عصر خودرو

دلار با حمایت درهم سطح قیمتی را حفظ کرد

تمرین بقا در کانال جدید

عصر بازار- در اولین روز هفته، قیمت دلار با حمایت درهم در کانال ۳ هزار و ۶۰۰ تومان باقی ماند. روز شنبه، دلار در مقاطعی به زیر مرز ۳ هزار و ۶۰۰ تومان رفت، ولی سرانجام با ۲ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۶۰۴ تومان رسید.

تمرین بقا در کانال جدید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، ماندن قیمت درهم بالای محدوده 980 تومان، انتظارات معامله‌گران آتی بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار داد تا قیمت شاخص ارزی در معاملات فردایی بین 5 تا 9 تومان بالاتر از بهای آن در معاملات نقدی ثبت شود. برخلاف رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 84 هزار تومان رسید. پایین آمدن بهای اونس در بازارهای جهانی و رسیدن به میانه کانال هزار و 200 دلار عامل اصلی بود که زمینه افت بهای سکه تمام را فراهم کرد. افت فلز ارزشمند بازار طلا در حالی رقم خورد که همچنان توانایی کاهش بیشتری را داشت. روز شنبه، ارزش ذاتی سکه حدود یک میلیون و 66 هزار تومان و 18 هزار تومان کمتر از قیمت بازاری آن بود.

    شروع در کانال پایین

    در اولین روز هفته، معاملات دلار پیش از ساعت 11 بعدازظهر کلید خورد. در آن مقطع زمانی، تعداد فروشنده‌های ارزی بالا رفته و موجب شده بود که انتظارات کاهشی در بازار بیشتر شود. به این ترتیب، دلار که در آخرین روز هفته گذشته وارد کانال 3 هزار و 600 تومان شده بود، در اولین روز هفته، معاملات خود را در کانال پایین‌تر و با قیمت 3 هزار و 599 تومان آغاز کرد. پس از شروع کاهشی، فضای بازار آرام شد و در یک ساعت ابتدایی روز، قیمت نوسان کاهشی یا افزایشی خاصی را تجربه نکرد. در این بازه زمانی، قیمت در حوالی مرز 3 هزار و 600 تومان و بیشتر روی دو قیمت 3 هزار و 599 و 3600 تومان در حال رفت و برگشت بود.

    با این حال، از ساعت 12 ظهر کمی شدت نوسان افزایش یافت، هر چند که فضای بازار چندان هیجانی نشد. تحت‌تاثیر افزایش خریدها، قیمت تا 3 هزار و 606 تومان بالا رفت؛ ولی نهایتا با قیمت 3 هزار و 604 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت که 2 تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود، سومین افزایش متوالی دلار محسوب می‌شد. برخی فعالان رشد دلار از میانه روز را به نوع قیمت‌گذاری برخی صرافی‌های بانکی نسبت دادند. به گفته این عده، بازارساز روز شنبه زمانی که قیمت دلار در بازار حدود 3 هزار و 600 تومان بود، نرخ فروش خود را 3 هزار و 597 تومان تعیین کرد که تنها 3 تومان پایین‌تر از قیمت بازار بود. در این وضعیت، برخی معامله‌گران آتی پیرامون این قیمت‌گذاری جوسازی کردند و توانستند دلار را بالای مرز 3 هزار و 600 تومان ماندگار کنند. با این حال، عده بیشتری از فعالان دلایل دیگری را در رشد روز شنبه موثر دانستند.

    چگونگی اثر درهم

    به گفته فعالان، در اولین روز هفته بالا ماندن نرخ حواله درهم مهم‌ترین عاملی بود که از قیمت دلار در بازار داخلی حمایت کرد و موجب ماندگاری آن در کانال 3 هزار و 600 تومان شد. به اعتقاد حاضران در بازار، روز شنبه نرخ حواله درهم کمی از محدوده 990 تومان فاصله گرفت، ولی نهایتا بالای محدوده 980 تومان باقی ماند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، با احتساب نرخ حواله 986 تومانی، قیمت دلار در بازار داخلی توانایی رشد تا بالای محدوده 3 هزار و 610 تومان را داشت. در واقع، ارزش نرخ حواله درهم موجب شده بود که انتظارات معامله‌گران داخلی کاهشی نشود.

    در کنار این، برخی فعالان باور داشتند رسیدن بهای اونس به میانه کانال هزار و 200 دلار موجب افزایش خریدهای ارزی سکه‌بازان خواهد شد و این دیگر عامل انتظاری بود که از قیمت دلار حمایت کرد. به گفته برخی فعالان، بهای اونس و دلار به‌طور سنتی در بازار داخلی با یکدیگر رابطه غیرمستقیم دارند و به این ترتیب، معامله‌گران انتظار دارند کاهش بهای اونس منجر به افزایش بهای دلار در بازار داخلی شود. با این حال، معامله‌گران سکه چندان در بازار داخلی روز شنبه مداخله نکردند. بخشی از فعالان، مقاومت معامله‌گران آتی را دیگر عاملی دانستند که در ماندگاری دلار در کانال 3 هزار و 600 تومان اثرگذار بود. در ابتدای روز شنبه، قیمت دلار در معاملات فردایی حدود 8 تومان بالاتر از معاملات نقدی بود و این موضوع انتظارات بازار را تحت‌تاثیر قرار داد. گفته می‌شود که انتظارات معامله‌گران خود تحت‌تاثیر نرخ حواله درهم قرار داشت.

    برچسب ها