عصر خودرو

احتمال کاهش قیمت ها به زیر ۴۵ دلار وجود دارد؟

پیش بینی تحولات بازار نفت در هفته های آینده

عصر بازار- روز گذشته، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شد و در آن آمده بود، ذخیره نفت در این کشور طی هفته قبل ۴.۹ میلیون بشکه افزایش یافته بر همین اساس این خبر عاملی برای فشار بر قیمت ها بود، اما باید دید طی هفته های آینده چه تغییراتی در قیمت این ماده خام مشاهده خواهد شد؟

پیش بینی تحولات بازار نفت در هفته های آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، قیمت نفت در یک ماه اخیر روند صعودی داشته و بویژه طی دو هفته گذشته سرعت افزایش قیمت ها بیشتر شده است. بهای نفت برنت و نفت آمریکا در محدوده 52 دلار و 51 دلار در نوسان بوده و عامل جدید حمایت از قیمت ها، گزارش روز گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکاست.

    از سویی در بخش دیگری از گزارش یاد شده به کاهش ذخیره بنزین و فرآورده های نفتی اشاره شده بود. ذخیره بنزین 1.9 میلیون بشکه و ذخیره فرآورده های نفتی 3.7 میلیون بشکه کاهش یافته است. با انتشار این داده ها قیمت نفت حمایت شد.

    ابتدای هفته جاری قیمت نفت تا محدوده 54 دلار در هر بشکه افزایش یافت زیرا احتمال کاهش تولید نفت از سوی اوپک و روسیه بیشتر شده بود. پایان ماه گذشته میلادی در نشست غیررسمی اوپک، اعضاء توافق کردند در نشست پایان ماه آینده اوپک، از میزان تولید بین 300 هزار بشکه تا 700 هزار بشکه بکاهند.

    درباره نتیجه نشست ماه آینده اوپک دیدگاه های مختلفی مطرح شده است و برخی تحلیلگران معتقدند وعده کاهش عرضه از سوی اوپک و روسیه تحقق خواهد یافت. برخی کارشناسان نیز نظری مخالف این گروه دارند زیرا معتقدند ابهام های زیادی درباره سهمیه بندی و میزان پایبندی اعضاء به سهمیه هایی که برای آنها تعیین خواهد شد وجود دارد.

    در گذشته اعضاء اوپک همواره بالاتر از سهمیه های خود نفت به بازار عرضه کرده اند و اخیرا سیستم سهمیه بندی عملا کنار گذاشته شده است. بدین ترتیب احتمال آنکه در عمل عرضه نفت اوپک کاهش یابد و اعضاء در بلندمدت به سهمیه ها پایبند باشند بسیار کم است.

    نکته دیگر این است که به احتمال زیاد، عراق، ایران و نیجریه در سیستم سهمیه بندی قرار نخواهند داشت و بر عرضه نفت خود خواهند افزود زیرا این کشورها معتقدند هنوز سهم منصفانه خود را در بازار جهانی نفت کسب نکرده اند.

    موضوع مهم دیگر، رشد کند تقاضا برای نفت است. عده زیادی از تحلیلگران می گویند تعادل بین عرضه و تقاضا بزودی تحقق نمی یابد در نتیجه نباید تصور کرد قیمت ها رشد قابل ملاحظه و پایدار خواهند داشت.

    اما در چند هفته آینده تا برگزاری نشست اوپک و پس از آن، روند تغییرات قیمت نفت چگونه است؟ از دید تحلیلگران، تا زمان برگزاری نشست اوپک، قیمت ها بین 50 دلار تا 54 دلار نوسان خواهد کرد و اگر در نشست اوپک سهمیه بندی انجام شود و اعضاء به سهمیه ها پایبند باشند قیمت نفت در محدوده های یاد شده باقی خواهد ماند و ممکن است به 60 دلار در هر بشکه نزدیک شود.

    اما اگر به هر دلیل نشست پایان ماه آینده اوپک به نتیجه نرسد قیمت نفت به زیر 45 دلار در هر بشکه کاهش پیدا خواهد کرد. بدین ترتیب همه چیز به نشست اوپک بستگی دارد.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها