عصر خودرو

رییس کنفدراسیون صادرات:

بازنگری در روند انتخاب صادرکنندگان نمونه

عصر بازار- رییس کنفدراسیون صادرات با ارزیابی فرایند انتخاب صادرکنندگان نمونه تصریح کرد که دولت باید عضویت در تشکل‌ها را به عنوان یکی از شروط اصلی درانتخاب صادرکنندگان نمونه لحاظ و همچنین برای رشته‌های کالایی مختلف سیستم امتیازدهی جداگانه‌ای را تعریف و مشخص کند.

بازنگری در روند انتخاب صادرکنندگان نمونه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمد لاهوتی گفت: انتخاب صادرکنندگان نمونه بیشتر نمادی برای قدردانی از فعالان عرصه صادرات است و دولت با این قدردانی می‌خواهد این پیام را بدهد که به دنبال حمایت از صادرات است.  

    وی ادامه داد: اما اینکه تصور کنیم که انتخاب یک فرد به عنوان صادرکننده نمونه امتیاز خاصی به همراه دارد اینگونه نیست و عملا چنین چیزی جز در موارد خاص و با ارزش کم اتفاق نیفتاده است. ممکن است در نهایت به یک صادرکننده نمونه در نرخ تسهیلاتش تخفیف ناچیزی اعطا شود یا موارد این چنینی که در شأن یک صادرکننده نمونه نیست. 

    رییس کنفدراسیون صادرات با بیان انتقاداتی نسبت به فرایند انتخاب صادرکنندگان نمونه عنوان کرد: در روند انتخاب صادرکنندگان نمونه تمام رشته‌های کالایی متفاوت با یک فرمول محاسبه و امتیازدهی می‌شود که اصلا کارشناسی نیست. مطمئنا نمی توان همان امتیازی که برای صادرکننده تجهیزات مخابراتی در نظر گرفته می‌شود برای صادرکننده فرش، تره‌بار و نساجی هم در نظر گرفت، چرا که این رشته‌ها شرایط متفاوتی ازهم دارند و هر یک نیازمند بررسی‌ و امتیازدهی جداگانه هستند. 

    لاهوتی ادامه داد: نکته مهم دیگری که به آن نقد وجود دارد این است که حضور و عضویت در تشکل‌ها امتیاز بسیار پایینی دارد و حتی صادرکننده‌ای که عضو یک تشکل نباشد می‌تواند با گرفتن امتیازهای دیگر در این فرایند به عنوان صادرکننده نمونه معرفی شود اگر دولت به دنبال شناسایی افراد باهویت و افراد فعال و ریشه دار در زمینه صادرات است باید عضویت در تشکل‌ها را به عنوان اولین شرط در فرایند انتخاب صادرکننده نمونه لحاظ کند. 

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: این موضوع را در دولت گذشته هم مطرح کردیم و حتی پیش نویسی برای اصلاح این روند ارائه شد اما دولت آن را نپذیرفت و توجهی به آن نکرد. در دولت یازدهم نیز همچنان این موضوع مسکوت مانده است اما در آخرین جلسه‌ای که با رییس سازمان توسعه تجارت داشتیم قول مساعد داده شده است که بعد از برگزاری روز ملی صادرات با در نظر گرفتن نظرات اتاق بازرگانی نسبت به بازنگری و اصلاح روند انتخاب صادرکننده نمونه اقدام شود.

    برچسب ها