عصر خودرو

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی:

ایران، عربستان، روسیه و عراق خارج از اوپک رایزنی مشترک داشته باشند

عصر بازار- مهرداد عمادی گفت: ایران، عربستان، روسیه و عراق همگی در یک قایق هستتند، شاید درست باشد که خارج از گفت‌وگوهای اوپک با هم مذاکره داشته باشند.

ایران، عربستان، روسیه و عراق خارج از اوپک رایزنی مشترک داشته باشند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از ایلنا، مهرداد عمادی کارشناس ارشد بازار نفت در  پاسخ به این پرسش که چرا نقش روسیه و عراق که همواره بیشترین سهم را در افزایش بی رویه تولید و کاهش قیمت نفت داشته‌اند، نادیده گرفته شده و صرفا بر نقش عربستان تاکید می‌شود؟ ، گفت: اگر می‌خواهیم بازار نفت را متعادل کنیم و بتوانیم قیمت نفت را پیش بینی کنیم و مهمتر از همه، سرمایه‌گذاری‌ها از تلاطم و نوسانات قیمت نفت دچار آسیب نشود، باید با روسیه و عراق نیز گفت‌وگوی جدی داشته باشیم.

    وی با تاکید بر این که باید پارامترهای سیاسی را از گفت‌‎وگوهای نفتی خارج کنیم، افزود: ما باید بر سر منافع مشترک گفت‌وگو کنیم زیرا ممکن است سعودی‌ها با بدبینی و هراسی که از ایران دارند نخواهند که با ایران مذاکره‌ای داشته باشند اما ما برای رسیدن به هدف اصلی و ثبات در قیمت‌ها باید بهترین مسیر را بپیماییم.

    عمادی با اشاره به اینکه عراق، عربستان و روسیه به همراه ایران سه بازیکن اصلی بازار نفت هستند، تصریح کرد: نمی‌توانیم بگوییم که تمام کاهش تولید باید از جانب عربستان باشد، زیرا اکنون عربستان برای اولین بار به دلیل کمبود درآمدهای نفتی وادار شده که دریافت مالیات از شهروندان و شرکت‌ها را به صورت جدی دنبال کند و بعد از 28 سال مجبور شده که پروژه‌های عمرانی را متوقف کند، چون پول ندارد.

    وی تاکید کرد: واقع بینانه نیست که بگوییم تنها مقصر کاهش قیمت نفت عربستان است زیرا عراق اقتصاد جنگ زده و بحران زده‌ای دارد و روس‌ها هم به خاطر برخی تحریم‌ها زیر فشار اقتصادی هستند. لذا هر 4 کشور (ایران، عربستان، روسیه و عراق) در یک قایق هستند بنابراین شاید درست باشد که خارج از گفت‌وگوهای اوپک مذاکره داشته باشیم و کاهش میزان تولید بین همه کشورها تقسیم شود تا در 2 سال شاهد افزایش بهای نفت باشیم و به این ترتیب کاهش درآمد نفت نیز جبران شود.

    برچسب ها