عصر خودرو

مدیر عامل بورس انرژی خبر داد

پنجمین مرحله تأمین مالی شرکت ملی نفت در بورس انرژی تسویه شد

تامین ۴۰۰۰ میلیارد ریالی در تالار سبز به زودی

عصر بازار- مدیر عامل بورس انرژی گفت: پنجمین مرحله قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت‌کوره که در سال گذشته برای تامین مالی شرکت ملی نفت ایران منتشر شده بود، با موفقیت در اولین روز کاری تسویه شد.

پنجمین مرحله تأمین مالی شرکت ملی نفت در بورس انرژی تسویه شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سید علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی ایران با اشاره به آخرین روز معاملاتی قرارداد سلف موازی استاندارد نفت‌کوره در نماد معاملاتی "سمانک 955"  عنوان کرد: این اوراق در تاریخ 21 مهر ماه 1394 به ارزش دو هزار میلیارد ریال و در قالب 244 هزار و 896 قرارداد از طریق بورس انرژی ایران به منظور تامین مالی شرکت ملی نفت ایران منتشر شده بود که سرانجام پس از گذشت یک سال و رسیدن به زمان سررسید نماد معاملاتی آن متوقف و فرآیندهای مرتبط با تسویه اوراق مذکور نیز در روز سررسید (19 مهرماه 95) انجام پذیرفت.

    حسینی افزود: در مجموع 5 مرحله قراردادهای سلف موازی استاندارد توسط شرکت ملی نفت ایران طی سال 1394 منتشر شد که دارایی پایه این قراردادها، نفت کوره 380 سانتی استوک بوده و با توجه به اختیار فروش تبعی منضم به این قراردادها، خریداران قراردادهای مذکور می‌توانستند در روز سررسید با اعمال اختیار خود، 125 درصد قیمت خرید در روز عرضه اولیه را دریافت نمایند.

    وی با ابراز خرسندی از سررسید موفقیت آمیز هر 5 مرحله اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره (سمانک) و تامین مالی 5،000 میلیارد ریالی شرکت ملی نفت ایران طی سال 94 از بورس انرژی ایران افزود: از ابتدای تاسیس بورس انرژی ایران یکی از مهم ترین اهداف، تامین مالی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بوده که با همکاری نهادهای مربوطه از ابتدای سال 94 این مهم آغاز شده است.

    به گفته مدیر عامل بورس انرژی طی 5 ماه، 5 مرحله تامین مالی شرکت ملی نفت ایران انجام شد بطوریکه نماد های معاملاتی "سمانک 951 " و "952"  در اردیبهشت ماه 1394،" سمانک 953 "در مرداد ماه 1394، و نهایتا "سمانک 954 "و" 955 "در مهر ماه 1394 منتشر شدند که عملیات تسویه هر 5 مرحله اوراق با موفقیت و به موقع انجام پذیرفت.

    حسینی همچنین در ارتباط با طرح‌های پیش رو در تالار سبز گفت : ششمین تامین مالی شرکت ملی نفت ایران نیز در سال گذشته پذیرش شده است که به زودی و پس از طی مراحل مقرراتی مربوط به اخذ وثایق و تضامین، تامین مالی به ارزش 4000 میلیارد ریال انجام می‌پذیرد. ارزش معاملات ثانویه این اوراق در مجموع به بیش از 4 هزار و 300میلیارد ریال بالغ شد که حاکی از نقدشوندگی بالای این اوراق است.

    مدیرعامل بورس انرژی در انتها، تأمین مالی تولیدکنندگان از طریق بورس‌های کالایی و جمع‌آوری سرمایه‌های خرد عموم مردم برای به راه انداختن چرخ‌های اقتصادی کشور را مطمئن‌ترین راه دانسته و گفت: بورس انرژی ایران پذیرای درخواست‌های متقاضیان در چارچوب قوانین و مقررات در این زمینه خواهد بود.

    برچسب ها