز کاری هفته، انتظار برای گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا کاملا به چشم می‌آمد، انتظاری که صبح جمعه به‌شدت تشدید شد.

    روز پنج‌شنبه تعطیلی بازارهای سهام چین با ثبات نسبی دیگر بازارها همراه شد. البته شاخص نیکی ژاپن که هفته خوبی نداشت، روز جمعه هم 5/ 0 درصد افت کرد. در این روز بانک مرکزی اروپا در نشست سیاست پولی خود، نرخ بهره را تغییر نداد، امری که همسو با انتظارات بود. با وجود این، ماریو دراگی، رئیس این نهاد در سخنرانی خود اشاراتی داشت که ضمن هشدار نسبت به خطرات ضدتورمی و کاهش رشد اقتصادی در اروپا، احتمال تغییر نرخ بهره در نشست‌های آینده را مطرح کرد. البته قاره سبز روز پنج‌شنبه چند داده خوب منتشر کرد. مهم‌ترین آنها شاخص مدیران خرید بخش خدمات در ماه آگوست بود که 4/ 54 واحد اعلام شد. این شاخص در ماه جولای 54 واحد اعلام شده بود، اما در این روز صندوق بین‌المللی پول در گزارشی گفت که کاهش رشد اقتصادی چین و آشوب اخیر در بازارهای سهام، اقتصادهای عمده جهان را تهدید می‌کند. وخامت اوضاع اقتصادی در جهان می‌تواند به رشد تقاضای طلا منجر شود.

    اونس روز جمعه را با نوسان‌های محدود پیرامون قیمت 1125 دلار آغاز کرد، روندی که با توجه به انتظار بازارها برای انتشار گزارش مهم وزارت کار آمریکا عجیب نبود. اونس طلا تا ساعت 5 بعدازظهر به قیمت 1120 دلار رسید. در این ساعت گزارش وزارت کار آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه آگوست 173 هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار 200 هزار مورد اشتغال‌زایی در این ماه میلادی بود. به این ترتیب رقم گزارش روز جمعه بدتر از انتظارات بود تا اونس پس از رسیدن این داده با رشد روبه‌رو شود اما هضم داده‌های دیگر گزارش، اونس را با نوسان روبه‌رو کرد. در واقع بازبینی میزان اشتغال‌زایی ماه‌های قبلی، فشار روی فلز زرد را حفظ کرد.  هر اونس طلا تا ساعت 8 بعدازظهر به قیمت 1120 دلار بازگشت، گرچه پوشش قیمت نهایی هفته گذشته در این گزارش ممکن نبود.کمترین و بیشترین قیمت‌هایی که تا زمان تنظیم این گزارش ثبت شدند1116 و 1133 دلار بودند. داده روز جمعه درباره وضعیت بازار کار ایالات‌متحده از این روز اهمیت دارد که به کارشناسان درباره تشخیص زمان افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو کمک می‌کند.

    در حالی که کاهش رشد اقتصادی چین و آشوب در بازارهای سهام این کشور و دیگر بازارهای جهانی سهام، در هفته‌های گذشته توانسته بهای فلز زرد را بالا ببرد، احتمال افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا همچنان بزرگ‌ترین عامل سرکوب‌کننده ارزش طلا است. ادامه احیای اقتصادی آمریکا می‌تواند مقام‌های کمیته بازار آزاد فدرال رزرو را به افزایش نرخ‌های بهره برای نخستین بار در حدود 8 سال گذشته ترغیب کند، اما نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصاد جهان همراه با برخی داده‌های بد از اقتصاد آمریکا ممکن است این تصمیم را به تعویق بیندازد. انتشار داده‌های بد اقتصادی احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا را در نشست سپتامبر پایین می‌آورد. افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو به نفع دلار و به ضرر طلا تمام خواهد شد.

     

    برچسب ها