عصر خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد

تراز تجاری در نیمه نخست امسال ۱.۴ میلیارد دلار مثبت شد

۶۰درصد واردات با ارز آزاد انجام شد

عصر بازار- رئیس سازمان توسعه تجارت در آستانه روز ملی صادرات محدودیت تبادلات بانکی را بزرگترین معضل پسابرجامی تجارت دانست و گفت: در راستای یکسان سازی نرخ ارز گروه کالاهای دریافن کننده ارز مبادله ای را به سمت ارز آزاد سوق دادیم.

تراز تجاری در نیمه نخست امسال ۱.۴ میلیارد دلار مثبت شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، مجتبی خسرو تاج در نشست خبری امروز با محوریت روز ملی صادرات و گزارش عملکرد تجاری کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نتایج سفر هیأت‌های تجاری بعد از برجام به ایران چه بوده و آیا گشایشی بعد از برجام در امر صادرات صورت گرفته است،‌گفت: شرکت‌های بخش خصوصی اروپایی افراد بسیار اقتصادی هستند و بی‌جهت به ایران بعد از برجام سفر نکرده‌اند و قطعاً منافع خود را در نظر گرفته‌اند.

    دستاوردهای پسابرجامی تجارت

    قائم مقام وزیر صنعت با بیان اینکه تمام شرکت‌های تجاری اروپایی و آسیایی که به ایران می‌آیند در تعقیب منافع خودشان هستند، اظهار داشت:‌آنها به دنبال توسعه روابط هستند و البته بخش خصوصی و دولتی ما هم در کنار آنها باید در تعقیب منافع خودمان باشیم و ببینیم به عنوان مثال آیا منافع ما در چیست؟ سرمایه‌گذاری مشترک، استفاده از دانش فنی و ...

    وی با بیان اینکه ما هم باید در توسعه تجارت گام برداریم،‌ اظهار داشت: بعد از ورود هیأت‌های تجاری قراردادهای مختلفی منعقد شده است. به عنوان مثال در بخش خودرو قرارداد با شرکت پژو که در آن تولید 350 هزار دستگاه خودرو در داخل کشور با حداقل 30 درصد صادرات به انجام رسید.

    رئیس کل سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: همچنین شرکت‌های ایتالیایی در بخش صنعت و فولاد کار را با ایران آغاز کرده‌اند.

    خسروتاج بیان داشت:‌ در بحث تحریم‌ها بر اساس سند برجام موانع بسیاری حل شده به عنوان مثال دسترسی کشتی‌ها و هواپیماهای باری ما به بنادر کشورهای اروپایی هیچ مشکلی ندارد.

    وی با بیان اینکه مهمترین چالش ما در برقراری ارتباط تجاری بحث مبادلات بانکی است،‌گفت: البته تعدادی از بانک‌های کوچک فعالیت‌ها و روابط مالی را شروع کرده‌اند، اما هنوز بانک‌های بزرگ و اساسی به صحنه نیامده‌اند.

    وی بیان داشت: همچنین دسترسی جمهوری اسلامی ایران به درآمدهای حاصل از تجارت دوجانبه با کشورهای ثالث آمریکا انجام می‌شود و گزارشی مبنی بر اینکه در این بخش مشکلی وجود دارد دریافت نشده است.

    خسروتاج تصریح کرد: بر اساس سند برجام قرار بود ممنوعیت صادرات فرش به آمریکا برداشته شود که این اتفاق افتاده و صادرات فرش به 46 میلیون دلار رسیده است.

    قائم مقام وزیر صنعت بیان داشت: موانع برای صادرات خاویار و پسته نیز برداشته شده است.

    رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به مجوز فروش هواپیماهای مسافربری بر اساس ماده 22 بخش تحریم‌ها در سند برجام اشاره کرد و گفت: فروش 17 هواپیمای ایرباس و 18 هواپیمای بوئینگ نیز از جمله این موارد است.

    وی بیان داشت: سرمایه‌گذاری خرید و فروش محصولات پتروشیمی مشکلی ندارد و مسئولان پتروشیمی هم اذعان دارند برای صادرات محصولاتشان به کشورهای اروپایی مشکلی ندارند اما منافع اقتصادی آنها در صادرات مواد پتروشیمی به چین و کشورهای دیگر است.

    *یکسان‌سازی نرخ ارز هیچ تأثیری بر صادرات ندارد

    وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به وعده مسئولین در مورد تک‌نرخی شدن ارز در صورت تحقق این وعده تأثیر این اتفاق روی صادرات چیست، گفت: نظر شخصی من این است که یکسان‌سازی نرخ ارز هیچ تأثیری بر صادرات ندارد.

    وی در ادامه با بیان اینکه یکسان‌سازی نرخ ارز به ما کمک می‌کند که در کشور واردات رانتی نداشته باشیم، گفت: یکسان‌سازی از فساد ناشی از دو نرخی شدن ارز جلوگیری می‌کند.

    وی گفت: دو نرخی کردن ارز نظام تنظیم بازار را به هم می‌زند.

    قائم مقام وزیر صنعت تصریح کرد: آنچه برای صادرکننده مطرح است و دغدغه صادرکننده است این است که نرخ ارز هزینه‌های آن را پوشش دهد در حالی که صادرکنندگان معتقدند در سه سال گذشته نرخ ارز تقریباً ثابت بوده و هزینه‌های آنها افزایش داشته است.

    وی بیان داشت: بنابر این اگر نرخ ارز بالا رود باید آثار تورمی آن را بسنجیم و بدانیم که در کدام بخش ظرفیت اضافی داریم که بالا رفتن نرخ ارز به آن بخش کمک می‌کند.

    وی گفت:‌ نرخ ارز در بخش صنعت اثر سازنده در بخش کشاورزی آثار تورمی دارد و در بخش تولید نیازمند زمان است و لازم است سیاست‌های نرخ ارز هوشمندانه، جامع و در یک نگاه بلندمدت اعلام شود.

    60 درصد واردات با ارز متقاضی انجام شد

    خسروتاج با بیان اینکه ما از ابزار نرخ ارز خیلی خوب در دو سال گذشته استفاده کرده‌ایم، گفت:‌طی این مدت به تدریج گروه گروه کالا را از ارز مبادله‌ای به سمت ارز آزاد حرکت دادیم به طوریکه 60 درصد از محصولات وارداتی با ارز متقاضی و 40 درصد با ارز مبادله‌ای وارد شد.

    وی همچنین بیان داشت: با نظام تعرفه‌ای سعی کرده‌ایم از تولید داخلی حمایت کنیم که البته در کلان نظام تعرفه‌ای مبادلات و این موضوع واردات را محدود می‌کند.

    وی بیان داشت:‌در بالا بردن تعرفه باید به این موضوع دقت داشته باشیم که افزایش تعرفه باعث افزایش قاچاق نشود.

    خسروتاج بیان داشت: برای کنترل واردات باید سیاست جایگزینی واردات، استفاده از نظام تعرفه‌ای و کنترل استانداردهای فنی و قرنطینه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

    رقابت صادرکنندگان نمونه در 69 گروه

    وی همچنین اظهار داشت: صادر کنندگان و فعالان اقتصادی در بخش صادرکننده نمونه امسال در 69 گروه کالایی با یکدیگر به رقابت پرداختند.
    رییس کل سازمان توسعه تجارت افزود: صادرکنندگان در این مسابقه ملی نیازمند آن بودند که از یک حداقل ارزش صادراتی برای ورود به عرصه این مسابقه ملی داشته باشند.
    قائم مقام وزیر صنعت اظهار داشت: کسانی که از این حداقل شرط ورود به مسابقه، رقم صادراتی بالاتری را در طول سال 94 کسب کرده‌اند، قطعا از امتیاز بیشتری در مقایسه با رقبا برخوردارند.

    قائم مقام وزیر صنعت در آستانه برگزاری بیستمین روز ملی صادرات تعداد کل ثبت نام کنندگان در سامانه نمونش را 478 بنگاه عنوان کرد و افزود: این تعداد در مقایسه با سال گذشته 10.6 درصد افزایش داشته است.
    وی افزود: کل پرونده‌های پذیرش شده 161 مورد است که در این میان 150 پرونده در بخش کالا و 11 پرونده در بخش خدمات است.
    خسروتاج گفت: صادرکنندگان نمونه در بخش های مختلف صنایع شیمیایی، فراورده‌های نفتی، فلزات سنگین و صنایع وابسته، برق و الکترونیک و .... ثبت نام و پذیرش شده‌اند.

    صادرات 21.7 میلیارد دلاری در 6 ماهه سال

    وی افزود: بر اساس امار مقدماتی گمرک طی شش ماهه 1395 معادل 59 میلیون و 132 هزار تن کالای غیر نفتی با احتساب میعانات گازی و با ارزش 21 میلیارد و 706 میلیون دلار صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 25.5 درصد از لحاظ وزن و 6 درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است.
    خسروتاج در ادامه بیان داشت: طی 6 ماهه 1395، 20 قلم عمده صادراتی در مجموع از لحاظ ارزشی سهم 58 درصد و از لحاظ وزنی سهم 60 درصدی از کل صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

    قائم مقام وزیر صنعت بیان داشت:‌ در 6 ماهه سال جاری کشور چین رتبه نخست مقاصد صادراتی را با ارزش حدود 4 میلیارد دلاری و سهم 18 درصدی از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

    رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت:‌ کشور امارات متحده عربی نیز با رقم 3.4 میلیارد دلار و سهم 16 درصدی از کل در رتبه دوم قرار دارد و کشور عراق با حدود 3 میلیارد دلار و سهم 14 درصدی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

    وی گفت:‌ تغییرات تراز تجاری همواره در کشورهای مختلف و به ویژه کشورهای صنعتی از نظر معامله‌گران و تجار کالاهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و رصد می‌شود و کسری تراز تجاری یا مازاد تراز تجاری محصول عملکرد بخش‌های اقتصادی یک کشور، متغیرهای اقتصاد کلان، سیاست‌های اقتصادی و شرایط جهانی است.

    خسروتاج گفت: برخی کشورها به صورت سنتی دارای کسری تراز تجاری هستند و بسیاری از کشورهای در حال توسعه یا بسیار کم توسعه‌یافته به صورت مزمن با کسری تجاری مواجه هستند.

    رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت:‌ البته اغلب کشورهای نفت‌خیز جهان با احتساب صادرات نفت، دارای مازاد تراز تجاری هستند و عموماً بدون احتساب نفت با کسری تراز تجاری مواجه می‌شوند.

    وی بیان داشت:‌ در 6 ماهه سال 1395 تعداد 3067 قلم کالای غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران به 138 کشور جهان صادر شده که از این بین به ترتیب رتبه اول تا چهارم به کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی و ترکیه اختصاص دارد.

    خسروتاج گفت‌:‌ از بین 138 کشور مقاصد صادراتی 80 کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی رشد داشته است و در مجموع این کشورهای در حدود 50 درصد از سهم کل صادرات کشور را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند.

    وی اظهار داشت:‌همچنین از جمله کشورهایی که طی مدت مذکور واردات از آنها از لحاظ ارزش رشد داشت می‌توان به آلمان به ارزش 1092 میلیون دلار و 23 درصد رشد ، برزیل به ارزش 533 میلیون دلار و 152 درصد رشد، ایتالیا به ارزش 512 میلیون دلار و 13 درصد رشد، اشاره کرد.

    خسروتاج با بیان اینکه تراز تجاری در نیمه نخست امسال 1.4 میلیارد دلار مثبت شد، گفت: اما هنوز به اهداف تجاری خود دست نیافته‌ایم.

    وی در ادامه با بیان اینکه تسهیلات صادراتی در سه بخش اعطا شده است، گفت: در بخش اول 50 میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، کاهش سود تسهیلات بانکی برای صادرکنندگان و شرکت صادرکنندگان در نمایشگاه‌های خارجی اعطا شده است.

    خسروتاج همچنین از پرداخت 600 میلیارد تومان در سال گذشته و امسال برای توسعه صادرات کالاهای صنعتی توسط بانک توسعه تجارت به صادرکنندگان خبر داد و گفت: این مبلغ در دو بخش با سود 12 درصد و بازپرداخت 12 و 14 ماهه در سال‌های 94 و 95 به صادرکنندگان اعطا شد.

    قائم مقام وزیر صنعت همچنین به پرداخت 200 میلیارد تومان برای صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشور عراق خبر داد و گفت: صادرکننده‌های پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی به دلیل برخی مشکلات مالی کشور عراق، نتوانستند هزینه خدمات خود را از دولت عراق دریافت کنند که در نتیجه دولت ایران این هزینه‌ها را متقبل شده و تاکنون مبلغ 100 میلیاردتومان از آن را به صادرکنندگان پرداخت کرده‌ایم.

    وی افزود: براساس مذاکرات انجام شده با مقامات دولتی کشور عراق، آنها این مبالغ را به تدریج به ما بازمی‌گردانند.

    برچسب ها