عصر خودرو

لبخند دوباره غول‌های مصرف کننده به طلا

عصر بازار: بازار طلای لندن در پی کاهش قیمت این فلز ارزشمند، نشانه‌هایی از تقاضای رو به رشد برای طلا از سوی مصرف کنندگان بازارهای نوظهور را نشان می‌دهد.

لبخند دوباره غول‌های مصرف کننده به طلا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هزینه استقراض طلای فیزیکی در لندن طی هفته‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. به گفته حاضران بازار، این وضعیت ناشی از نیاز معامله گران به تحویل طلا به پالایشگاه‌های سوییس پیش از ذوب و ارسال آنها به نقاطی مانند هند بوده است.

    تحولات مذکور در شرایطی صورت می‌گیرد که تقاضای طلا در هند در ماه ژوییه افزایش یافت و صادرات طلا از سوییس به این کشور بیش از سه برابر رشد کرد. به گفته تحلیلگران، مبدا بیشتر این طلا احتمالا پیش از اینکه ذوب و به شمش‌های کیلویی تبدیل شود، از لندن بوده است.

    واردات طلای چین از هنگ کنگ و سوییس هم در ژوییه پس از اینکه قیمت طلا به کمترین رقم در پنج سال و نیم گذشته سقوط کرد، بهبود یافت.

    در حالیکه بازار طلا از سقوط بازارهای بورس و احتمال افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا لطمه دیده است، تحلیلگران بانک اچ اس بی سی بر این باورند که هر اونس طلا با ظاهر شدن خریداران بازار نوظهور، تا پایان سال به 1205 دلار افزایش خواهد یافت.

    طلا از ابتدای امسال تاکنون چهار درصد کاهش قیمت داشته و هر اونس این فلز در آخرین معاملات بازار لندن 1135 دلار بود. این فلز ارزشمند در 24 ژوییه به رکورد پایین 1077 دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت در پنج سال و نیم گذشته بود.

    طبق پیش بینی تحلیلگران موسسه مالی سیتی، دورنمای تقاضای فیزیکی در نیمه دوم سال 2015 احتمالا با فرا رسیدن فصل جشنواره در آسیا و کاهش قیمت‌های داخلی، بهبود پیدا خواهد کرد.

    در نیمه اول امسال کل صادرات طلا از انگلیس 50 درصد بالاتر از نیمه اول سال 2014 بود و بیش از 90 درصد از این صادرات به مقصد چین، هنگ کنگ و سوییس بود.

    لندن همچنان بزرگترین مرکز جهان برای تجارت و ذخیره سازی طلا باقی مانده است. اداره گمرک و مالیات انگلیس ماه گذشته با انتشار آماری اعلام کرد کاهش کسری تجاری انگلیس در سه ماهه دوم تحت تاثیر تجارت طلا بود.

    با اینهمه تقاضای هند و چین برای طلا بسیار پایین‌تر از سطح مشاهده شده در سال 2013 است که طی آن تقاضای چین 40 درصد افزایش داشت.

    طبق گزارش شورای جهانی طلا، تقاضای جهانی برای طلا در سه ماهه دوم سال 2015 به کمترین میزان در شش سال گذشته رسید.

    هند سال گذشته عنوان بزرگترین خریدار طلای جهان را که در سال 2013 به چین واگذار کرده بود، مجددا تصاحب کرد. تقاضای کلی طلا در هند با 14 درصد کاهش سالانه، به 842.7 تن در سال 2014 رسید در حالیکه تقاضا در چین 38 درصد کاهش پیدا کرد و به 813.6 تن رسید.

    برچسب ها