عصر خودرو

گزارش رویترز از عوامل تثبیت کننده قیمت نفت در این هفته

عصر بازار- خبرگزاری رویترز انگلیس اعلام کرد در هفته میلادی جاری، قیمت نفت برنت دریای شمال تغییر چندانی نداشت اما بهای نفت خام آمریکا حدود یک درصد افزایش یافت.

گزارش رویترز از عوامل تثبیت کننده قیمت نفت در این هفته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، قیمت های نفت دیروز (جمعه) نیز تغییر چندانی نداشت زیرا گمانه زنی ها در مورد تداوم قیمت های نفت در سطح بیش از 50 دلار، مانع از تاثیرگذاری دو عامل «افزایش قیمت دلار و شمار دکل های حفاری آمریکا» بر تغییر نرخ های نفت شد.
    همچنین دعوت اوپک از تولیدکنندگان غیراوپک برای کاهش تولید، سبب شده که برخی پیش بینی کنند قیمت نفت در سطح بیش از 50 دلار باقی بماند.
    شاخص دلار این هفته بیشترین افزایش در هفت ماه گذشته را تجربه کرد و قیمت های نفت را تحت فشار قرار داد.
    افزایش شاخص دلار که تغییرات نرخ برابری دلار آمریکا در برابر مجموعه ای از ارزها را اندازه می گیرد، موجب می شود دارایی هایی مانند نفت که به طور سنتی به دلار قیمت گذاری می شوند، برای خریدارانی که واحد پولی کشورشان ارزی به غیر از دلار است، گران تر شود و تقاضای آنها برای نفت را کاهش دهد. کاهش تقاضا نیز به نوبه خود سبب کاهش قیمت بازار می شود.
    شرکت بین المللی «بیکر هیوز» آمریکا اعلام کرد، شمار دکل های حفاری آمریکا در هفته منتهی به 14 اکتبر (23 مهر) چهار واحد افزایش یافت. این شانزدهمین هفته متوالی است که شمار دکل های حفاری آمریکا کاهش نیافته است.
    اما با این حال قیمت های نفت دیروز کاهش نیافت زیرا به نوشته رویترز، اکنون بسیاری بر این باورند که به دلیل کاهش سطح تولید اوپک، قیمت های نفت در کوتاه مدت ممکن است افزایش یابد.
    قیمت نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز بازار لندن با 0.2 درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن به 51 دلار و 95 سنت رسید. بهای نفت برنت این هفته تغییر چندانی پیدا نکرد.
    قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز بازار نایمکس نیویورک با 9 سنت کاهش نسبت به پنجشنبه گذشته به 50 دلار و 35 سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام آمریکا این هفته حدود یک درصد افزایش یافت.
    «فیل فلاین» تحلیلگر شرکت «پرایس فیوچرز» در شیکاگو گفت: این هفته خبر مهمی برای تحریک بازار وجود نداشت.
    وی، افزایش چهار واحدی شمار دکل های نفتی فعال آمریکا در این هفته را اندک دانست و افزود: دست کم باید در هفته، 10 دکل به تعداد دکل های فعال این کشور اضافه شود تا روی قیمت های نفت تاثیرگذار باشد.
    فلاین، پیشتر نیز دعوت کشورهای اوپک از تولیدکنندگان غیراوپک برای کاهش تولید را در افزایش قیمت نفت خام موثر دانسته بود و به عقیده وی بسیاری بر این باورند که این ائتلاف سرانجام به وقوع خواهد پیوست.
    رویترز نوشت: اکنون بسیاری گمان می کنند به دلیل کاهش سطح تولید توسط اوپک، قیمت های نفت در کوتاه مدت ممکن است افزایش یابد.
    اوپک برای مهار مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی برنامه ریزی می کند؛ مازادی که موجب سقوط قیمت های نفت از اواسط سال 2014 تاکنون شده است. این سازمان از تولیدکنندگان بزرگ از جمله روسیه نیز خواسته است تا تولید نفت را کاهش دهند.
    «جیم ویلیامز» تحلیلگر شرکت مشاوره ای «دبلیو تی آر جی اکونومیکس» واقع در لندن به رویترز گفت: از اکنون تا ماه نوامبر (آبان-آذر) که نشست رسمی اوپک برگزار می شود، این سازمان برای بالا بردن قیمت های نفت چانه زنی خواهد کرد و بازار نیز ممکن است به این چانه زنی ها واکنش نشان دهد.
    در نشست 28 سپتامبر (هفت مهر) اوپک در الجزایر، به ایران، لیبی و نیجریه اجازه داده شد که تولید خود را تا سطح آخرین رکورد خود افزایش دهند و تا پیش از رسیدن به این سطح از محدودیت های تولید اوپک مستثنی باشند.
    سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست غیررسمی یاد شده، با رسیدن به توافق اولیه در مورد کاهش سطح تولید این سازمان به 32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز، بازارها را غافلگیر کرد.
    انتظار می رود در نشست 30 نوامبر (10 آذر) اوپک در وین، سهمیه تولید اعضا به تصویب برسد. اوپک در ماه اوت 33 میلیون و 200 هزار بشکه نفت تولید کرده است.

    برچسب ها