عصر خودرو

دلار در انتهای کانال ۳۳۰۰ تومان ماند

یک هفته جدال در مرز روانی

عصر بازار: دومین هفته شهریورماه، صحنه جدال بازیگران بازارساز و معامله‌گران غیررسمی در مرز روانی ۳۴۰۰ تومان بود. نتیجه این تقابل، ماندن دلار در انتهای کانال ۳۳۰۰ تومان و صفر شدن تغییرات هفتگی این ارز بود.

یک هفته جدال در مرز روانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، پنج‌شنبه گذشته، دلار مانند روز چهارشنبه روی قیمت 3395 تومان قرار گرفت و نوسانی را تجربه نکرد. ماندن روی قیمت 3395 تومان موجب شد که شاخص بازار ارز نسبت به نرخ بسته شده انتهای هفته پیش از آن نیز نوسانی را تجربه نکرده باشد. فعالان، کاهش حجم معاملات و عرضه بازارساز را از عوامل سکون دلار در روز پنج‌شنبه دانستند؛ اما برخلاف روند کم نوسان دلار، پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی، بیشترین کاهش روزانه خود در هفته را تجربه کرد و با 6 هزار تومان نزول از کانال 920 هزار تومان خارج شد و به قیمت 917هزار تومان رسید. البته با وجود این افت، این فلز گرانبها رشدی 7/ 0 درصدی را در طول هفته برای خود رقم زد.

    سطح بالاتر، نوسان کمتر
    شاخص بازار ارز که در سه روز ابتدایی سومین ماه تابستان در محدوده 3350 تا 3365 تومان قرار داشت، به یکباره در تاریخ 4 شهریور با 35تومان رشد وارد کانال 3400 تومان شد. پس از این تاریخ قیمت بسته شده این ارز از سطح 3400 تومان عبور نکرد، ولی نوسانات آن عمدتا در انتهای کانال 3300 تومان با تغییرات روزانه کمتر ادامه یافت. به‌عنوان مثال، بیشترین تغییر قیمتی دلار در هفته گذشته در روزهای شنبه و یکشنبه رخ داد که این ارز تحت‌تاثیر اخبار هیجانی مربوط به بازار نفت، یک رفت و برگشت 15 تومانی را تجربه کرد. شنبه، شاخص بازار ارز تحت‌تاثیر رشد طلای سیاه با 15 تومان کاهش به قیمت 3380 تومان رسید، اما با خالی شدن اثر این هیجان، یکشنبه دلار با 15 تومان افزایش به قیمت 3395 تومان بازگشت. پس از این دو روز، تغییرات قیمتی دلار تا حدی کاهش یافت؛ دوشنبه، دلار با 3 تومان افزایش به قیمت 3398تومان رسید. سه‌شنبه نیز این ارز با یک تومان افزایش دیگر به قیمت 3399 تومان رسید. فشار تقاضای آربیتراژی و تحرکات معامله‌گران آتی دو عاملی بودند که به افزایش قیمتی کمک کردند؛ در مقابل عرضه بازارساز نیروی کاهشی بود که مانع رشد بیشتر نرخ شد.

    چهارشنبه، دلار کمی از نزدیکی سطح 3400 تومان فاصله گرفت و به قیمت 3395 تومان رسید. نهایتا روز پنج‌شنبه دلار نوسانی را نسبت به روز قبل تجربه نکرد و روی همان قیمت 3395 تومان به کار خود پایان داد.  با وجود آرامش قیمتی دلار در روز پنج‌شنبه، تعدادی از فعالان اعتقاد دارند که امروز شنبه این ارز از مرز 3400 تومان عبور خواهد کرد. به گفته آنها، فشار تقاضا در حدی بالاست که قیمت در همان هفته گذشته هم ظرفیت عبور از مرز روانی را داشت، اما بازارساز ارزی با عرضه خود مانع عبور دلار شد.

    این دسته اعتقاد دارند که بازار نهایتا به راه خود ادامه خواهد داد و بازیگران بازارساز توان مقابله در برابر این روند را نخواهند داشت. افزایش سفرهای تابستانی در اواسط و انتهای شهریورماه، در کنار تقاضای آربیتراژی دو دلیل عمده افزایشی هستند. این در حالی است که گروه دیگری از فعالان اعتقاد دارند عرضه بازارساز به اندازه‌ای هست که حرکات هیجانی مقطعی را مدیریت و اثرات تحرکات معامله‌گران غیررسمی را خنثی کند.

    2 روز بد سکه
    سکه تمام بهار آزادی که در 4 روز ابتدایی هفته گذشته 3 افزایش پیاپی را تجربه کرده بود، در 2دو روز انتهایی هفته در مسیر کاهشی قرار گرفت تا چهارشنبه و پنج‌شنبه دو روز بد این فلز گرانبها باشند. شنبه گذشته، سکه تمام نوسانی را نسبت به پنج‌شنبه دو هفته پیش تجربه نکرد و روی همان قیمت 910 هزار تومان به کار خود پایان داد. نوسان‌های افزایشی سکه از روز یکشنبه آغاز شد. در دومین روز هفته، قیمت سکه با 8 هزار تومان رشد به 918 هزار تومان رسید. جدا از افزایش تقاضا، رشد دلار دیگر عامل بالا رفتن سکه بود. دوشنبه، سکه به کانال 920 هزار تومان وارد شد و سه‌شنبه تحت‌تاثیر رشد اونس تا قیمت 925 هزار تومان بالا رفت، اما روند رو به رشد این فلز در دو روز انتهایی آخر هفته پیش متوقف شد. چهارشنبه سکه با 2 هزار تومان کاهش به قیمت 923 هزار تومان رسید و بیشترین افت نیز مربوط به روز پنج‌شنبه بود که این دارایی گرانبها با 6 هزار تومان افت به قیمت 917 هزار تومان رسید.

    برچسب ها