عصر خودرو

بررسی سه رویداد موثر بر رفتار سرمایه گذاران؛

این هفته بازارهای مالی از چه عواملی تاثیر می پذیرند؟

عصر بازار- هفته قبل عملکرد بازارهای مالی چندان مثبت نبود و قیمت ها در بازار فلزات اساسی و طلا کاهش یافت. این روزها با توجه به تحولاتی که در صحنه اقتصاد جهان رخ داده و رویدادهای اقتصادی و سیاسی پیش رو، سرمایه گذاران مجبود هستند با احتیاط بیشتری رفتار کنند. در ادامه به برخی عوامل اصلی که بر بازارهای مختلف تاثیر دارند و نیز رویدادهای هفته پیش رو اشاره می کنیم.

این هفته بازارهای مالی از چه عواملی تاثیر می پذیرند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، باور کلی سرمایه گذاران این است که اقتصاد چین و منطقه یورو به سمت ثبات در حرکت است و در آمریکا، بانک مرکزی در ماه پایانی سال جاری میلادی یعنی دو ماه دیگر نرخ های بهره را بالا خواهد برد. اما این بدان معنا نیست که گزارش های اقتصادی از جهان و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر سیاست های پولی بانک مرکزی این کشور تاثیری نخواهد داشت.

    در هفته های اخیر اکثر اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بر لزوم افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک تاکید کرده اند اما جانت یلن، رییس بانک مرکزی همواره اعلام کرده بر مبنای وضعیت اقتصادی در باره زمان افزایش نرخ های بهره تصمیم گیری خواهد شد. به همین دلیل در هفته های آینده داده های اقتصادی بر تصمیم بانک مرکزی و تحولات بازارهای مختلف تاثیر خواهند داشت.

    عامل دیگری که در بلندمدت بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر دارد تبعات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپاست. روند جدایی از اوایل سال آینده میلادی آغاز می شود و پیش بینی شده لطماتی به اقتصاد اروپا وارد خواهد کرد.

    در هفته پیش رو، سه عامل مهم بر بازارهای مختلف تاثیر دارند. عامل اول، گزارش هایی است که از اقتصاد آمریکا منتشر می شود. این هفته وضعیت تولید صنعتی، نرخ تورم، وضعیت بخش مسکن و شرایط بازار کار در هفته قبل، اعلام می شود و پیش بینی شده داده های این گزارش ها مثبت باشد. اگر چنین باشد بازارهای مالی رونق پیدا خواهند کرد.

    البته این هفته گزارش عملکرد برخی شرکت های بزرگ بورسی در آمریکا نیز منتشر می شود که احتمال چندان امیدبخش نخواهند بود.

    در صحنه سیاسی، در هفته جاری آخرین مناظره دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود و این آخرین فرصت ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه، برای دفاع از خود و برنامه هایش است. اخیرا اتهام هایی علیه او مطرح شده که لطمات بزرگ به محبوبیت وی وارد کرده است. پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری خبری مثبت برای بازارهای مالی است.

    در اروپا این هفته خبرهایی از اقتصاد انگلستان و منطقه یورو منتشر می شود اما مهمترین رویداد، نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپاست که روز پنجشنبه برگزار خواهد شد. انتظار نمی رود در این نشست تغییری در سیاست های حمایتی داده شود. خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه بانک مرکزی اروپا قصد دارد از حمایت های خود بکاهد. سرمایه گذاران نگران این امر هستند و تلاش می کنند در کنفرانس مطبوعاتی ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا سرنخ هایی از جهت گیری سیاست های پولی این نهاد بیابند.

    و سومین عامل موثر بر بازارها در هفته جاری، گزارش نرخ رشد اقتصاد چین در سه ماهه سوم سال جاری میلادی است. محتوای این گزارش بویژه بر بازار فلزات اساسی تاثیر خواهد گذاشت.

    در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها