عصر خودرو

مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو مطرح کرد:

افزایش تولید گندله آهن در گندله‌سازی اردکان

عصر بازار- مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو از افزایش تولید گندله آهن در مجتمع گندله‌سازی اردکان خبر داد.

افزایش تولید گندله آهن در گندله‌سازی اردکان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، سید محمود سیدی با اعلام اینکه میزان تولید کنسانتره سنگ آهن در مجتمع معدنی چادرملو با 10 درصد افزایش نسبت به برنامه پیش بینی شده، از مرز 5 میلیون و 846 هزار تن گذشت، اظهار داشت: در شش ماهه نخست امسال همچنین با توجه به اجرای طرح توسعه ظرفیت کارخانه گندله سازی اردکان از  3 میلیون و 400 هزار تن به 4 میلیون تن در سال، توانستیم بیش از یک میلیون و 928 هزار گندله در این واحد تولید کنیم.

    وی بیان کرد: امیدواریم تا پایان امسال به ظرفیت پیش بینی شده در طرح افزایش تولید دست پیدا کنیم.

    سیدی در مورد دلیل تعدیل مثبت سود سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو(کچاد) در سال مالی منتهی به 1395 عنوان کرد: مهمترین عامل افزایش سود سهام EPS) ) این شرکت، افزایش قیمت شمش فولاد خوزستان است.

    مبنای قیمت گذاری در گندله‌سازی نرخ شمش فولاد خوزستان است

    وی افزود: مبنای قیمت گذاری محصولات ما از جمله کنسانتره و گندله بر پایه نرخ شمش فولاد خوزستان محاسبه می شود و هرگونه افزایش و یا کاهش قیمت آن، به طور مستقیم بر درآمد چادرملو تاثیرگذار است.

    مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو تصریح کرد: ما در بودجه قبلی، قیمت شمش فولاد خوزستان را برای سال 95 حدود 11 میلیون ریال در نظر گرفته بودیم در صورتی که با گذشت 6 ماه از سال، شاهد میانگین نزدیک به قیمت 12 میلیون ریال بودیم، یعنی حدود 9 درصد افزایش قیمت شمش.

    وی افزود: بر این اساس پیش بینی درآمد هر سهم شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال مالی منتهی به 30 اسفند 1395، با سرمایه 28 هزار و 215 میلیارد ریال، حکایت از تعدیل 42 ریالی برای هر سهم دارد بنابراین، مبلغ درآمد هر سهم از 175 ریال به مبلغ 217 ریال افزایش می یابد.

    وی یادآور شد: مبنای محاسبه قیمت محصول کنسانتره چادرملو برای فولاد مبارکه 13.8 درصد و برای فولاد خوزستان 11.8 درصد قیمت شمش و برای گندله 21.5 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان است.

    هدف اصلی چادرملو تامین نیاز مواد اولیه واحدهای فولادی داخل کشور است

    سیدی همچنین با اشاره به کاهش میزان تولید سنگ آهن دانه بندی شده این شرکت گفت: از آنجا که هدف اصلی چادرملو تامین نیاز مواد اولیه واحدهای فولادی در داخل کشور است و تنها واحد بزرگ تولید فولاد به روش کوره بلند برای مصرف سنگ آهن دانه بندی، شرکت ذوب آهن اصفهان است، شرکت فوق تنها متقاضی سنگ آهن دانه بندی شده این شرکت است و مذاکرات مقدماتی به عمل آمده برای فروش سنگ آهن دانه بندی با شرکت ذوب آهن اصفهان تاکنون به نتیجه نرسیده و هر زمان که برای این محصول مشتری با قیمتهای مناسب وجود داشته باشد، نسبت به تولید محصول دانه بندی اقدام خواهد شد هر چند که موجودیهای آماده برای فروش سنگ آهن دانه بندی در حال حاضر از میزان مناسبی برخوردار است.

    مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو بیان کرد: اما برای تولید محصولاتی نظیر کنسانتره و گندله که مورد استفاده واحدهای بزرگ فولادسازی کشور به روش احیاء مستقیم از جمله مبارکه، خوزستان و خراسان است، همواره تلاش کرده ایم در کنار سایر تولیدکنندگان عمده سنگ آهن، مواد اولیه این واحدها را تامین کنیم تا نیازی به واردات نباشد.

    طی روند رو به رشد چادرملو به رغم کاهش قیمت‌های جهانی سنگ آهن

    وی در خصوص تدابیر اتخاذ شده در برابر کاهش قیمت های جهانی سنگ آهن گفت: طی سالهای اخیر با وجود کاهش شدید قیمت های جهانی سنگ آهن و موانع ناشی از تحریم های اقتصادی توانستیم همچنان به روند رو به رشد خود ادامه دهیم و طرح ها و برنامه های توسعه خود را هر چند با اندکی تاخیر در برنامه زمان‌بندی، اما با موفقیت  به پیش ببریم.

    سیدی افزود: یکی از عمده عوامل مهم و موثر در ادامه فعالیت های این شرکت و پیشگیری از ضرر و زیانهای ناشی از تولید در شرایط بحرانی، پیش بینی های واقع بینانه و اتخاذ تدابیر راهبردی برای کاهش آسیب های ناشی از بحران اقتصادی داخلی و خارجی بود و فعالان این صنعت خوب می دانند ارزش افزوده در فرآیند تولید آهن و فولاد در زنجیره تولید اتفاق می افتد بنابراین اگر ما تنها به تولید سنگ آهن و فروش آن اکتفا می کردیم، شاید در زمان اوج قیمت جهانی این محصول در سالهای 91 و 92 از سود قابل توجهی برخوردار می شدیم اما با سقوط یکباره قیمتهای جهانی که از اواخر سال 92 آغاز شد و همچنان ادامه دارد، به طور قطع ما نیز مانند بسیاری از فعالان معادن سنگ آهن بحران زده می شدیم و چاره ای جز تعطیلی نداشیم.

    سیدی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در مقاومت این شرکت در برابر بحران اقتصادی، متکی نبودن زیاد به درآمدهای ارزی است و با توجه به اینکه تقریبا تمام محصولات تولید شده در چادرملو در داخل و با قیمت هایی بر مبنای نرخ شمش فولاد خوزستان به فروش می رسد و تنها پنج تا هفت درصد آن صادراتی است، بنابراین قطع درآمدهای ارزی چادرملو تنها توانسته روند طرح های توسعه این شرکت را اندکی به تاخیر بیاندازد.

    تلاش چادرملو برای تامین نیاز کشورهای منطقه

    مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو تاکید کرد: اگر بتوانیم با تکمیل زنجیره تولید در فرآوری محصولات معدنی توان خود را افزایش دهیم، قادر خواهیم بود حداقل نیازهای کشورهای منطقه را تامین کنیم و این درآمد قابل توجهی را برای ایران ایجاد می کند.

    سیدی در مورد مزیت استفاده از سنگ آهن داخلی برای تولید کنندگان فولاد گفت: سنگ آهن به عنوان ماده اولیه و اصلی تولید فولاد است که بیشترین سهم را در قیمت تمام شده آن دارد و در کشور چین حدود 39 درصد، کشورهای اروپایی حدود 31 درصد و در ایران حدود 25 تا 30 درصد قیمت تمام شده فولاد را سنگ آهن تشکیل می دهد بنابراین به دلایل مختلف برای کشور ما یکی از مزیت های مهم اقتصادی برای تولید فولاد استفاده از سنگ آهن داخلی است،   زیرا با وجود کاهش شدید قیمت های جهانی در دو سال اخیر، باز هم قیمت تمام شده سنگ آهن داخلی برای فولاد سازها کمتر از قیمت جهانی در محل کارخانه است.

    وی افزود: استفاده از سنگ آهن داخلی مزیت های اقتصادی و اجتماعی دیگری از جمله هزینه های کمتر حمل و نقل برای اکثر مجتمع های فولادسازی کشور در مقایسه با واردات سنگ آهن از بنادر جنوبی کشور را نیز دارد که این مزیت ها شامل امنیت بیشتر در تامین سنگ آهن داخلی با توجه به بروز بحرانهای جهانی، تحریم ها، مشکلات حمل و نقل، نوسانات قیمت ها، کافی نبودن تاسیسات زیربنایی بنادر است و در حال حاضر تاسیسات موجود در بنادر کشور پاسخگوی واردات مقادیر عظیمی از سنگ آهن نیست.

    سیدی تصریح کرد: از طرف دیگر اتکاء به تولید داخلی مزایای اجتماعی هم دارد، مانند ایجاد اشتغال در مناطق محروم  که عمده معادن سنگ آهن در همین مناطق هستند، احداث تاسیسات زیربنایی از قبیل جاده، خطوط راه آهن، برق‌رسانی، آبرسانی، امور بهداشتی و... که کل جامعه از آن بهره مند می شوند.

    برچسب ها