عصر خودرو

کارشناسان جهش اصلاحی را پیش‌بینی می‌کنند;

امید طلا به سومین گام اکتبر

عصر بازار- سقوط ارزش طلا در نخستین هفته اکتبر در هفته دوم تعدیل شد تا کارشناسان و سرمایه‌گذاران خرد به احیای قیمت‌ها در هفته سوم امید داشته باشند. اونس طلا که در نخستین هفته اکتبر حدود ۵/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست داده و به قیمت ۱۲۵۸ دلار سقوط کرده بود، در هفته دوم باز هم افت کرد، گرچه با نوسان در بازه‌ای محدود تنها در نهایت روی قیمت ۱۲۵۰ دلار ایستاد. اکنون نظرسنجی‌های تازه «کیتکو» نشان می‌دهد ۵۲درصد کارشناسان و ۵۴ درصد سرمایه‌گذاران خرد انتظار افزایش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری دارند.

امید طلا به سومین گام اکتبر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران 17 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 9 نفر معادل 52 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. شمار تحلیلگران کاهشی و خنثی هم برابر بوده است هر کدام با 4 نفر، 24 درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو هم که بازتاب دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 853 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 464 نفر معادل 54 درصد، افزایش و 239 نفر معادل 28 درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 150 نفر معادل 18 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» می‌گوید انتظار جهش طلا از فروش سپتامبر-اکتبر را دارد: «دلار همچنان مانع رشد طلاست، اما باید توجه داشت که اونس در هفته گذشته با وجود جهش شاخص دلار، دارای ثبات بود. بازار در هفته گذشته به مرز 1280 نرسید، اما این اتفاق ممکن است این هفته بیفتد.» فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «پرایس فیوچرز گروپ» هم انتظار جهش طلا را دارد، به خصوص طلای خریداری شده به پوند بریتانیا. او اشاره می‌کند که قیمت طلا در تطبیق با تورم بریتانیا، در کمترین سطح در 168 سال گذشته قرار دارد. فلین می‌گوید فروش پوند به دلیل نگرانی‌های «برگزیت» ممکن است بیش از حد بوده باشد و رشد پوند در هفته جدید می‌تواند مانع رشد شاخص دلار شود. این کارشناس همچنین به این نکته اشاره می‌کند که فدرال رزرو در نشست نوامبر دست به افزایش نرخ‌های بهره نخواهد زد. آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان دی است منجمنت» می‌گوید که اثر افزایش احتمالی نرخ‌های بهره آمریکا در ماه دسامبر باید از همین حالا قابل مشاهده باشد، اما کسی از افزایش اندک نرخ بهره وجوه فدرال نمی‌ترسد! شان لوسک، از مدیران ارشد «والش تریدینگ» هم می‌گوید اونس کف فنی خود را تجربه کرده پس باید در انتظار بازگشت قیمت به بالای نقطه‌های 1260 یا 1265 دلار باشیم. ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» هم با توجه به عدم قطعیت ناشی از انتخابات آمریکا «محتاطانه» افزایشی است.

    اما کارشناسان کاهشی هم وجود دارند. رالف پرستون، کارشناس موسسه «هریتیج وست فایننشال» می‌گوید انتظار می‌رود دلار به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی در جهان به رشد خود ادامه دهد و طلا را تحت فشار نگه دارد. کوین گرادی، رئیس موسسه «فینیکس فیوچرز اند آپشنز ال ال سی» هم با اشاره به اثر افزایشی رشد ذخایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اثر کاهشی احتمال انقباض پولی در آمریکا، خنثی است.

    برچسب ها